شناسه خبر:63491
1401/9/17 08:47:09

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه درحال حاضر یک‌هزار و 750 لیتر آب وارد مدار شده که برای این فصل مناسب است، گفت: تصفیه‌خانه تالوار تا پایان دی‌ماه تکمیل می‌شود و مسیر تصفیه کوتاه‌تر و سهل‌الوصل‌تر خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در آیین تجلیل از فعالان سلامت آب همدان با بیان اینکه تا اوایل مهرماه تأمین قطعات، لوله‌گذاری و تأمین خط انجام شد، اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به استان مقرر بود خردادماه محقق شود که به تعویق انداختیم تا وزارت نیرو وارد عمل شود و با ورود رئیس‌جمهور اعتبارات لازم برای ادامه روند کار جذب شود.
وی ادامه داد: تابستان امسال با گرمی هوا و افزایش مصرف آب شرب، میزان برداشت آب در بخش خانگی افزایش یافته بود؛ به‌طوری که 900 لیتر مصرف روزانه در گرمای هوا به روزی یک‌هزار و 300 لیتر هم می‌رسید و به این بحران دامن می‌زد؛ اما علاوه‌بر تأمین آب شرب، سلامت آن دغدغه دیگری بود که حائز اهمیت است.
استاندار همدان با اشاره به اینکه تصفیه آب تأمین‌شده در بحران قطعی و کمبود دغدغه مهم دیگری در این زمینه بود، خاطرنشان کرد: ازاین‌رو 17 کیلومتر دیگر به خطوط آب‌رسانی اضافه شد تا آب سد تالوار به تصفیه‌خانه بهشتی ملحق شود؛ در کنار آن باید توجه داشته باشیم که 70 کیلومتر در خط تالوار برق‌رسانی صورت گرفت.
وی گفت: در این راستا رکورد نصب 17 دکل در روز زده شد که 50 گروه از کشور به این موضوع ورود کردند که اگر انسجام و وحدت دستگاه‌ها در سطح استان نبود، این بحران به این فرجام خوش ختم نمی‌شد.
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: پیش از ورود آب سد تالوار به شبکه شهری برای تأمین آب مورد نظر، ظرف یک ماه 73 چاه در نقاط پراکنده جغرافیایی وارد مدار شدند و حتی وزارتخانه در این امر دخیل شد.
وی گفت: این مهم در شرایطی رقم خورد که تأمین آب مثل خون در رگ انسان، برای کشاورزان مهم بود و از طرفی تأمین آب و سلامت آن در چاه‌های مورد نظر برای ما مهم‌تر بود؛ بنابراین علاوه‌بر اجاره چاه‌های کشاورزی، از نیروی انتظامی برای تأمین امنیت هر چاه آب کمک گرفتیم.
استاندار همدان یادآور شد: درحال حاضر حدود یک‌هزار و 750 لیتر آب وارد مدار شده که برای این فصل مناسب است و تصفیه‌خانه تالوار نیز تا پایان دی‌ماه تکمیل می‌شود و مسیر تصفیه کوتاه‌تر و سهل‌الوصل‌تر خواهد شد.
وی اظهار کرد: در این شرایط ضد تبلیغ‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی هم از سوی رسانه‌های معاند و سودجویان ایجاد می‌شد که فشار روانی کار را دوچندان می‌کرد، اما به لطف خداوند و انسجام مدیران و همراهی مردم، این بحران به خیر و عافیت پشت سر گذاشته شد.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه باید قدر این نعمت الهی را که با مشقت به استان رسید بیش‌ازپیش بدانیم، گفت: آبی که با این شرایط و پس از بحران به دست مردم رسیده، حالا نباید برای شستن خودرو مورد استفاده قرار گیرد و اسراف شود.
وی در پایان گفت: بار دیگر از مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به‌ویژه شاغلین بخش بهداشت که مسئولانه و جهادگرانه پای کار سلامت آب شرب شهری آمدند و در این راه شبانه‌روزی تلاش کردند تا کوچک‌ترین دغدغه‌ای به استان تحمیل نشود، صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

شناسه خبر 63491