شناسه خبر:63347
1401/9/14 08:47:30
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی تأکید کرد:

لزوم اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی گفت: گاهی کارشناسان با بررسی مصوبات شورای فرهنگ عمومی اذعان می‌کنند این مسئله‌ مغایر با قانون است، درصورتی که باید مدیر حاضر در جلسه همان زمان بتواند این موارد را طرح کند تا قبل از تصویب، مسائل مغایر با قانون را لحاظ کنیم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان که با حضور استاندار و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با بیان اینکه در تدوین سند فرهنگی استان باید بخشی از اولویت‌های مهم شناسایی شده و بودجه‌های تخصیصی متناسب با این اولویت‌ها تقسیم‌بندی شود، عنوان کرد: 30 میلیارد تومان اعتبار برای شورای فرهنگ عمومی درنظر گرفته شده که درصورت تخصیص آن، باید جهت هزینه‌کرد تصمیم‌گیری ‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: در رابطه با نحوه هزینه‌کرد این اعتبار، مصوبه خاصی تعریف نشده و متناسب با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی، اظهار کرد: برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی قرار بود چهار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری به‌صورت رایگان در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد که در اردوی اخیر به‌دلیل مسئله بیمه این اتفاق نیفتاده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: گاهی کارشناسان با بررسی مصوبات شورای فرهنگ عمومی اذعان می‌کنند این مسئله‌ مغایر با قانون است، درصورتی که باید مدیر حاضر در جلسه همان زمان بتواند این موارد را طرح کند تا قبل از تصویب، مسائل مغایر با قانون را لحاظ کنیم.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شعبانی‌موثقی به همکاری دستگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن امکانات غیر قابل استفاده‌های خود برای مجموعه‌هایی که نیاز دارند نیز اشاره کرد و گفت: امور بانوان استانداری همدان محیطی را به پاتوق دخترانه اختصاص داده که فقدان آن در استان حس می‌شد، این اقدام قابل تقدیر بوده و باید الگوی سایر دستگاه‌ها قرار بگیرد و سایر دستگاه‌ها نیز از ظرفیت‌های موجود برای برگزاری چنین برنامه‌هایی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در قرار دادن ظرفیت‌های فرهنگی خود در جاهایی که نیاز است، ضریب نیاز را درنظر بگیرید؛ گاهی نیاز شما به یک مجموعه 20 درصد و نیاز یک مجموعه 80 درصد است، با ارزیابی این مسئله می‌توان تصمیم درست را گرفت. گاهی با یک تصمیم جهادی می‌توان معضلات کوچک و مشکلات بزرگ را برطرف کرد که البته این مسئله نه فقط وظیفه قانونی، بلکه وظیفه شرعی ما نیز هست.
   در فضاسازی‌های شهری نباید افراط و تفریط کرد
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نزدیکی ایام فاطمیه نیز ابراز کرد: در آیین‌های ولادت و شهادت ائمه اطهار (ع) باید به فضاسازی‌های شهری توجه کرده و افراط و تفریط نداشت؛ نیاز نیست 20 روز عزاداری کنیم، اما لازم است متناسب با این ایام فضاسازی درخوری در سطح شهر انجام شود. کما اینکه در ایام ولادت حضرت زینب (س) شاهد این بودیم که مخالفت‌هایی با فضاسازی در سطح شهر صورت گرفته است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان گریزی هم به ورزش‌های زورخانه‌ای زد و افزود: این ورزش به‌عنوان یک رشته مذهبی و ملی، نیازمند تبلیغات میدانی است و سازمان‌های فرهنگی باید این رشته ورزشی را بیش‌ازپیش معرفی کنند. گاهی بسیاری از مردم از وجود چنین ورزشی اصلاً خبر ندارند، بنابراین لازم است در جهت معرفی آن به مردم اقدامات لازم انجام شود.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شعبانی‌موثقی در پایان سخنان خود متذکر شد: نزدیک به دو هزار مسجد در استان داریم که با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولان امور مساجد به‌تنهایی نمی‌توانند از عهده حل این مشکلات بربیایند؛ چراکه مستلزم داشتن بودجه و امکانات کافی است، بنابراین باید در این مورد نیز هم‌افزایی و همکاری داشت.
