شناسه خبر:62371
1401/8/19 00:56:39

سپهرغرب، گروه اقتصادی: مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد با اشاره به استانداردسازی حساب‌های دولتی برای اتصال به حساب واحد خزانه گفت: تاکنون 23 هزار و 800 حساب منتقل شده به بانک مرکزی داریم.

محسن برزوزاده درباره آخرین وضعیت حساب واحد خزانه و 250 هزار حساب دولتی که پیش از این عنوان شده بود در خارج از حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی وجود دارند، گفت: فهرست فعلی سامانه بهداد ما نشان می‌دهد 23 هزار و 800 حساب منتقل شده به بانک مرکزی داریم ولی این به معنای این نیست که از 250 هزار حساب این تعداد آمده بلکه به معنای استانداردسازی حساب‌های بانکی است.

وی با اشاره به تعدد حساب‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی یادآور شد: بر اساس تقسیم بندی که پیش از این بر اساس قانون وجود داشت، بانک مرکزی مجوز افتتاح حساب به دستگاه‌های مختلف در بانک‌های مختلف را داده بود اما برای ایجاد انضباط مالی و مدیریت نقدینگی حساب واحد خزانه طراحی شد.

وی با اشاره به تعاملات وزارت اقتصاد با بانک مرکزی و دیوان محاسبات برای تکمیل مدل حساب واحد خزانه و تعیین تعداد حساب‌های مورد نیاز دستگاه ها، تصریح کرد: در این مدل تمام حساب‌های پرداخت دستگاه‌های اجرایی در حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی متمرکز می‌شود و تمام مراودات مالی دستگاه‌ها از این طریق انجام می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: آنچه امسال دنبال آن هستیم اجرای کامل حساب واحد خزانه در حوزه دریافت‌ها است؛ دریافت‌ها حساب‌های غیر قابل برداشتی هستند که هیچ‌کس حق دخل و تصرف در آن را ندارد باید از ابتدای وصول تا رسیدن به ذینفع تمام منابع باید بدون واسطه بلادرنگ به حساب واحد خزانه بیاید.

برزوزاده گفت: آنچه امروز به‌عنوان مشکل در این زمینه مطرح می‌شود، حساب‌های فرعی است که دستگاه‌ها بر مبنای تقسیم‌بندی اولیه‌ای که اشاره شد در بانک‌های دیگر داشتند و با خصوصی شدن این بانک‌ها همچنان این حساب‌ها در بانک‌ها باقی مانده بود.

وی با اشاره به پیگیری اجرای مدل حساب واحد خزانه و سیستم مدیریت یکپارچه مالی دولت در قوانین مختلف در سال‌های اخیر یادآور شد: الان صد در صد حساب واحد خزانه اجرایی شده است و آنچه به‌عنوان مشکل باقی مانده همان حساب‌های فرعی است که خارج از نفوذ و کنترل خزانه بود، هرچند وجوه آن‌ها هم در نهایت به خزانه وارد می‌شود اما به‌موقع و کامل نبود و همین موضوع باعث می‌شد در گزارشگری مالی دولت و رسیدن به اهداف کلان دچار مشکل شویم.

مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد درباره میزان حساب‌های فرعی خارج از حساب واحد خزانه گفت: تعداد حساب‌های غیر قانونی با توجه به شناسه‌هایی که از دستگاه‌های دیگر گرفتیم بسیار زیاد است برای مثال 67 دانشگاه را ضرب در ده تا حساب نزدیک 670 تا 1000 حساب غیر خزانه‌ای هم دارند و امکان دارد بیشتر هم باشد چون امکان دارد حساب پرداختی نیز داشته باشند که ما صورت‌های مالی و موجودی بانکی این شرکت‌ها را تا 29 اسفند ماه قبل خواسته‌ایم.

برزوزاده عنوان کرد: دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه این مسئله را گزارش کرده و انتظار داریم 51 شرکتی که گفته‌ایم، حساب‌هایشان را مسدود و پول را مستقیم به این حساب واحد خزانه‌ها واریز کنند.

