شناسه خبر:64795
1401/10/19 09:19:15

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: رئیس سازمان صمت استان همدان با تأکید بر اینکه همدان یک استان موفق در افزایش ظرفیت تولید است، گفت: پیش‌بینی شده رقم مناسبی در بحث تسهیلات بند الف تبصره 18 به استان تخصیص یابد تا به واحدهایی که نیازمند سرمایه در گردش هستند، کمک کنیم.

احمد شانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که درخصوص احیای واحدهای صنعتی در استان همدان برگزار شده بود، به بیان نقش مهم رسانه‌ها در جهاد تبیین پرداخت و اظهار کرد: امروزه جنگ رسانه و مسئله تبیین و تشریح موارد و مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد، به‌عنوان یک اصل مهم است؛ امروز زیربنای همه تهاجم‌ها قطع به یقین به حوزه رسانه برمی‌گردد، بنابراین مبحث رسانه از اهمیت بسزایی برخوردار است و این باعث می‌شود رسالت اصحاب رسانه سنگین‌تر باشد.
وی افزود: اصحاب رسانه با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی باید دقت کنند که مبادا جای شهید و جلاد عوض شود و رسانه‌ها باید امانتدار خوبی در ارائه اخبار باشند.
رئیس سازمان صمت استان همدان درخصوص احیای واحدهای صنعتی در استان همدان گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه تولید و افزایش ظرفیت آن‌ها مطرح است و بسیار مورد توجه قرار گرفته که تاکنون هم دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده است.
وی به تشریح تعداد واحدهای صنعتی احیاشده پرداخت و افزود: در سال گذشته 50 واحد و از ابتدای سال جاری تاکنون 30 واحد صنعتی احیا شده‌اند؛ در سال گذشته 10 واحد در حوزه معادن و 9 واحد در سال جاری تاکنون احیا شده‌اند.
شانیان تصریح کرد: این آمار نشان از آن دارد که استان همدان روند رو به جلویی دارد و برگرداندن واحدها به چرخه تولید، دلایل مختلفی دارد و استان همدان در این خصوص با توجه به استفاده از استراتژی‌های مختلف، در سطح کشور الگو است. گاهی از اوقات ممکن است سازمانی نیاز به سرمایه در گردش، بازار فروش، جذب سرمایه‌گذار، راه‌اندازی خط تولید متفاوت و موارد این‌چنینی برای احیای دوباره داشته باشد.
   تعهد بازگرداندن 40 واحد صنعتی به چرخه تولید تا پایان سال
وی خاطرنشان کرد: در سال 1400 واحدهای احیاشده در دو فاز داخل شهرک‌های صنعتی و خارج از شهرک مورد بررسی قرار گرفتند که در سال گذشته منجر به ایجاد 654 شغل و در سال جاری 675 شغل شده است؛ البته این آمار تا پایان سال تغییر خواهد کرد و استان متعهد شده است که 40 واحد صنعتی را تا پایان سال به چرخه تولید برگرداند و این هدف محقق می‌شود و یک دستاورد خوب برای استان خواهد بود‌.
رئیس سازمان صمت استان همدان ادامه داد: در سال گذشته تعداد واحدهای صنعتی احیاشده داخل شهرک‌های صنعتی 38 مورد و خارج از شهرک‌ها 12 واحد، در سال جاری 23 واحد در داخل شهرک‌ها و هفت واحد خارج از شهرک‌ها بوده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگرو‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار، گفت: با تدبیر استاندار و همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه بخش خصوصی، همدان دومین استان در بحث احیای واحدهای تولیدی و نخستین استان در افزایش ظرفیت تولید بوده و در جمیع شاخص‌های عملکردی در کارگروه تسهیل، رتبه ششم را تاکنون در سطح کشور کسب کرده است.