   سوله‌های بدون استفاده برای ورزش زورخانه‌ای جوانان در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد
استاندار همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم توجه به همه رشته‌های ورزشی، عنوان کرد: با این وصف لازم است رشته‌هایی که دارای مزیت بوده و جزء لاینفک فرهنگ و هویت ما است، مورد توجه ویژه قرار گیرد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: برخی از رشته‌های ورزشی هیچ قرابت و شباهتی با فرهنگ ما ندارند؛ میلیاردها تومان هزینه می‌شود که بعضاً بی‌نتیجه است، اما رشته‌هایی نظیر کُشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای که با فرهنگ و هویت ما عجین است، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی سلامت جسم و روح را تضمین می‌کند، تصریح کرد: علاوه‌بر این تقویت حس نوع‌دوستی، کمک به دیگران، جوانمردی، فتوت، غیرت و مردانگی را نیز در جامعه نهادینه می‌کند.
استاندار همدان ادامه داد: در اصیل بودن این ورزش همین بس که وقتی گره‌ای به کار کسی می‌افتد، از بیماری تا نیاز مالی، با کمک‌رسانی اهل زورخانه و مرام پهلوانی این مشکلات حل می‌شود و این نهاد باید تقویت شده و حفظ شود.
قاسمی‌فرزاد متذکر شد: ورزش‌های وارداتی مبتنی بر فرهنگ بیگانه طراحی شده، اما ورزش پهلوانی مبتنی بر فرهنگ دینی، انقلابی و ملی ما است.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی در موارد مورد نیاز، بیان کرد: در این راستا نیاز است برخی از سوله‌های بدون استفاده دستگاه‌های دولتی برای استفاده جوانان در ورزش زورخانه‌ای در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد.
   ورزش‌های زورخانه‌ای به‌عنوان یک درس در دانشگاه‌ها تدریس شود
عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی نیز با ابراز انتقاد از اینکه ورزش مذکور به‌نام کشور آذربایجان ثبت شده، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی متعلق به ایران بوده و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مستندات آن جمع‌آوری شده و مراتب اعتراض نسبت به ثبت آن به‌نام کشور جمهوری آذربایجان به یونسکو ارسال می‌شود.
غلامرضا خاکسار توضیح داد: از آنجایی که کشور جمهوری آذربایجان در گذشته جزئی از خاک ایران بوده، مسئولان امر از این اسناد استفاده کرده، به آن تمسک جسته و این رشته ورزشی را به‌عنوان میراث ناملموس خود در یونسکو به ثبت رسانده‌اند.
وی گفت: غفلت ما و خلأ به‌وجودآمده برای ثبت این فرهنگ به نام ایران، می‌تواند بخشی از هویت ما را مخدوش کند؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی استان همدان به حمایت و ترویج این رشته ورزشی طی سال 1388 در شورای عالی انقلاب فرهنگی با 31 ماده نیز اشاره کرد و افزود: بر این اساس و با تلاش‌های صورت‌گرفته در سالنامه ملی ایران یک روز به‌نام ورزش‌های زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی نام‌گذاری شده است.
خاکسار یادآور شد: البته جمهوری اسلامی ایران آیین پهلوانی و زورخانه‌ای را به‌طور رسمی در سال 1389 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی یونسکو ثبت کرده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرهنگ پهلوانی، ابراز کرد: این ورزش آمیخته به فداکاری، جوانمردی، خودشکنی، صدق و صفا بوده و رهبر انقلاب اسلامی نیز در این خصوص 15 سال پیش به نکاتی اشاره کردند که اگر به آن‌ها توجه می‌کردیم، امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: نیاز است این رشته ورزشی به‌عنوان یک درس در دانشگاه‌ها تدریس شود، کما اینکه ورزش‌هایی همچون گلف، باله و بیلیارد در سرفصل‌های چارت آموزشی دانشگاه‌ها قرار دارد؛ اما رشته پایه، سنتی و مذهبی ورزش‌های زورخانه‌ای هنوز در دانشگاه‌ها جایگاهی ندارد.
خاکسار با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری ورزش‌های زورخانه‌ای در ماه گذشته به میزبانی همدان، اظهار کرد: اهمیت فرهنگ ورزش‌های پهلوانی به‌خاطر اصالت هزاران‌ساله آن است که هویت ما ایرانی‌ها را تقویت می‌کند.
وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: ورزش‌های زورخانه‌ای تنها رشته‌ای است که از ابتدا تا انتها به همراه موسیقی زنده اجرا می‌شود، آن‌هم موسیقی‌ای که از ابتدا تا انتها با نام ائمه اطهار (ع) همراه است.

شناسه خبر 63347