وی با اشاره به اقدام بانک مرکزی در شناسایی این حساب‌های فرعی و مسدود شدن 90 حساب شرکت نفت گفت: در واقع اهلیت انسداد و افتتاح این حساب‌ها با خود دستگاه اجرایی است و ما ناظر هستیم و بعد از شناسایی از بانک مرکزی می‌خواهیم که حساب‌ها را مسدود کند که اکنون بانک مرکزی در حال انسداد این حساب‌ها و انتقال وجوه آن‌ها به حساب خزانه است.

این مسئول با بیان اینکه حساب واحد خزانه هم مدیریت نقدینگی و هم کنترل هزینه‌ها را به همراه دارد و زیرساخت اصلاح نظام مالی عمومی است، افزود: وقتی می‌خواهیم ساختار بودجه را با سه هدف انضباط مالی، شفافیت و پاسخگویی عمومی داشته باشیم باید یک سیستم مالی یکپارچه داشته باشیم که چهار عنصر درآمد، هزینه، بدهی و دارایی شفاف باشد و بتوانیم در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی برای مردم مفید فایده باشد.

برزوزاده با اشاره به امتناع 51 شرکت دولتی برای انتقال حساب‌های فرعی شان به حساب واحد خزانه گفت: این شرکت‌ها نگرانند که ما با قوانین مختلف از مبالغ این شرکت‌ها برداشت کنیم و هزینه‌های این شرکت‌ها با مشکل مواجه شود اما این قول را به این شرکت‌ها می‌دهیم که بدون هماهنگی آن‌ها هیچ مبلغی از حساب آن‌ها برداشت نشود.

وی با تأکید بر عزم این وزارتخانه برای اجرای کامل حساب واحد خزانه بر اساس قانون، اظهار کرد: دولت و وزارت اقتصاد یک برنامه‌ریزی بلندمدت در راستای سیاست‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی دولت دارد تا ما بتوانیم ورودی و خروجی مبالغ را در دولت ردیابی کنیم در غیر این صورت انضباط مالی شکل نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: وقتی آموزش و پرورش و یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آن واحد مبلغی به حساب شهروندان واریز می‌کنند یعنی این پول کامل خارج شده و هیچ رسوب نقدینگی در این حساب‌ها اتفاق نمی‌افتد، تصور کنید این مبلغ مجدد به حساب این دستگاه‌ها واریز شود، در آینده در تأمین منابع دچار مشکل می‌شویم.

این مسئول با اشاره به تأثیر اجرایی شدن اصل 53 قانون اساسی و قوانین بعد از آن درباره استقرار حساب واحد خزانه بر پرداخت‌های منظم به ذی‌نفع نهایی یادآور شد: برای نمونه اگر جریمه‌ای پرداخت می‌کنید یا سوخت‌گیری می‌کنید باید آرم بانک مرکزی و واریزی به خزانه را مشخص کند اگر نه به‌موقع به حساب واحد خزانه واریز نخواهد شد. در واقع در دل منابع حاصل از فروش سوخت، یک درصد مالیات سلامت هم وجود دارد که مستقیماً تمام مردم ذی‌نفع آن هستند.

برزوزاده درباره دانشگاه‌های علوم پزشکی هم گفت: ما نیاز به حساب جدید نداریم، تمام حساب‌های موجود باید به حساب اصلی نزد خزانه متصل شود و مکانیزم شناسه واریز را در بانک مرکزی تعریف کرده و الگوریتم آن را ابلاغ کردیم.

تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها از هر جای ایران بابت هر موضوعی بخواهند مبلغی واریز کنند این امکان فراهم است و می‌توانند حتی با یک حساب این کار را انجام دهند، مانند سازمان مالیات و گمرک که این کار انجام می‌شود بنابراین تمام دانشگاه‌ها هم باید درآمدها را به حساب اصلی که درآمدهای خزانه است، واریز کنند و حساب‌های فرعی باید مسدود شود.

شناسه خبر 62371