شناسه خبر:62308
1401/8/17 23:35:35
در راستای حفظ سلامت شهروندان و محیط‌زیست صورت گرفت؛

آغاز امحای پسماندهای شیمیایی دارویی مراکز بهداشتی درمانی همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: پس از وقفه ایجادشده در امحای پسماندهای دارویی و شیمیایی مراکز بهداشتی و درمانی استان همدان و دپوی این پسماندها، امحای این زباله‌ها بار دیگر آغاز می‌شود.

لیدا رفعتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از منابع مهم تولید پسماند در هر شهر، مراکز بهداشتی- درمانی هستند که تولیدکننده طیف وسیعی از انواع پسماندها به‌شمار می‌روند و بی‌توجهی به مدیریت این‌گونه پسماندها، محیط‌زیست و سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: زباله‌های دفع‌شده در مراکز بهداشتی درمانی، زباله‌های شیمیایی و دارویی از انواع این زباله‌ها است که دفع این مواد تابع ضوابط و قوانین خاصی است و باید با نظارت کامل متخصصان صورت گیرد؛ به همین دلیل تفکیک صحیح زباله‌های بیمارستانی از مبدأ اهمیت فراوانی دارد، تا این زباله‌ها با دیگر پسماندهای شهری و صنعتی ترکیب نشود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه مدیریت پسماندهای شیمیایی دارویی استان همدان از سال 1395 آغاز شده است، افزود: تا سال 1398 یک شرکت به‌عنوان طرف قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی همدان درحال فعالیت بود که بعد از اتمام قرارداد و باطل شدن مجوز شرکت مذکور، دفع این زباله‌ها با مشکل مواجه شد.

وی عنوان کرد: در این مدت تلاش‌ها و مکاتبات بسیاری برای همکاری با شرکت‌های دیگر انجام شد، اما هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلف به نتیجه نرسید.

رفعتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 70 تُن زباله دارویی و شیمیایی در مراکز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد، ادامه داد: با تلاش‌های معاونت بهداشتی استان و همکاری همه‌جانبه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان هم‌اکنون تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت رهپویان صالح اصفهان و کلیه بیمارستان‌های استان درخصوص امحای پسماندهای شیمیایی دارویی منعقد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در قانون مدیریت پسماند درخصوص نگهداری پسماندهای شیمیایی دارویی زمان تعیین نشده است و به دلایل بهداشتی، در این مدت به کلیه بیمارستان‌ها توصیه شد که نسبت به دپوی پسماندهای یادشده اقدام کنند تا پس از عقد قرارداد، امحای پسماندهای شیمیایی دارویی انجام شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه ملزومات لازم جهت انتقال این پسماند از طریق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خریداری شده است، تصریح کرد: در هر مرحله بارگیری 2.5 تُن پسماند شیمیایی و دارویی انجام گرفته و از استان همدان خارج خواهد شد.

شناسه خبر 62308