شناسه خبر:65318
1401/11/4 10:14:48

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک روان­شناس بالینی گفت: هدف از ازدواج طبق فرمایش قرآن رسیدن به آرامش ذهنی، جسمی، روانی است.

قیصر ملکی با اشاره به اهمیت هم کفو بودن در ازدواج، اظهار کرد: از معنی لغوی هم کفو بودن شبیه بهم بودن است، یعنی دختر و پسر از نظر سلیقه، عقاید و نوع فرهنگ شبیه بهم باشند.
وی با بیان اینکه از نظر روانی انسان مایل است برای خود همسری انتخاب کند که ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و روانی شبیه خود داشته باشد، افزود:‌ این همسانی و هم کفوی نه تنها آدم‌ها را به یک دیگر جذب می‌کند بلکه وصلت‌ آن‌ها را نیز محکم‌تر خواهد کرد.
این روانشناس بالینی حوزه خانواده و ازدواج با اشاره به نگاه گذشتگان به این مسئله و ضرب‌المثل کبوتر با کبوتر باز با باز، ادامه داد: هم کفو بودن از لحاظ سنی، ظاهری و جسمانی باید مدنظر باشد.
تناسب قد، هیکل و زیبایی شاید مسائل مورد تامل و اولویت‌دار برای افراد نباشد اما در نظر داشته باشید که تفاوت سنی به‌خصوص در فرهنگ‌های مختلف حائز توجه است.
این تفاوت سنی گاهی باعث می‌شود که طرفین کمتر یکدیگر را درک کنند.
وی با اشاره به همسانی اجتماعی، ابراز کرد: این مسئله به سطح فرهنگی و جایگاه اجتماعی افراد و خانواده مربوط می‌شود. همچنین سطح رفاه مالی طرفین می‌تواند تاثیر زیادی در جایگاه اجتماعی و فرهنگی آن‌ها داشته باشد.
مدنظر باشد که اگر این تفاوت رفاهی بعضا باعث سرشکستگی یک طرف یا غرور، سوءاستفاده و زورگویی طرف مقابل شود.
ملکی هم کفو بودن به لحاظ تحصیلاتی را نیز مهم برشمرد و بیان کرد: همسانی در تحصیلات و مهم از آن نوع تفکر، تاثیرگذار در پایداری یک رابطه است؛ به طور مثال یک خانم یا آقا با تحصیلات عالیه، سطح روابط و معاشرت متفاوتی دارد و از اینکه طرف خود سواد کمتری به نسبت خودش داشته احساس شرم خواهد کرد اگر چه این مورد مطلقا در همه زوجین صدق نمی‌کند.
وی با اشاره به اهمیت همسانی زوجین در مسائل اعتقادی، اذعان کرد: باید درست و عاقلانه همسر خود را انتخاب کنید تفاوت در مسائل اعتقادی فکری و فرهنگی باعث ایجاد فشار روانی، احساس تنهایی و بی‌توجیهی خواهد شد و بعضا کار به توهین و جنگ و جدل می‌رسد به‌ خصوص در مسائل اعتقادی این تفاوت اگر فاحش باشد منجر به تغییر احساس و هیجان یک طرف در رابطه خواهد شد.
این روانشناس حوزه خانواده با بیان اینکه هر عاملی که باعث تنش و درگیری زندگی می‌شود را باید از خود دور کنیم، تشریح کرد: مهم ماهیت ازدواج کسب آرامش درکنارهمدیگر است از این رو توجه به هم کفو بودن تضمین‌کننده رابطه بهتری است؛ چرا که اگر انسان دوستی برای ادامه زندگی تود انتخاب ‌می‌کند بهتر است این دوست تناسب داشته باشد.
ملکی با اشاره به احترام دو طرفه در یک رابطه، کمک از روانشناسان و مختصان خانواده را در یک انتخاب درست مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه مطلقا نمی‌توان گفت که هم کفو نبودن در همه موارد آسیب‌زا است اما در کلام ائمه و قرآن نیز سفارش شده که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده شده است، لذا این مسئله هم کفو نبودن، جز تنش، دردسر و نبود آرامش حاصلی به همراه ندارد.

شناسه خبر 65318