شناسه خبر:65148
1401/11/1 12:02:58

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: با وجود سرمای کم‌سابقه هوا در روزهای اخیر، مجتمع آوینی همدان میزبان بانوانی بود که با هنر خود چراغ این مکان فرهنگی را روشن کردند؛ حال باید دید مسئولان برای بعد از این چه برنامه‌ای دارند؟

مجتمع آوینی همدان بعد از سال‌ها گردوغبار خود را تکاند و مزین به حضور بانوان هنرمند همدانی شد. مکانی که اساساً انتظار می‌رفت به رونق هنر و دیده شدن هنرمندان کمک کند، رسالت اصلی خود را بازیافته و با همت مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و کانون اسلامی خواهران چراغ توجه به هنر زنان این استان را روشن کرده است.
اگرچه آغاز به کار این نمایشگاه با سرمای بی‌سابقه هوا و تعطیلی چند‌روزه مقارن شد و تعداد بسیاری از علاقه‌مندان نتوانستند در این نمایشگاه حاضر شوند، اما در همین مدت کوتاه نیز هنرمندان که در 18 رشته مختلف در نماشگاه حضور داشتند، توانستند هنر خود را در معرض دید علاقه‌مندان بگذارند. نمایشگاهی که مختص یک گروه یا محصول خاص نبوده و از انواع پوشاک گرفته تا صنایع‌ دستی و حتی محصولات ارگانیک، در غرفه‌هایش عرضه و تنوع محصولات، سبب تنوع رنگ شد.
با این وصف توجه به این نکته ضروری است که این نمایشگاه آن‌طور که شایسته بود، مورد توجه قرار نگرفته و مشاهدات میدانی و مصاحبه با هنرمندان نشان می‌دهد اقبال مردمی از آن کم‌رنگ بوده است.
آنچه در ادامه می‌خوانید بازدید میدانی خبرنگار سپهرغرب در ظهر یک روز زمستانی کم‌فروغ از نمایشگاه صنایع دستی است که به گفت‌وگو با چند تن از هنرمندان پرداخته و نتیجه آن را خواهید خواند:
   ضعف تبلیغات، مشکل عمده نمایشگاه
بیتا مولائی 24 ساله که در رشته ادبیات فرانسه درس خوانده و اکنون در بخش طراحی لباس فعالیت می‌کند، عنوان کرد: علاقه و دغدغه من در این زمینه باعث گرایشم به این رشته شد، درواقع پیدا کردن لباس‌های مناسب برایم سخت بود و خودم به خیاط‌ها پیشنهاد مدل‌های دوخت را می‌دادم که درنهایت با تشویق و استقبال اطرافیانم، تصمیم گرفتم خودم این کار را به‌صورت مستقل انجام دهم.
وی تصریح کرد: من درحال حاضر حدود دو سال است که کار طراحی لباس را انجام می‌دهم، در یکی از آموزشگاه‌های همدان نیز برای این کار دوره دیده‌ام، اوایل دوخت هم انجام می‌دادم، اما اکنون دو نفر خیاط هم با من کار می‌کنند.
این بانوی همدانی اظهار کرد: فروش و عرضه محصولات ما از طریق فضای مجازی بود و کم‌کم شناخته شده بودیم که با فیلترینگ و قطعی اینترنت، مشتریان خود را از دست دادیم و درحال حاضر در نمایشگاه‌های کانون اسلامی خواهران که ماهانه ‌سه روز است، شرکت می‌‌کنیم.
مولائی تأکید کرد: تا امروز که استقبال خوب نبوده و به‌دلیل تعطیلی و سرمای هوا، بازدید زیادی نداشتیم؛ ضمن اینکه تبلیغات هم ضعیف بود و در سطح شهر چندان برای این نمایشگاه تبلیغات نشد. اما ظاهراً با ادارات دولتی نامه‌نگاری شده که در دو روز پایانی از نمایشگاه بازدید کنند.
وی با بیان اینکه کار ما بیشتر جنبه فرهنگی دارد تا اقتصادی، اظهار کرد: انتظار داریم مسئولان و نهادهای مرتبط دغدغه‌مند از کار ما حمایت کنند تا دیده شویم و بانوان بیشتری بتوانند از این محصولات استفاده کنند.
مولائی با بیان اینکه محل نمایشگاه مناسب بازدید مردم بوده و نیاز است تا دائمی شده یا زمان بیشتری برای حضور هنرمندان و فعالان مشاغل خانگی فراهم شود، گفت: افرادی که در اینجا در رشته‌های مختلف حضور دارند سرمایه خوبی با خود آو‌رده‌اند، به این امید که ‌کارشان دیده شود و به فروش برسد که متأسفانه با شرایط فعلی تاکنون این امر محقق نشده است.
