شناسه خبر:65274
1401/11/4 09:15:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 210 واحد صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری شخصی به ارزش سه هزار و 500 میلیارد تومان در نقاط مختلف استان در دست اجرا است.

«حسن محمدی» روز دوشنبه ابراز کرد: در سال 84 کل صنایع تبدیلی استان همدان 50 واحد بیشتر نبود، اما هم‌اینک 451 واحد صنایع تبدیلی فعال است.
وی افزود: از این تعداد 57 واحد در زمینه تصفیه و بسته‌بندی کشمش و حدود 90 واحد در حوزه شوری و ترشی فعال بوده که ارزش سرمایه‌گذاری برخی از این واحدها بیش از 60 میلیارد تومان است.
محمدی یادآور شد: همچنین از واحدهای صنایع تبدیلی استان 26 واحد با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 300 میلیارد تومان در بخش لبنیات و 18 واحد خوراک دام و طیور با سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومان فعالیت دارند.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: چند طرح بزرگ فرآوری سیب زمینی با پیش‌بینی تسهیلات بانکی و پیگیری استانداری در دست اجرا است.
محمدی با اشاره به اینکه ساخت یک سردخانه پنج هزار تُنی حدود 50 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، تصریح کرد: در استان همدان 92 واحد سردخانه با ظرفیت 252 هزار تُن و سرمایه‌گذاری بیش از دو هزار میلیارد تومان فعال است.
وی با تأکید بر اینکه صنایع تبدیلی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است، اظهار کرد: برنامه پنج‌ساله و نقشه راه برای صنایع تبدیلی تهیه و به‌عنوان الگو برای سایر بخش‌های جهاد کشاورزی معرفی شده است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: در این برنامه پنج‌ساله و نقشه راه، سیاست صدور مجوز بهره‌برداری تبیین شده است.
محمدی اظهار کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی، دولت در صنایع تبدیلی ورود مستقیم ندارد؛ اما در مسئله پشتیبانی و تسهیلات بانکی کمک می‌کند که از بند الف تبصره 18 مقرر بود دو هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار داده شود که تاکنون یک ریال هم پرداخت نشده است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هریک از مشاغل کارگاهی حدود 10 کارگر دارد و از یک‌هزار و 600 عنوان مشاغل صنایع غذایی حدود 20 عنوان شامل مشاغل خانگی می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه سطح مشاغل کارگاهی از مشاغل خانگی بالاتر و از مشاغل صنعتی پایین‌تر است، افزود: برای مشاغل کارگاهی باید امکان صدور مجوز تعریف شود.
وی با بیان اینکه مشاغل کارگاهی متولی ندارد و صنوف هم به همه افراد و رشته‌ها مجوز نمی‌دهند و این متقاضیان مشکل پیدا می‌کنند، ادامه داد: برای مشاغل خانگی متقاضی باید ثبت‌نام و از سازمان غذا و دارو کد بهداشتی دریافت کند.
محمدی گفت: تا سال 1383 متولی صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی و سازمان صمت بود، اما از این سال به بعد واحدهای زیر 50 نفر به جهاد کشاورزی واگذار شد.
وی اظهار کرد: با ادامه موازی‌کاری در سال 92 قانون انتزاع در مجلس مصوب شد و بر این اساس بیش از یک‌هزار و 200 عنوان صنایع تبدیلی و غذایی به جهاد کشاورزی واگذار شد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با وجود تأکید بر توسعه صنایع تبدیلی، اما یک ردیف بودجه مختص صنایع تبدیلی در کشور وجود ندارد.
محمدی امکانات و اعتبارات صنایع تبدیلی را بسیار ضعیف دانست و یادآور شد: برای انجام کار ترویجی مانند بسته‌بندی صنعتی کشمش، باید اعتباری برای کار ترویجی هزینه شود تا بقیه تشویق به این نوع فعالیت شوند، اما اعتباری برای این مسئله وجود ندارد.
همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که این استان با وجود داشتن 2.1 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
بخش کشاورزی 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.
همچنین بخش کشاورزی همدان 5.4 درصد از تولیدات و 4.3 درصد از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
بخش کشاورزی این استان دارای 117 هزار بهره‌بردار بوده و 692 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت محصولات زراعی و باغی است.

شناسه خبر 65274