شناسه خبر:64639
1401/10/15 09:41:42
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج خبر داد:

مرمت خانه تاریخی گلستان برای حفظ هویت شهری

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به اهمیت تملک و مرمت خانه‌های تاریخی شهر برای شهرداری‌ها، گفت: به‌منظور حفاظت از میراث تاریخی، خانه تاریخی گلستان که یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های موجود شهر و در آستانه تخریب بود، تملک و مرمت شد.

معصومه افروزی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری برای حفاظت از این اثر تاریخی پس از تملک اقدامات شایانی داشته است، اظهار کرد: در چهار سال مالی گذشته اعتباری بالغ‌بر پنج میلیارد تومان به‌منظور تملک، مرمت و بازسازی بنا و محوطه حیاط هزینه شده است.
وی از پایان عملیات مرمت عمارت گلستان خبر داد و افزود: حدود 99 درصد عملیات مرمت بنا و بهسازی حیاط آن انجام شده است و سعی داریم در دهه مبارک فجر آن را به بهره‌برداری برسانیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به اینکه خانه مذکور قدمتی بیش از 110 سال دارد، تصریح کرد: خانه تاریخی گلستان مربوط به اواخر قاجاریه بوده که با معماری خاص پنج‌دری در دو طبقه و به متراژ 370 متر مربع زیربنا، در زمینی به مساحت 950 متر مربع واقع شده است.
وی از ثبت این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و تأکید کرد: خوشبختانه با پیگیری شورای اسلامی شهر، شهرداری و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی استان، عمارت گلستان مریانج نیز به‌عنوان یک خانه قدیمی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.
افروزی با بیان اینکه در بودجه سال 1401 پروژ‎ه‌هایی با اثرگذاری بالا پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شهر مریانج بدون وقفه درحال انجام است. رویکرد شهرداری مریانج در بودجه 500 میلیارد ریالی آن طی سال جاری، انجام پروژه‌های ملموس و البته با اثرگذاری بالا و با رویکرد توسعه همه‌جانبه متوازن شهر است.
وی در ادامه اذعان کرد: از همان روز نخست سال جاری با برنامه‌ریزی انجام‌شده در مجموعه شهرداری، ابتدا به دنبال تحقق بودجه و در کنار آن انجام پروژه‌های عمرانی و شهری و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بوده‌ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به ظرفیت بالای این شهر، افزود: مریانج یکی از بهترین شهرها برای ارائه خدمت به شهروندان در قالب‌های مختلف شهری است، زیرا مشارکت شهروندان در توسعه شهر و پیشرفت آن، در سطح استان و دیگر شهرهای هم‌جوار، نمونه است.
افروزی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و مشکلات مالی شهروندان، درصدد هستیم تا در سال جاری با کمترین مشکل اعتباری در راستای تحقق بودجه و کسب درآمد، وضعیت خوبی را برای خدمت به شهروندان ایجاد کنیم.
   تغییر اِلمان میدان کربلا در شهر مریانج
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به تغییر اِلمان میدان کربلای این شهر، تصریح کرد: اِلمان این میدان که در ورودی شهر همدان از غرب کشور واقع شده است، با نظر شورای اسلامی شهر، بازطراحی و تعویض خواهد شد.
