شناسه خبر:63402
1401/9/15 00:54:04
معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان عنوان کرد:

کوتاهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به معلولان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی:معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان از کوتاهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به معلولان گله کرد و گفت: بانک ملی به‌عنوان بانک عامل، پرداخت 53 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی را برعهده دارد و بانک سامان تخصیص پنج میلیارد تومانی در این خصوص داشته است که تاکنون در پرداخت این تسهیلات به معلولان کوتاهی کرده‌اند و هیچ مبلغی از آن‌ها را پرداخت نکرده‌اند.

دوشنبه 14 آذرماه در اداره بهزیستی همدان نشست خبری به‌مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور مسئولان مرتبط و اصحاب رسانه برگزار شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان در این نشست با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته بودجه تأمین وسایل کمک‌توانبخشی استان در سال جاری از سه به پنج میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: اندام مصنوعی، ویلچر، توالت فرنگی، باتری سمعک، تشک مواج، عصا، واکر، سمعک و ساعت گویا ازجمله تجهیزات توانبخشی توزیع‌شده بین مددجویان زیر پوشش استان همدان در سال جاری است.

امیر کوکائیان با اشاره به اینکه پیشرفت و بالندگی هر جامعه زمانی اتفاق می‌افتد که تمام امکانات در اختیار همه مردم باشد، افزود: معلولین نیز به‌عنوان یک قشر فعال در جامعه حضور دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه قوانینی برای حمایت از معلولین تصویب شده است، اظهار کرد: بهزیستی هم در راستای قانون‌ها مطالبه‌گر است تا حقوق این افراد حفظ شود.

وی با بیان اینکه برش کشوری در حوزه مسکن 234 واحد بوده است، ابراز کرد: هم‌اکنون 222 واحد از این میزان به آن‌ها تحویل شده و 12 واحد باقی مانده که تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

کوکائیان تعداد پرونده‌های معلولین را 29 هزار و 354 مورد اعلام کرد و گفت: نرخ معلولین استان همدان 1.66 درصد است که از میانگین نرخ معلولین در کشور که 1.8 بوده، کمتر است.

وی با اشاره به اینکه 20 هزار و 206 نفر از این تعداد مستمری‌بگیر هستند، اذعان کرد: ماهیانه بالغ‌بر هفت میلیارد تومان به این افراد پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یک‌هزار و 700 نفر پشت نوبتی هستند و سازمان درحال پیگیری کار آن‌ها است تا این پشت نوبتی‌ها صفر شوند؛ البته افزایش 30 درصدی مبلغ مستمری از مهرماه داشته‌اند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته بودجه 300 نفر از مستمری‌بگیران در استان جذب شده است، اظهار کرد: افزایش میزان یارانه در مراکز شبانه‌روزی نسبت به سال گذشته 50 درصد و در مراکز روزانه 35 درصد بوده است.

وی درخصوص تعداد مراکزی که از بهزیستی مجوز گرفته و درحال خدمت به معلولان هستند افزود: 14 مرکز شبانه‌روزی داریم که 6 مرکز مخصوص نگهداری معلولین ذهنی، سه مرکز مخصوص بیماران روانی مزمن و دو مرکز به‌صورت خانه حمایتی سالمندان بوده و با ظرفیت 20 نفر درحال خدمت‌رسانی است.

کوکائیان تعداد افراد مجهول‌الهویه در مراکز را 341 نفر برشمرد و تأکید کرد: در استان مشکلی درخصوص خانه سالمندان نداریم، اما در بحث نگهداری بیماران روانی سه مرکز داریم که ظرفیتشان پُر شده و برای حل موضوع مذکور مرکزی با ظرفیت 50 نفر در شهرستان ملایر تا ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و مرکزی نیز موافقت اصولی گرفته است.

این مقام مسئول در پایان تعداد مراکز روزانه فعال در استان را 21 مرکز برشمرد و اذعان کرد: این مراکز درحال خدمت‌رسانی به سالمندان و توانبخشی و آموزش هستند؛ دو مرکز اوتیسم و یک مرکز نیز برای کودکان کم‌شنوا درحال ارائه خدمات است.

معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی همدان با بیان اینکه برش کشوری در حوزه مسکن 234 واحد بوده است، اظهار کرد: هم‌اکنون 222 واحد از این میزان به آن‌ها تحویل داده شده و 12 واحد باقی مانده که تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

یاسر عزیزی‌سعید درخصوص مسکن ضایعه نخاعی‌ها تصریح کرد: جمعه گذشته 18 واحد باقی‌مانده این طرح به افراد تحویل داده شد.

