شناسه خبر:62248
1401/8/16 23:51:05

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از راه‌اندازی درمانگاه برای بیماران «سی‌اف» طی امسال در همدان خبر داد.

طوس کیانی درخصوص نحوه حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان اظهار کرد: بیماران سرطانی، ام‌اس، اوتیسم، همودیالیز، تالاسمی، سی‌اف، EB،SMA و غیره شامل این گروه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بیماران نیز به‌عنوان بیماران غیر واگیر مورد حمایت در سامانه RDA قرار دارند که شامل بیماران دریافت‌کننده قلم‌های انسولین هستند، گفت: این بیماران خاص و صعب‌العلاج از طریق معاونت درمان شناسایی شده و از سوی وزارت بهداشت بسته حمایتی رایگان برای آن‌ها تعریف می‌شود.

مسئول بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خاطرنشان کرد: بسته حمایتی شامل ویزیت، عکس‌برداری و خدمات فیزیوتراپی و سایر خدمات درمانی و پاراکلینیک است که به‌عنوان نمونه این بیماران در طول سال می‌توانند چندین‌بار از خدماتی مثل «ام‌آرآی»، «سی‌تی‌اسکن» و دندان‌پزشکی برخوردار شوند و نیز تهیه داروی آن‌ها به‌عهده معاونت غذا و دارو و معاونت درمان است که اکثر داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به‌صورت رایگان در اختیار این گروه از بیماران آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد.

وی از فعالیت بخش‌های همودیالیز در تمام شهرستان‌های استان همدان خبر داد و افزود: تمام بیماران نیازمند همودیالیز می‌توانند در نزدیک‌ترین محل زندگی خود از تمام خدمات مربوط به این گروه از بیماران به‌صورت رایگان برخوردار شوند.

کیانی یادآور شد: برای بیماران تالاسمی درمانگاه در بیمارستان بعثت فعال است که علاوه‌بر ویزیت‌های دوره‌ای در این مرکز خدمات تزریقات خون و داروهای جذب آهن و غیره ارائه می‌شود.

وی از راه‌اندازی درمانگاهی برای بیماران «سی‌اف» در بیمارستان بعثت همدان طی امسال خبر داد و افزود: بیماری سی‌اف یک بیماری ژنتیکی است که درگیری ریوی و گوارشی داشته و بیماری سخت و زحمت‌آفرینی برای شخص مبتلا و خانواده به‌شمار می‌آید که اخیراً برای تعداد زیادی از این بیماران دستگاه نبولایزر به‌صورت رایگان تهیه و در اختیار آن‌ها قرار گرفت؛ این بیماران با مراجعه به درمانگاه می‌توانند خدمات رایگان دریافت کنند.

مسئول بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به فعالیت سامانه بیماران نادر که از این طریق بیماران نیازمند دریافت انسولین قلمی می‌توانند به داروی مورد نظر خود دست یابند، عنوان کرد: این سامانه باعث می‌شود دسترسی بیماران به بیمه‌ها و داروخانه‌ها تسهیل شود و در دریافت قلم انسولین مشکلی نداشته باشند که البته به‌زودی نسخه ارتقایافته سامانه با امکانات بهتر از طرف وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت درحال حاضر به دنبال اصلاحاتی روی این سامانه است و افرادی که در آن ثبت‌نام می‌شوند، با سهولت و حداقل دریافتی از طرف بیمه‌ها انسولین مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

کیانی با تأکید بر اینکه هزینه قلم‌های انسولین زیر پوشش بیمه است و درصد ناچیزی را بیمار پرداخت می‌کند، افزود: شرط دریافت داروی انسولین این است که پزشک معالج تشخیص بیماری دیابت را به معاونت درمان اعلام و بیمار در سامانه ثبت کرده باشد؛ البته برحسب نیاز به بیمار قلم انسولین تعلق می‌گیرد.

   اساسنامه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شد

وی با اشاره به اینکه سامانه بیماری نادر درحال اصلاح و تکمیل است تا بیماران زیادی بتوانند از خدمات درمانی و دارویی بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: قرار است تسهیلاتی نیز در اختیار بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار گیرد که به محض ابلاغ اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ بانک‌های عامل مشخص شده و منتظر اعلام آمادگی آن‌ها برای معرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج جهت دریافت تسهیلات هستیم.

مسئول بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: درحال حاضر بیماران همودیالیز مبتلا به سرطان، ام‌اس، دیالیزی، اوتیسم و غیره لازم است برای بهرمندی از بسته حمایتی به واحد بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

وی درخصوص حمایت پنج هزار میلیارد تومانی از بیماران خاص و صعب‌العلاج در کشور که قرار است در هر استان از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیماران شناسایی و به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ شوند، عنوان کرد: اخیراً اساسنامه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج به سازمان‌های بیمه و دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده تا در این راستا اقداماتی صورت گیرد.

شناسه خبر 62248