شناسه خبر:62454
1401/8/21 23:26:38
در جلسه هفتگی قرارگاه آب کرمانشاه مطرح شد:

از تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز تا فاضلاب کرناچی

سپهرغرب، گروه خبر: جلسه هفتگی قرارگاه آب کرمانشاه روز 21 آبان‌ماه برگزار شد و درباره مباحث متعددی ازجمله تأمین آب بلندمدت شهر کرمانشاه، تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، سامان‌دهی چشمه‌های جوشان شهر کنگاور و فاضلاب شهرک کرناچی بحث و تبادل نظر شد.

نخستین موضوع این جلسه درنظر گرفتن تدابیری برای چشم‌انداز بلندمدت تأمین آب شهر کرمانشاه با توجه به روند افزایش جمعیت و ساخت‌وسازها و تداوم روند خشک‌سالی بود تا به سرنوشت استان‌های دیگر دچار نشویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در این نشست از اهمیت بحران آب یاد کرد که بسیاری از شهرهای ایران ازجمله همدان، تهران، اصفهان و دیگر شهرها را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و گفت: چنانچه جلسات مستمر قرارگاه آب در کرمانشاه برگزار نمی‌شد، ممکن بود ما هم چنین وضعیتی داشته باشیم.

منوچهر فخری با اشاره به برگزاری 50 جلسه قرارگاه تأمین آب در استان، افزود: خوشبختانه اکنون به همت شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای مشکل خاصی در تأمین آب شرب شهر کرمانشاه نداریم، اما باید برای بلندمدت نیز برنامه‌هایی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز افزایش سهم کرمانشاه از سد گاوشان را به‌واسطه اینکه این سند بین دو استان کرمانشاه و کردستان مشترک است و حساسیت‌هایی نسبت به آن وجود دارد، ممکن ندانست.

محمودرضا شهلایی یکی از راهکارهایی که می‌تواند در بلندمدت به تأمین آب شهر کرمانشاه کمک کند را استفاده از ظرفیت سد بیستون اعلام کرد و ادامه داد: مطالعات این سد انجام شده و حتی ردیف اعتباری هم دارد، اما هنوز تخصیصی نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اظهار کرد: ابتدا پیشنهاد ما برای سد بیستون تأمین آب صنایع منطقه بود، اما چون رویکرد وزارت نیرو بر استفاده از پساب برای صنایع است، احتمال اینکه مورد موافقت قرار بگیرد، کم است؛ از همین رو می‌توانیم اولویت این سد را به تأمین آب شرب بلندمدت شهر کرمانشاه اختصاص دهیم.

   حفر چاه‌های غیر مجاز جدید در کرمانشاه پذیرفتنی نیست

دستور کار بعدی جلسه وضعیت چاه‌های غیر مجاز در دشت‌های کرمانشاه و تأثیر آن بر آبخوان‌ها بود که معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای توضیحاتی پیرامون آن ارائه داد و گفت: هم‌اکنون در کرمانشاه حدود 18 هزار حلقه چاه داریم که حدود 6 هزار حلقه آن بدون مجوز است؛ البته از بین چاه‌های غیر مجاز تعدادی خانگی بوده و تعدادی هم باید تعیین تکلیف شود.

علی مرادی ادامه داد: انسداد تعداد قابل توجهی از این چاه‌ها را در برنامه داریم و از سوی دیگر با هدف مدیریت مصرف روی تعدادی از چاه‌های مجاز نیز کنتور هوشمند نصب شده است.

مرادی به وضعیت دشت‌های کرمانشاه هم اشاره کرد و با بیان اینکه دو دشت روانسر- سنجابی و حسن‌آباد- شیان وضعیت بدتری دارند، گفت: در دشت روانسر سنجابی لوله‌زایی (نشانه‌هایی از فرونشست) مشهود شده است.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در برخی دشت‌های استان راهکار دیگری به‌جز مدیریت کشت محصولات پُرمصرف نمی‌توان داشت.

وی مهم‌ترین مشکلی که در کرمانشاه با آن مواجهیم را وسعت بالای اراضی کشاورزی قابل کشت و در کنار آن محدودیت منابع آبی اعلام کرد که باعث اضافه‌برداشت از مخازن آب زیرزمینی و صدمه به آبخوان‌ها شده است.