افروزی در ادامه اذعان کرد: خوشبختانه با نظر مساعد دوره‌های پنجم و ششم شورای اسلامی شهر، روی اِلمان‌های سطح شهر بسیار کار شد که درنهایت برای اِلمان‌های دو میدان مهم شهر برنامه‌ریزی و چند طرح آماده شد و عملیات اجرایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: ابتدا عملیات بهسازی میدان آغاز شد که با پیشرفت 95 درصدی همراه است و سعی شد فضاسازی میدان با استفاده از اشکال هندسی برگرفته از معماری اسلامی و ایرانی، باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج درخصوص اِلمان جدید این میدان گفت: اِلمان جدید برگرفته از نام آن، یعنی کربلا است. طرح اصلی این اِلمان برگرفته از قسمت بالایی گنبد مطهر امام حسین (ع) بوده که ارتفاع آن به 22 متر خواهد رسید و از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اِلمان میدان شهیدبهشتی شهر مریانج که نمادی از عروج و عرفان است، در ابتدای سال جاری تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
افروزی با اشاره به لزوم توجه به اِلمان‌های شهری، عنوان کرد: اِلمان‌ها و یادمان‌های شهری نقش مهمی در فرآیند شکل‌گیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند. در شرایط امروزی که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، جایگاه اِلمان‌های شهری به‌عنوان عناصر هویت‌بخش شهر، چند برابر شده است.
   بهسازی و سامان‌دهی بزرگراه ارتش و میدان کربلا
وی با اشاره به عملیات سامان‌دهی بزرگراه ارتش، اظهار کرد: وضعیت نامناسب بلوار ارتش حد فاصل میدان کربلا تا ورودی پادگان شهید قهرمان سبب شد تا با مساعدت فرماندار همدان و مصوبه شورای اسلامی شهر، عملیات بهسازی و سامان‌دهی این بلوار را انجام دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج یادآور شد: در گام نخست از این طرح، عملیات لوله‌گذاری جهت آبیاری قطره‌ای با مخزنی به گنجایش 200 هزار لیتر آب برای مسافتی به طول سه کیلومتر انجام گرفت.
وی تصریح کرد: در ادامه همین روند، عملیات عمرانی آن ازجمله جمع آوری جداول قدیمی از سطح رفیوژ وسط این بلوار انجام شد و سمت شرق به غرب این بزرگراه با استفاده ار بهترین مصالح موجود جدول‌گذاری و رنگ‌آمیزی شد. این پروژه پیشرفت 70 درصدی داشته و بقیه کار به‌دلیل برودت هوا باقی مانده است.
   تبدیل شهر مریانج به کارگاه عمرانی
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با بیان اینکه در سال جاری با توجه به محدودیت‌های شدید مالی سعی کردیم تا پروژه‌های عمرانی از قبل برنامه‌ریزی‌شده خود را به مرحله اجرا برسانیم، گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده توانستیم در ماه‌هایی که ازنظر شرایط جوی مطلوب است، عمده پروژه‌های عمرانی و خدماتی خود را به اتمام برسانیم.
وی ادامه داد: در سال جاری 10 هزار متر مربع زیرسازی در مناطق شهری و صنعتی شهر انجام شد و سپس عملیات جدول‌گذاری این معابر به طول سه هزار متر صورت گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج از پیاده‌روسازی سه هزار متر مربعی در این شهر خبر داد و افزود: همچنین خدمات متفرقه دیگری نیز ازجمله دفع آب‌های سطحی، لایروبی مسیل‌ها و قنوات و غیره نیز به‌مرور زمان انجام شده است.
افروزی میزان آسفالت این شهر را سه هزار و پانصد تُن برشمرد و اذعان کرد: این میزان آسفالت در 21 هزار متر مربع از معابر شهر برای لکه‌گیری و روکش استفاده شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بلوار امام حسین (ع) اشاره کرد.
   تمام پروژه‌های شهری دارای پیوست فرهنگی هستند
وی با بیان اینکه درخصوص مسائل فرهنگی درتلاش هستیم تا پیشرو باشیم، تأکید کرد: در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری، برای هر پروژه و انجام هر کاری پیوست فرهنگی آن از قبل پیش‌بینی می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مریانج در پایان افزود: در شهر مریانج می‌توان به‌وضوح آثار فرهنگی را در تمامی پروژه‌‏های عمرانی و زیباسازی شهر دید و مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر همواره حامی مؤسسات فرهنگی و هیئت‌های مذهبی شهر در مباحث مالی و معنوی بوده است.

شناسه خبر 64639