وی میزان کمک‌هزینه بلاعوض تهیه مسکن را اعلام کرد و افزود: به خانوارهای شهری دارای دو عضو معلول‌ در سال 1401، 200 میلیون تومان بلاعوض و در حوزه روستایی 150 میلیون تومان پرداخت می‌شود که این مبلغ برای خانوارهای شهری تک‌معلول 100 میلیون تومان تعیین شده است.

معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان از افزایش تسهیلات خوداشتغالی مربوط به معلولین خبر داد و گفت: تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی معلولان استان همدان امسال به مبلغ 336 میلیارد تومان افزایش یافته و تاکنون 123 میلیارد تومان پرداخت شده است.

عزیزی‌سعید از کوتاهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به معلولین گله کرد و افزود: بانک ملی به‌عنوان بانک عامل پرداخت 53 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی را برعهده دارد که تاکنون در پرداخت این تسهیلات به معلولان کوتاهی کرده و هیچ مبلغی از آن را پرداخت نکرده؛ بانک سامان نیز در جهت پرداخت پنج میلیارد تومان تخصیص خود هیچ گامی برنداشته است.

معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان در پایان به میزان مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: آمار مشارکت‌های مردمی در 6 ماه نخست سال مبلغ هشت میلیارد تومان بوده که در حوزه دولتی چهارونیم میلیارد و در حوزه خیریه و غیر دولتی سه‌ونیم میلیارد تومان بوده است.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی بهزیستی استان همدان نیز با اشاره به بدون مانع کردن شهر لالجین به‌عنوان آزمونه (پایلوت) دسترس‌پذیری معلولان، اظهار کرد: شهر لالجین با رعایت تمام استانداردها، پیگیری مناسب‌سازی ناوگان حمل‌ونقل توسط شهرداری‌ها، پیگیری مناسب‌سازی در همه زمینه‌ها ازجمله مدارس غیر انتفاعی با همکاری اداره کل نوسازی مدارس، در راستای دسترس‌پذیری معلولان امسال در دستور کار این سازمان قرار دارد.

عبدالحسین نوری با بیان اینکه تا پیش از این زمان درخواست از ادارات برای مناسب‌سازی و اجرای قوانین حمایت از معلولان ایجابی بود، اذعان کرد: هم‌اکنون از سازمان بازرسی به‌عنوان نهاد نظارتی در اجرای مناسب‌سازی دعوت شده است و گزارش تخلف از این قوانین به سازمان بازرسی منعکس می‌شود تا بستر‌های فراهم‌شده در سطح شهر مناسب استفاده معلولین نیز باشند.

وی تأکید کرد: تخصیص درصدی از مالیات بر ارزش‌افزوده که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد برای مناسب‌سازی فضای شهری در دست پیگیری است تا در راستای مناسب‌سازی شهر برای معلولین قرار گیرد.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی بهزیستی استان همدان از اجرای مناسب‌سازی در پروژه‌های آتی خبر داد و افزود: در همین راستا ساخت تمامی پروژه‌های دولتی در سال جاری با نظارت کمیته تخصصی مناسب‌سازی صورت خواهد گرفت.

نوری با اشاره به ارزیابی 370 ساختمان در سطح استان همدان، گفت: این ساختمان‌ها ازنظر چهار شاخص ورودی، سطح شیبدار، آسانسور و سرویس بهداشتی مورد ارزیابی قرار گرفتند که بانک توسعه تعاون بهترین وضعیت دسترس‌پذیر بودن برای معلولان را در بین ساختمان بانک‌ها داشته و ساختمان پست‌بانک نیز در رتبه آخر این رده‌بندی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج اداره بهزیستی، پارک علم و فناوری، اداره کل زندان‌ها، امور اقتصاد و دارایی و اداره کل استاندارد با بهترین شرایط در دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت شناسایی شدند، افزود: ساختمان شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان انتقال خون، شرکت غله و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان دارای بدترین شرایط ازنظر دسترس‌پذیر بودن برای معلولان هستند.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی بهزیستی استان همدان گفت: ساختمان دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی دارای مناسب‌ترین وضعیت بوده و ساختمان دانشگاه پیام نور بدترین وضعیت دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی برای معلولان را دارد.

نوری در پایان از سامانه پیامکی با شماره 3000012322 که از سوی دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شهری راه‌اندازی شده است خبر داد و افزود: افراد مراتب شکایات و مشکلات خود را در زمینه مناسب‌سازی با ارسال پیامک شامل شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اعلام کنند.

شناسه خبر 63402