شناسه خبر:64683
1401/10/17 09:38:42
در محفل شعرخوانی جان‌فدا در همدان:

شعر به بیان حقیقت شهیدسلیمانی کمک می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: در محفل شعرخوانی جان‌فدا در همدان عنوان شد: شعر به بیان حقیقت شهید سلیمانی کمک می‌کند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، محفل شعرخوانی جان‌فدا ویژه سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی با حضور ولی‌ بهاریان هم‌رزم شهیدسلیمانی و جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع)، مهدی ظفری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و محسن معصوم‌علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، حسن رضانیا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، کیوان الوندی مدیرکل صداوسیمای مرکز همدان، کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان روز 14 دی‌ماه در همدان برگزار شد؛ در این نشست ضمن بازگویی خاطراتی از حاج‌قاسم سلیمانی، شاعران جوان همدانی آثار خود در مورد شهیدسلیمانی را خواندند.
   شهیدسلیمانی زندگی خود را برای نظام و انقلاب گذاشت
هم‌رزم حاج‌قاسم در این آیین اظهار کرد: شهیدسلیمانی به تمام معنا، سردار دل‌ها بود؛ سرداری که توفیق داشتم در خدمت ایشان باشم. او به‌خاطر فرمانده بودن در سپاه قدس این عزت، افتخار و جایگاه را به‌دست نیاورد، بلکه این مهم به‌علت صداقت، ایمان و اخلاقش بود. این سردار بزرگوار تمام زندگی خود را برای نظام و انقلاب گذاشت. آنچه شهیدسلیمانی را با دیگران متمایز می‌کند، این بوده که چندین کشور را از دست گروهی که تا دندان مسلح بودند و تفکری خطرناک داشتند، نجات داد.
ولی بهاریان با بیان اینکه حاج‌قاسم ارادت عجیبی به مردم و رزمندگان همدانی داشت، افزود: سردار در یک جلسه حساس از رزمندگان همدانی تعریف کرد و خاطرات بسیاری گفت. در این جلسه از چند کشور فرماندهان حضور داشتند و سردار از بچه‌های همدان خواست که در عملیات حفظ حلب شرکت کنند؛ 90 درصد حلب به‌صورت کامل در محاصره داعشی‌ها بود و منطقه‌ای مانده بود که اگر به دست داعش می‌افتاد، کار تمام بود. حاج‌قاسم نام تنگه احد بر آن گذاشته بود و به ما گفت که مختار هستید این مأموریت را بپذیرید یا خیر! همه بچه‌های همدان هم گفته بودند که مأموریت تهاجمی را بپذیریم و سردار این تنگه احد را به ما بسپارند تا نگاهش داریم و از سقوط حلب جلوگیری کنیم.
جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان تصریح کرد: در بحبوحه درگیری بودیم و از زمین و زمان گلوله می‌بارید، یک‌باره حاج‌قاسم را دیدیم که آمده بودند به ما سر بزنند؛ حضور او در میان ما باعث ایجاد روحیه عجیبی در بچه‌ها شد از سقوط حلب جلوگیری کردند.
وی تأکید کرد: هر فردی برای رضای خدا کار کند و صداقت داشته باشد، مشکلات برطرف می‌شود. اگر همه باهم باشیم، از دوقطبی‌سازی فاصله بگیریم، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این نشست با بیان اینکه شاعران زیبایی را درک و خلق می‌کنند، اظهار کرد: شعر نعمت بزرگ خدادادی است. طبع‌ها و سرشت‌های پاک، روان، زلال و لطیف به شعر بدل می‌شود.
حسن رضانیا افزود: سردار سلیمانی نماد هویت ایرانی اسلامی است. او شخصیت بزرگ نظامی بوده و مکتب و راه دارد؛ این شخصیت و مکتب از ابعاد مختلفی شکل گرفته است. باورش سخت است که یک اعجوبه نظامی چنین روح لطیف، پاک، زلال و چشمه‌گونی دارد. ما او را از دست رفته نمی‌دانیم، شهیدان زنده و ناظر بر اعمال ما هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تأکید کرد: حاج‌قاسم سلیمانی زیبا شعر می‌خواند، لحن او عارفانه، عاشقانه و هدایت‌گرانه بود.
   برای حاج‌قاسم باید از ته دل شعر گفت
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با تأکید بر اینکه حال‌وهوای این نشست بسیار عالی بود، اظهار کرد: وقتی برای حاج‌قاسم شعر می‌گویی، باید حال‌وقال آدمی یکی شود.