در ادامه فرماندار کرمانشاه نیز با انتقاد از وضعیت چاه‌های غیر مجاز، گفت: همین حالا که ما در جلسه هستیم، تعدادی چاه غیر مجاز درحال حفر شدن است.

ابراهیم رحیمی‌زنگنه ادامه داد: اینکه تعدادی چاه را مسدود کنیم و در برابر آن چندین چاه جدید حفر شود، پذیرفتنی نیست؛ بلکه لازم است برخورد جدی‌تری صورت بگیرد، اما متأسفانه گویا در برخی جاها وجود چاه‌های غیر مجاز را پذیرفته‌ایم.

فرماندار کرمانشاه قول مساعد داد که در زمینه برخورد با چاه‌های غیر مجاز هر آنچه از منابع اعتباری و یا نیروی انسانی برای برخورد نیاز باشد، تأمین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در پاسخ به این موضوع حفر چاه‌های غیر مجاز جدید در کرمانشاه را غیر قابل پذیرش دانست و خواستار برخورد جدی با متخلفان شد.

فخری همچنین بر لزوم نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز استان نیز تأکید کرد.

   معضل مزمن فاضلاب کرناچی

موضوع دیگری که فرماندار کرمانشاه در این جلسه مطرح کرد، معضل فاضلاب شهرک کرناچی بود که باعث نارضایتی تعدادی از مردم این محل و مشکلات بهداشتی شده است.

رحیمی‌زنگنه با اشاره به اینکه مدت زیادی از الحاق کرناچی به کرمانشاه گذشته و باید مسائل این محله زودتر رفع شود، گفت: مردم این منطقه بارها به‌دلیل مشکلات فاضلاب به ما مراجعه کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز توضیحاتی درباره فاضلاب شهرک کرناچی ارائه کرد و با بیان اینکه تا سال 1398 کارهای خوبی برای سامان‌دهی فاضلاب این منطقه انجام شد، افزود: بعد از سیل سال 1398، عنوان شد که منازل کرناچی روی بستر و حریم رودخانه احداث شده و ساخت‌وساز آن‌ها غیر قانونی است و همین امر روند کار را متوقف کرد.

رضا داوودی از پیگیری جدی برای حل این مشکل خبر داد و عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که با اجرای ایستگاه پمپاژ، فاضلاب این منطقه را وارد خط سه فاضلاب شهر کرمانشاه کنیم.

به گفته این مقام مسئول، ساخت‌وسازها در این منطقه خارج از طرح مصوب فاضلاب صورت گرفته، اما با این وجود شرکت آب و فاضلاب طرحی برای حل کردن مشکل دارد و منابعی را نیز برای آن اختصاص داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه موافق نیستیم ساخت‌وساز غیر مجاز به‌واسطه بی‌توجهی برخی مسئولین انجام شود و بعد بخواهیم برای مشکلاتی که ایجاد شده چاره‌اندیشی کنیم، گفت: با این وجود باید فکری به حال سامان‌دهی فاضلاب کرناچی کرد.

   لزوم تعیین تکلیف چشمه‌های جوشان کنگاور

چشمه‌های جوشان شهر کنگاور موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد، چشمه‌هایی که نزدیک به 60 سال قدمت و دبی حدود یک لیتر در ثانیه دارند، اما آب آن‌ها هدر می‌رود.

براساس آنچه که در این جلسه مطرح شد، این چشمه‌ها از زیر منازل مسکونی عبور می‌کنند و همین امر مطالعات درخصوص منشأ آن‌ها را دشوار کرده است، از سوی دیگر عبور از منطقه مسکونی باعث شده که نگرانی درباره سلامت آب چشمه‌ها برای مصارف شرب وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه با توجه به بحران آبی که با آن مواجهیم حتی اگر یک قطره آب قابل استفاده وجود داشته باشد نباید آن را هدر بدهیم، خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر این چشمه‌ها با همکاری بخش‌های مختلف شد.

وی با تأکید بر لزوم تعیین منشأ و منبع اصلی چشمه‌ها و انجام مطالعات دقیق در این زمینه، گفت: چنانچه آب چشمه‌ها کیفیت لازم را داشته باشد، باید برای شرب استفاده شود؛ در غیر این صورت باید از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

شناسه خبر 62454