شناسه خبر:63850
1401/9/26 09:35:16

سپهرغرب، گروه شهر: ساختمانهای چندمنظوره پدیده تازه‌ای نیستند، اگرچه آن‌ها از فرهنگ لغات معماری کنار گذاشته شده‌اند. عقیده موجود در باب تأثیر مکتب عملکردگرایی به‌منظور حل مسائل شهری، همانگونه که در منشور آتن بیان شده، ناقوس مرگ سازه‌های چندمنظوره را رسماً به صدا درآورد.

هدف نهایی، ایجاد انواع ساختمان‌هایی بود که برای عملکرد مورد انتظار مناسب باشند. از آنجا که عملکردها، مانند زندگی کردن، کارکردن و غیره با هم متفاوت هستند , منطقی به‌نظر می‌رسد که عناصر متشکله ساختمان‌هایی با عملکردهای مورد بحث نیز متفاوت باشند و عناصر ایده آل مربوطه بدون سودمندی عملکردشان صرفا بتوانند در خدمت یک عملکرد قرار بگیرند. نهایتاً فلسفه معماری مدرن بر مقررات و آیین‌نامه‌های بیشتر شهرها آنچنان تأثیری گذاشته که طبق قانون، ساختن یک ساختمان چند عملکرده دشوار گردیده است.
معماری مدرن به سبب توسعه برج‌های مسکونی، اداری و مراکز خرید نتوانسته نیازهای یک خانواده را برای زندگی در یک خانه مناسب برآورده سازد لذا در چنین معماری اگر آن‌ها را بدون فکر در کنار یکدیگر قرار بدهیم، نخواهند توانست یک شهر منسجم را به‌وجود آورند.
سال‌ها روش‌های مرسوم ساختمان‌سازی، ساخت اقتصادی ساختمان‌های تک‌عملکرده را ممکن ساخته است. نباید فراموش کنیم که نخستین نمونه‌های ساختمان‌های تک‌عملکرده مخصوصاً باتوجه به نظریه‌های کارشناسی امروز، فاقد کارآیی بودند. فقط تجربه و رفع نواقص بوده که اکنون باعث سهولت در زمینه مسائل مالی ساختمان شده اما حتی بعد از زمانی که تمام مناطق شهری توسط این گونه ساختمان‌ها اشغال شد و به ضرر شهر منجر گشت، آنگاه منافع اقتصادی از دید اقتصاد شهری مورد سؤال قرار گرفت.
ساختمان‌های چندعملکرده می‌توانند از سوددهی بیشتر و یا برابری برخوردار باشند، اما از یک طرف آیین‌نامه‌های ساختمان و از طرف دیگر طرز تفکرات مالی، مخالف این ویژگی چند عملکردی هستند.
با قرارگرفتن مغازه‌ها در مجاورت رستوران‌ها، مردمی که برای غذاخوردن به آن منطقه می‌روند در فروشگاه‌هایی خرید خواهند کرد که به این عملکردها نزدیک هستند. از طرف دیگر اگر همه مکان‌های مسکونی را از یک منطقه اداری دور کنیم، در ساعت کار آن منطقه خلوت و بی‌روح می‌شود. منطقه اداری بدون حمایت حیات‌بخش عملکردهای شهری، بی‌روح و مرده است.
در پایان با توجه به اینکه هزاران نفر در یک شهر سکونت دارند، هرکدام با یک سبک زندگی متفاوت، هرکدام در یک مرحله سنی متفاوت، هرکدام با علایق، احساسات، عادات و روابط گوناگون، آن‌ها همه نیاز به یک محیط شهری دارند که با نیازهای فیزیکی متفاوت با هم مرتبط شوند. بافت شهری باید به اندازه کافی غنی و پیچیده باشد تا به‌طور مناسب این نیازهای مختلف را تحقق بخشد و یک هم زیستی سودمند و متقابل بین آن‌ها برقرار سازد. ساختمان‌های چندعملکرده محیط می‌توانند زمینه را برای چنین عملکردی مهیا سازند بنابراین می‌توان موارد فوق را با همکاری شهرداری همدان و سازمان نظام مهندسی ساختمان با مشارکت انجمن انبوه‌سازان در شهر همدان اجرایی کرد.

شناسه خبر 63850