شناسه خبر:63113
1401/9/8 10:29:56
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان:

کاهش آمار ازدواج در استان همدان جدی گرفته شود

سپهرغرب، گروه اجتماعی - مینو جعفری ممتاز: مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان با تأکید بر اینکه در ستاد سامانه ازدواج همه دستگاه‌ها موظف هستند تمام ظرفیت‌‌ها را بدون پنهان‌کاری معرفی کنند، گفت: کاهش آمار ازدواج در استان نسبت به سال گذشته باید جدی گرفته شود، زیرا بسیاری از آسیب‌های فرهنگی که در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم، ناشی از تأخیر و عدم ازدواج است.

غلامرضا فریدونی در ستاد سامان‌دهی امور جوانان استان همدان در استانداری با اشاره به دیدار اخیر بسیجیان با رهبر انقلاب، اظهار کرد: در این دیدار رهبر انقلاب بر امیدآفرینی تأکید کردند و فرمودند نگران نباشید، شما برتر خواهید بود؛ این نوید که از طرف نایب امام زمان (عج) داده می‌شود، اطمینان‌بخش برای همه ما است.

وی ضمن تشکر از دستگاه‌های فعال در اوقات فراغت، از برگزاری مراسمی در راستای تجلیل از این دستگاه‌ها در پایان آذرماه خبر داد و گفت: درخصوص پرداخت تسهیلات ازدواج نیز باید معاونت اقتصادی استانداری پیگیری کند که چرا برخی از بانک‌ها کم‌کاری کردند.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان خاطرنشان کرد: معاونت امور بانوان استانداری نیز به‌عنوان مسئول قرارگاه جوانی جمعیت باید بازرسی میدانی از بانک‌ها انجام دهد و وضعیت وام‌دهی در آن‌ها را بررسی کند.

وی با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ ازدواج، گفت: در این خصوص نیاز است که یک کار تبلیغی، ترویجی و فرهنگی صورت گیرد؛ آموزش اگر تاکنون پاسخگو بود، جواب گرفته بودیم.

فریدونی درخصوص راه‌‌اندازی ستاد سامانه ازدواج افزود: این ستاد اخیراً تأسیس شده و هدف آن ایجاد تسهیل در ازدواج از طریق حاکمیت است؛ به‌عنوان مثال اگر ارگان‌هایی ظرفیت و فضای فرهنگی برای برگزاری مراسمات ازدواج زوجین دارند، این ظرفیت را در سامانه ازدواج در اختیار جوانان قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه در ستاد سامانه ازدواج همه دستگاه‌ها موظف هستند تمام ظرفیت‌ها را بدون پنهان‌کاری معرفی کنند، گفت: بنا بر آمار ثبت احوال، کاهش آمار ازدواج در استان نسبت به سال گذشته باید جدی گرفته شود؛ زیرا بسیاری از آسیب‌های فرهنگی که در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم، ناشی از تأخیر و عدم ازدواج است.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان با اشاره به عزم دولت سیزدهم در رفع مشکل جوانان، ابراز کرد: این دولت تمام ظرفیت خود را پای کار آورده و همه شبانه‌روز درتلاش هستند تا بتوانند مشکلات جوانان را حل کنند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان نیز با اشاره به اینکه مسئولین درتلاش هستند تا بتوانند اقدامات مثمر ثمری در حوزه جوانان انجام دهند، اظهار کرد: در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت در سال جاری 16 دستگاه اجرایی شرکت کردند.

علی حقیقی به تشریح جدول عملکرد ستادهای شهرستانی در هشت‌ماهه سال جاری پرداخت و گفت: در این خصوص اسدآباد یک جلسه، بهار دو جلسه، تویسرکان سه جلسه، رزن دو جلسه، فامنین سه جلسه، کبودراهنگ یک جلسه، ملایر یک جلسه، نهاوند چهار جلسه و همدان دو جلسه برگزار کرده‌اند و جمعاً 19 جلسه بوده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان درخصوص راه‌‌اندازی ستاد سامانه ازدواج تصریح کرد: این ستاد در استان به ریاست استانداری و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداری‌ها برگزار خواهد شد و در اسرع وقت آیین‌نامه آن به سایر ارگان‌های مربوط به این ستاد ابلاغ خواهد شد.

