شناسه خبر:63312
1401/9/13 11:26:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه مزارع زعفران جزو برنامه‌های اولویت‌دار در حوزه گیاهان دارویی استان است.

زاهد حاجی‌میرزایی در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه زعفران گیاهی مقاوم، مناسب و سازگار با اقلیم استان است و همچنین به آب کمی نیاز دارد مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.
وی، با اشاره به اینکه کشت این محصول درآمد مطلوبی برای کشاورزان به‌دنبال داشته است، افزود: زعفران در سطح 63 هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده و سالانه 200 کیلوگرم از این محصول برداشت می‌شود.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در صورت تقاضا از سوی جامعه کشاورزان امکان توسعه این محصول وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه میزان تولید زعفران بسیار کمتر از سرانه مصرف استان است تاکنون هیچگونه مشکلی از لحاظ فروش از سوی تولیدکنندگان اعلام نشده است.
حاجی‌میرزایی، به چشم‌انداز تولید زعفران در استان اشاره کرد و گفت: توسعه مزارع زعفران جزو برنامه‌های اولویت‌دار در حوزه گیاهان دارویی است و چنانچه کشاورزان منطقه تمایل به ایجاد این نوع مزارع داشته باشند از لحاظ فنی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت راهنمایی و مشاوره خواهند گرفت.
کشت زعفران در کردستان برای نخستین بار در سال 1390 در سطح نیم هکتار در شهرستان سنندج آغاز و انجام شد.
یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛ 96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی 52 هزار و 670 هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.
بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400 است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولیدشده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است.
از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد دیم و فقط 13 درصد آن آبی است سالانه هم حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.
79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

شناسه خبر 63312