   حمایت از هنرمندان، افراد را به هنر راغب می‌کند
ملیحه شادمانی که 12 سال سابقه کار نقاشی روی شیشه دارد و ابزار اصلی کار او قلم، رنگ و شیشه است، از دیگر بانوان توانمند و پُرانرژی حاضر در نمایشگاه است که بر حسب علاقه این رشته را دنبال کرده و به تجربه، استادکار شده است.
وی به خبرنگار سپهرغرب گفت: من در خانه کار انجام می‌دهم و روی ظروف ساده شیشه‌ای طرح زده و بعد در کوره قرار می‌دهم؛ البته روی بوم هم نقاشی می‌کشم که بوم‌ها را به نمایشگاه نیاورده‌ام.
این بانوی هنرمند تصریح کرد: تا قبل از شیوع کرونا من در خانه کارآموز هم داشتم و این رشته توجه علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کرد، چراکه این کارها قابل استفاده بوده و صرفاً جنبه تزئینی ندارد؛ بنابراین می‌توان با کمی تلاش و ابتکار آن را یاد گرفت و به‌عنوان وسیله کاربردی مورد استفاده قرار داد.
وی که کارآفرین بوده و سابقه حضور در نمایشگاه‌های مختلف را دارد، اظهار کرد: استقبال از این نمایشگاه در روزهای ابتدایی خیلی خوب نبود، اما در روزهای پایانی بهتر شده و مورد اقبال مردمی قرار گرفت.
وی به حمایت مسئولان از هنرمندان تأکید کرد و افزود: اگر برپایی این نمایشگاه‌ها دائمی بوده و زحمات هنرمندان نتیجه مثبت و مؤثر داشته باشد، قطعاً در گرایش افراد بیشتری به هنر نیز اثر خواهد داشت؛ وقتی زحمات ما به بار بنشیند، هنرجویان به کسب هنر و توانمندی خود و متعاقباً کسب درآمد از این رشته راغب خواهند شد.
این هنرمند همدانی با بیان اینکه این کار از نقاط مختلف کشور مشتری دارد، ابراز کرد: ایامی که مقارن با حضور گردشگران در همدان باشد، استقبال بیشتر شده و فروش ما هم بهتر می‌شود؛ چراکه من در اکثر نمایشگاه‌های همدان حضور دارم.
   ایجاد بازارچه‌های دائمی در مکان‌های گردشگری به رونق هنر کمک می‌کند
آزاده غفاری بانوی دیگری است که در رشته صنایع چوبی و معرق چوب با سابقه پنج‌ساله فعالیت می‌کند، وی گفت: من فعلاً در منزل کار می‌کنم و تولید انفرادی دارم، فروشم نیز از طریق فضای مجازی و نمایشگاه‌ها بوده و نسبتاً خوب است.
وی با اشاره به اینکه سابقه این هنر به دوران سلجوقیان برمی‌گردد، عنوان کرد: پیشکار، کمان‌اره یا اره مویی، تیغه و چوب‌های زینتی ابزار اصلی کار ما بوده و با همین ابزار می‌توان کارهای چوبی زیبایی را خلق کرد که تا سال‌ها بدون هیچ آسیبی حفظ شوند.
این هنرمند همدانی با بیان اینکه معرق یعنی تکه‌تکه‌های چوب را به هم چسباندن، گفت: از هر چوبی نمی‌توان برای این کار استفاده کرد و خلق هر اثری نیازمند چوب مخصوص است،؛ برای مثال «گل» نیازمند چوب عناب، کرات و سرخدار است، برای «برگ» باید از چوب توت و اقاقیا استفاده کرد، برای «صورت» از چوب انجیر استفاده می‌شود و به این ترتیب هر چوبی برای شکل خاصی به‌کار می‌رود و با پرداختی که در نهایت روی کارها انجام می‌د‌هیم، ماندگاری بسیاری دارد.
غفاری با اشاره به چالش‌های موجود در این رشته هنری، افزود: ما مواد اولیه را از همدان تهیه می‌کنیم، اما در تهیه چوب‌های زینتی با محدودیت مواجه هستیم؛ چون فقط از یک‌جا می‌توان این چوب‌ها را تهیه کرد. مسئله بعدی فروش و عرضه محصولات است که اگر از جانب بخش صنایع دستی در نمایشگاه‌ها غرفه‌ای به ما بدهند، خوب است. وگرنه در فروش محصولات مشکل جدی داریم.