وی یادآور شد: در این ستاد بنا است که دستگاه‌ها مکان‌ها و فضا‌های فرهنگی خود را در جهت تسهیل در امر ازدواج، در اختیار جامعه هدف قرار دهند‌.

   6 هزار نفر در همدان در صف انتظار وام ازدواج هستند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان نیز با بیان اینکه در کمیسیون هماهنگی بانک‌ها که برگزار شد درخصوص تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تصمیمات بهتری گرفته شد، گفت: در ستاد تسهیلات ازدواج تا پایان آبان‌ماه سال جاری یک‌هزار و 982 میلیارد تسهیلات پرداخت شده و حدود 15 هزار نفر از تسهیلات ازدواج برخوردار شدند؛ درخصوص صف انتظار نیز قبلاً حدود 9 هزار نفر در صف انتظار داشتیم که هم‌اکنون به تعداد 6 هزار و 550 نفر رسیده و آمار خوبی است و با این روند سعی بر آن بوده که کسی در صف انتظار نماند.

محمد طوماسی به بیان سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج پرداخت و افزود: در بانک ملت 22 درصد، در بانک ملی 20 درصد، در بانک تجارت 14 درصد‌، در بانک صادرات 12 درصد و در بقیه بانک‌ها اعداد و درصدها خیلی کم است و درخواست داریم بانک‌های خصوصی و بانک‌هایی که ماهیتاً قرض‌الحسنه هستند، به کمک سایر بانک‌ها بیایند و درخصوص ضمانت تأکید شده آسان گرفته شود و پرونده‌ها را با کمترین مدارک رسیدگی کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان عنوان کرد: در بحث فرزندآوری تاکنون تعداد 9 هزار و 208 تسهیلات پرداخت شده که درخصوص سهم بانکی پرداخت‌شده نیز باید گفت بانک ملی دو هزار و 493، بانک سپه یک‌هزار و 301، بانک ملت دو هزار و 479، بانک صادرات یک‌هزار و 180، بانک تجارت یک‌هزار و 524، بانک کشاورزی 553، بانک مسکن 264، بانک رفاه 45، بانک توسعه تعاون 205 و پست‌بانک 364 فقره پرداخت کردند.

طوماسی درخصوص تعداد ضامن برای دریافت وام ازدواج بیان کرد: تلاش مدیران سیستم بانکی این است که دستورالعمل بانک مرکزی اجرا شود؛ درخصوص ضامن بانک مرکزی گفته یک ضامن کافی است، اما در بحث اعتبارسنجی بانک‌ها، یک ضامن جواب نمی‌داد که مجبور شدیم دو ضامن بخواهیم؛ اگر ازنظر اعتبارسنجی مشکل نداشته باشند، یک ضامن کافی است.

وی ابراز کرد: درخصوص زمان پرداخت تسهیلات نوبت‌دهی در دست بانک مرکزی است و برای نزدیکان خود هم نمی‌توانیم اقدام کنیم؛ اما در کل برنامه به این شکل است که کسانی که از قبل در صف بوده‌اند، در اولویت هستند.

   کاهش ازدواج و افزایش طلاق نسبت به سال گذشته در همدان

مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز در این جلسه به تشریح آمار ازدواج در استان پرداخت و گفت: در هشت ماه سال جاری درمجموع هشت هزار و 572 ازدواج در استان به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد هشت هزار و 884 مورد بوده و در سال جاری با کاهش ازدواج مواجه شده‌ایم.

بابک بختیاری عنوان کرد: درخصوص طلاق نیز در هشت ماه امسال دو هزار و 638 طلاق به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد دو هزار و 426 طلاق بوده و طلاق امسال نسبت به بازه زمانی سال قبل، افزایش داشته است.

شناسه خبر 63113