مهدی ظفری افزود: شعر نجات‌بخش بشریت و هدایت‌گر است. شعر می‌تواند انسان را از انحرافات دور بدارد؛ این زمانی اتفاق می‌افتد که شعر همراه با معرفت باشد. وقتی از شهید سلیمانی حرف می‌زنیم، باید به راه او اعتقاد داشته باشیم. برای شناخت ابعاد شخصیت شهید سلیمانی نیاز است که زمان بگذرد، تمام حرکت و سکنات این شهید حالت جریان‌سازی داشت. ما سوژه در جامعه زیاد داریم، اما آن‌ها را به جریانی که به نسل‌ها کمک کند، تبدیل نکردیم. شعر به تولید حماسه‌ها کمک می‌کند، دفاع مقدس ما پُر از این نمادها است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: باید از شاعران تقدیر کرد، آنان دنبال دیده شدن نبودند، بلکه می‌خواستند حال و مقام شهید سلیمانی دیده شود. شعر ما به جریان‌سازی مکتب شهیدسلیمانی، این حقیقت بزرگ، کمک می‌کند.
   حاج‌قاسم مرد واقعی میدان و اهل ایمان و عمل بود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: شهید حاج‌قاسم سلیمانی، الگوی تمام‌معنای انسان کامل برای همه انسان‌های روی زمین بود، او در میدان نبرد قاطع و مهربان بود؛ این سرباز تربیت‌شده در انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین منشأ اثر در حوزه تعلیم و تربیت است، اتفاقی که دستگاه فرهنگی چون کتابخانه‌های عمومی به‌دلیل ارتباط گسترده با همه اقشار جامعه، به آن نیاز دارند تا با تمسک و استفاده از راهی که آن‌ها پیمودند، به رسالت خود عمل کنند.
عاطفه زارعی افزود: مهم‌ترین ویژگی حاج‌قاسم این بود که همه مردم ایران با هر فکر و نظر و گرایش سیاسی، دوستش داشتند و برایش احترام قائل بودند؛ چون او خود را سرباز واقعی وطن می‌دانست و هرگز از این چارچوبی که برای خود تعریف کرده بود، خارج نشد. چنین شخصیتی باید به‌خوبی برای مردم ما به‌ویژه کودکان و نوجوانان تشریح شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: هریک از این خصوصیت‌ها به‌تنهایی کافی است که کتابخانه‌های عمومی به دنبال تبیین چنین شخصیتی باشند، درواقع معرفی شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی مصداق بارز جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری است. او به معنای واقعی سیم خاردارهای نفسش را پاره و وجودش را در اقیانوس بی‌کران الهی رها کرده بود.
وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی که مهم‌ترین ابزارشان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی کتاب است، 120 عنوان کتاب با موضوع شهیدسلیمانی در گروه‌های سنی مختلف استحصال کرده است و برنامه‌های مختلفی را برای آشنایی اعضای خود به‌ویژه کودکان و نوجوانان درنظر گرفته؛ به‌طور ویژه در ایام سالگرد شهادت سردار دل‌ها ویژه‌برنامه «ابرمرد» در سراسر استان با محوریت یکی از کتاب‌ها با موضوع حاج‌قاسم سلیمانی، تدارک دیده شده و با توجه به هماهنگی به‌عمل‌آمده با نویسندگان، نشست‌های تخصصی با حضور آن‌ها و میهمانان ویژه که به‌نوعی با سردار دل‌ها در ارتباط بودند، درنظر گرفته شد.
زارعی خاطرنشان کرد: هم‌زمان در سراسر کشور ویژه‌برنامه جان‌فدا با محوریت آثار ادبی درحال برگزاری است. در کنار این برنامه ده‌ها نشست کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتاب، نقد و بررسی کتاب و مسابقات کتاب‌خوانی اجرا شده و البته درحال اجرا است. تبیین شخصیت سردار سرافراز جهان اسلام در کتابخانه‌های عمومی تنها به سالروز شهادت این ابرمرد محدود نمی‌شود و در طول سال هریک از 118 کتابخانه عمومی در سراسر استان ویژه‌برنامه‌هایی با این عنوان دارند.
وی تأکید کرد: او در ارتقای مقام زن به‌ویژه همسران شهدا تلاش بسیاری کرد و آن‌ها را عاملی مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی می‌دانست. حاج‌قاسم یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی است که برای کتاب و کتاب‌خوانی با وجود همه مشغله‌ای که داشت، وقت می‌گذاشت و هر فرصتی که می‌یافت، کتابی به دست می‌گرفت. او آثار منتشرشده در حوزه ادبیات پایداری را با دقت دنبال می‌کرد و در برابر آن‌ها واکنش نشان می‌داد که همین مسئله باعث ایجاد یک جریان فرهنگی کتاب‌محور در کشور می‌شد؛ در این راه ارادت عجیبی به رزمندگان همدانی داشت و همواره آثار مربوط به آن‌ها را دنبال می‌کرد.
در این آیین لیلا صادق‌محمدی شاعر و همسر جانباز، سیدحسام حسینی شاعر جوان استان همدان، یگانه یعقوبی‌راد شاعر نوجوان عضو محفل ادبی هگمتانه، رضا شاهی شاعر خوش‌ذوق از شهرستان تویسرکان و مسعود طاهری‌عضد دبیر محفل ادبی هگمتانه به خوانش آثاری از خود با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند.

شناسه خبر 64683