وی با تأکید بر تبلیغات کم‌رنگ نمایشگاه فعلی در سطح شهر، تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه در مکان‌هایی که گردشگر و مسافر زیادی دارد مانند تپه هگمتانه، مؤثرتر است که صنایع دستی می‌تواند با برپایی بازارچه‌های دائمی به رونق هنر هنرمندان کمک بیشتری کند.
   دائمی شدن نمایشگاه نیازمند بررسی‌های مدیریتی است
در ادامه مشاور امور بانوان فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری مشاغل خانگی بانوان با برپایی 18 غرفه در رشته‌های مختلف میزبان بانوان توانمند همدانی است، عنوان کرد: این رشته‌ها شامل صنایع چوبی، شمع‌سازی، معرق چوبی، صنایع دستی، سراجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، خوشنویسی و نقاشی، حجم‌سازی، حجاب و عفاف، عروسک‌سازی، سفال و زیورآلات چوبی، نقاشی روی شیشه، محصولات ارگانیک و زیورآلات سنتی است که به همت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌ کل میراث فرهنگی و کانون اسلامی خواهران درحال برگزاری است.
هانیه معمارزاده خاطرنشان کرد: زمان این نمایشگاه دو روز تمدید شده و تا ساعت 19 عصر روز شنبه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه سرمای هوا و تعطیلی دوروزه استقبال را با کاهش مواجه کرد؛ البته مکاتباتی از طریق فرمانداری با ادارات و دستگاه‌های دولتی انجام شده که امیدوارم استقبال قابل توجهی از سوی بانوان شاغل در دستگاه‌ها از این نمایشگاه صورت پذیرد.
وی تأکید کرد: مشاغل بانوان حاضر در نمایشگاه خانگی بوده و تولید محصولات آن‌ها نیز در کارگاه‌های کوچک خانگی است.
معمارزاده در پایان با اشاره به لزوم حمایت از مشاغل خانگی بانوان، اذعان کرد: استمرار این کار و برپایی نمایشگاه دائمی باید بررسی شده و برای آن تصمیم‌گیری شود؛ اما دلیل برگزاری این نمایشگاه در مقطع فعلی، ایام میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و تکریم مقام زن بود.
   بانوان همدانی خواستار حمایت مسئولان امر هستند
در خاتمه باید گفت، با وجود اقدام مثبتی که در توجه به هنر بانوان همدانی صورت گرفته، این نمایشگاه آن‌طورکه باید، مورد توجه قرار نگرفت که شاید علت اصلی آن ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی باشد.
در اینجا ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛ نخست اینکه بانوان تولیدکننده‌ای که در این نمایشگاه حضور داشته و دست‌سازه‌های آن‌ها بعضاً بسیار خیره‌کننده و ارزشمند است، با وجود تولید محصولات مرغوب، در بازار کالا شناخته‌شده نیستند و به همین دلیل حضور در چنین نمایشگاه‌هایی را فرصتی برای معرفی خود در بازار کسب‌وکار می‌دانند که عدم اقبال عمومی، سود چندانی برای آن‌ها نخواهد داشت.
مسئله دوم اینکه بهتر بود امکانی برای شناسایی بانوان توانمند و آموزش آنان نیز در این نمایشگاه فراهم می‌شد. یکی از مواردی که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، عدم اشتغال و بیکاری است که اگر شرایط برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی فراهم شود، تاحدودی معضلات ناشی از آن نیز کاهش خواهد یافت؛ چراکه بسیاری از افراد به‌واسطه بیکاری به آسیب‌های اجتماعی دچار می‌شوند.
نکته دیگر اینکه اگر دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی از کسب‌وکارهای خُرد و خانگی حمایت کنند، قطعاً محصولات با حذف واسطه و قیمت مناسب به‌ دست خریداران می‌رسد، چراکه مهم‌ترین نیاز تولیدکنندگان در این بخش، بازار عرضه است و منجر به سود توأمان خریدار و فروشنده می‌شود.
نکته پایانی اینکه انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی این اقدامات را آسیب‌شناسی و ارزیابی کرده و با بازخوردگیری، برای برنامه‌های آتی برنامه‌ریزی کنند. حضور این تعداد بانوی هنرمند با شرایط حداقلی در این نمایشگاه سرمایه اجتماعی بزرگی است که باید قدردانش بوده و برای حفظ آن تلاش کرد.

شناسه خبر 65148