شانیان با تأکید بر اینکه همدان یک استان موفق در افزایش ظرفیت تولید است، گفت: در این خصوص محدودیت در پرداخت‌ وام‌ها و تسهیلات تکلیفی داریم، از محل رونق تولید توافقی بین متقاضی و بانک انجام می‌شود که محدودیتی نداریم. پیش‌بینی شده رقم مناسبی در بحث تسهیلات بند الف تبصره 18 به استان تخصیص یابد تا به واحدهایی که نیازمند سرمایه در گردش هستند، کمک کنیم که آن هم یک سقفی دارد و سعی می‌کنیم توزیع عادلانه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه حدود 18 دستگاه مستقیماً در امر پویایی اقتصادی استان دخیل هستند، ابراز کرد: استان همدان فضای خوبی در حوزه صنعت دارد و ما به سمت پیشرفت درحال حرکت هستیم؛ همه باید تلاش کنیم که همدان به‌عنوان یک مأمن بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت باشد.
رئیس سازمان صمت استان همدان از اجرای پنج پروژه کلان صنعتی طی سال آینده در همدان خبر داد و افزود: برای پروژه‌های قابل تعریف استفاده از پساب را به‌عنوان‌ یک مقوله اصلی مد نظر قرار داده‌ایم تا این صنایع توسعه یابند و منجر به پایداری اشتغال در استان شوند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته و جاری 100 واحد صنعتی و معدنی احیا شد، گفت: تقریباً اکثر واحدهایی که قابلیت برگشت داشتند و عزم و همتی برای بازگشت آنان بود، احیا شده‌اند، اما بعضی واحدها عزمی برای برگشت ندارند.
شانیان درخصوص راه‌اندازی منطقه اقتصادی جهان‌آباد افزود: با افتتاح و راه‌اندازی پروژه ابن‌سینا، منطقه اقتصادی جهان‌آباد فعال می‌شود و به اقتضای زمان، مسائل مرتبط با میراث فرهنگی نیز حل خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص عدم خرید بیمارستان‌های استان از واحدهای تولیدی ست بیمارستانی همدانی، گفت: مشکل این بود که مسئول خرید بیمارستان‌ها از واحدهای تولیدی استان خرید نمی‌کردند که طی یک‌ونیم ماه گذشته موارد شناسایی و موضوع به ستاد تسهیل اعلام و مصوبه این ستاد این شد که اولویت خرید تمام مراکز بهداشتی از واحدهای تولیدی داخل استان باشد‌؛ اگر همچنان موردی است، حتماً به ما اعلام کنید که پیگیری کنیم‌.
رئیس سازمان صمت استان همدان درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز افزود: اولویت ما در بحث سرمایه‌گذاری داخلی است، چون سرمایه‌گذار داخلی و بخش خصوصی بسیار چابک‌تر هستند. اما درخصوص سرمایه‌گذار خارجی پروژه‌ای در دست اقدام است که بالغ‌بر 150 میلیون یورو خواهد بود و اگر مسائل زیرساختی آن حل و اجرا شود، یکی از پروژه‌های بزرگ در سطح خاورمیانه خواهد شد.
وی درخصوص خانه صمت جوانان گفت: هرچقدر به سازمان‌های مردم‌نهاد بها دهیم، خوب است؛ اما به شرط آنکه هم‌افزایی ایجاد کنند و خروجی مناسبی داشته باشند‌.
شانیان با تأکید بر همکاری اصحاب رسانه در شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی، ابراز کرد: خبرنگارانی که مشکلات واحدهای صنعتی را پیگیری کنند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و بعد از احیای آن واحد به‌عنوان همیار تولید از آنان استفاده خواهد شد.
   اولویت با واحدهایی است که با امکانات موجود احیا می‌شوند
در ادامه این جلسه معاون صنایع سازمان صمت استان همدان نیز با اشاره به استراتژی این سازمان در زمینه صنعت و فعال‌سازی واحدها، گفت: هرسال دومرتبه تمام واحدهای تولیدی مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند و نتیجه‌اش این است که متوجه تعداد واحدهای فعال و غیر فعال در سطح استان می‌شویم و مشکلات واحدهای غیر فعال و یا واحدهایی که با حداقل ظرفیت درحال فعالیت هستند را شناسایی و مسائل آنان را در ستاد تسهیل و یا جلسات مشابه، پیگیری می‌کنیم.
