شناسه خبر:65863
1401/11/18 13:37:20

یک مسؤول سازمان ملل تاکید کرد که مقابله با پیامدهای زلزله اخیر در سوریه به دلیل تخریب مسیرها، کمبود سوخت و هوای سرد زمستان با موانعی مواجه است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، المصطفی بنلملیح، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه اعلام کرد، خساراتی که به مسیرها در سوریه وارد شده و کمبود سوخت و آب‌وهوای سخت زمستانی در این کشور همگی عواملی هستند که مقابله با پیامدهای زلزله روز دوشنبه را با موانع متعددی مواجه می‌کنند.

این زلزله بزرگ در ترکیه بیش از 2300 کشته داشت و موجب شد ساکنان مناطق شمالی سوریه به خیابان‌ها بیایند و از آنجایی که بسیاری از خانه‌ها در طول جنگ هدف حملات هوایی قرار گرفته بودند، در زلزله خسارت زیادی دیدند. این زلزله در سوریه بیش از 1200 کشته بر جای گذاشت و میلیون‌ها سوری را نیازمند کمک‌های انسانی کرد.

بنلملیح گفت: زیرساخت‌ها در سوریه و مسیرهایی که از آنها برای انتقال کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌کردیم، به شدت خسارت دیدند و ما باید برای انتقال کمک‌ها به دنبال راه جدیدی باشیم، ما با جدیت در تلاش هستیم.

حتی پیش از وقوع این زلزله 7.8 ریشتری در ساعات اولیه صبح دوشنبه، سازمان ملل تخمین زده بود زندگی بیش از چهار میلیون تن در شمال غرب سوریه به کمک‌های انسانی که از مرزها منتقل می‌شوند، متکی است و بیش از این تعداد نیز به دلیل جنگ مستمر 12 سال اخیر آواره شده و در اردوگاه‌ها ساکن هستند.

این مسؤول سازمان ملل افزود: تعداد افرادی که در حال حاضر به حمایت انسانی نیاز دارند، بیشتر از هر زمان دیگری در مقایسه با زمان آغاز جنگ است و 70 درصد سکنه این کشور به کمک نیاز دارند.

او در ادامه گفت: بسیاری از کسانی که خانه‌هایشان در زلزله تخریب شد، شب را بدون سرپناه و یا در خودرو سپری کردند این در حالی است که هوا به شدت سرد است و آنها پوشاک گرم و وسایل ابتدایی را دریافت نکردند.

بنلملیح افزود: سازمان ملل تلاش می‌کند تمامی کمک‌های ممکن را برای مناطق آسیب دیده جمع‌آوری کند؛ اما حمایت‌های بین‌المللی با کمبود بودجه مواجه است. سازمان ملل کمتر از نیمی از مبلغ 4.4 میلیارد دلاری را که برای رفع نیازهای رو به فزونی سال 2022 درخواست کرده بود، دریافت کرده و در صورتی که این روند ادامه یابد، امکان رفع پیامدهای بحران سوریه ضعیف می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: با این حال ما هرچه از امکانات و کمک‌های نقدی را که در اختیار داریم، در حال حاضر استفاده می‌کنیم و امیدوار هستیم دوباره بتوانیم این کمک‌ها را برای رفع نیازهای اولیه ارائه کنیم.

از سوی دیگر، وزارت حمل‌ونقل سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرودگاه‌های غیرنظامی سوریه برای فرود هواپیماهای حامل کمک‌ها کاملا آمادگی داشته و کادر فرودگاه‌ها به صورت 24 ساعته آماده‌باش کامل هستند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 65863