حمید بهزادی افزود: سیاست ما این است واحدی که با توجه به امکانات موجود ظرفیت احیا دارد را در اولویت قرار دهیم؛ به‌عنوان نمونه می‌توان خیلی از واحدهای صنعتی را به‌صورت استیجاری در اختیار دیگر واحدهای تولیدی قرار داد، ممکن است یک واحد تولیدی دو سالن داشته باشد و یک سالن بدون استفاده باشد که با پیگیری‌هایی که کردیم، استقرار دو پروانه در یک محل، بلامانع است.
بهزادی ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌ها راضی کردن برخی سرمایه‌گذاران پروژه‌های بزرگ راکد است؛ برای مثال با یک سرمایه‌گذار که تمایلی برای احیا و واگذاری نداشت و خارج از کشور هم بود، توانستیم ارتباط بگیریم و پروژه‌ای که حدود 10 سال تعطیل بود را به سرمایه‌گذار جدید واگذار کنیم.
وی درخصوص واحدهای تولیدی که در تملک بانک‌ها هستند نیز گفت: درخصوص این واحدها دست ما بسته بود؛ البته ضمن جلساتی که با استاندار داشتیم، تعداد واحدهای تملیکی کم شده و دستگاه قضائی هم خیلی در این امر به ما کمک کرد‌.
معاون صنایع سازمان صمت استان همدان تصریح کرد: چون غالب صنایع همدان کوچک هستند، بسیار آسیب‌پذیر به‌شمار می‌روند که در سیاست‌گذاری جدید به سمت ایجاد صنایع بزرگ و صنایع کم‌آب‌بر در سطح استان رفته‌ایم؛ ضمن اینکه حلقه زنجیره‌ای را رعایت کرده‌ایم.
وی با اشاره به راه‌اندازی پتروشیمی هگمتانه، افزود: مواد اولیه پتروشیمی هگمتانه در پتروشیمی خوزستان تولید می‌شود که با وجود تعهد وزارت نفت در تأمین مواد اولیه، دچار مشکل هستیم؛ در ضمن برای اینکه ظرفیت پتروشیمی خالی نماند، در بحث گرانول پلیمری که تا سقف 9 هزار تُن ظرفیت داشت، درحال ارتقا به 27 هزار تُن هستیم.
   196 مصوبه، خروجی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید
در ادامه دبیر کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صمت استان همدان نیز از برگزاری 40 جلسه با 196 مصوبه اصلی از ابتدای سال جاری تاکنون با حضور استاندار یا معاون امور اقتصادی وی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد مصوبه 133 مورد برای واحدهای بخش صنعت، 58 مصوبه برای واحدهای بخش کشاورزی و پنج مورد برای خدمات و بخش میراث فرهنگی بوده است.
سیدیاسر رهسپار ادامه داد: این مصوبات دسته‌بندی دارد که 63 مصوبه در زمینه امور بانکی، 21 مصوبه در زمینه مسائل مالیاتی، تأمین اجتماعی و گمرک، 68 مصوبه در زمینه مسائل زیربنایی، شهرک‌ها و تأمین زیرساخت‌ها و 44 مصوبه برای سایر مسائل خُرد بوده است.
رهسپار تصریح کرد: 127 مصوبه به‌صورت کامل اجرایی شده و 33 مصوبه در شرف انجام نهایی است که اگر جمع ببندیم، به‌زودی به عدد 160 مصوبه خواهیم رسید و 36 مصوبه هم در دست اقدام است.
وی گفت: همچنین به 102 واحد خارج از مصوبات مذکور، پرداخت تسهیلات درخصوص رونق تولید داشته‌ایم که این واحدها برای دریافت مبلغ 551 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند؛ 72 فقره در بخش صنعت و معدن و 30 فقره در بخش جهاد کشاورزی بوده است.

شناسه خبر 64795