شناسه خبر:61651
1401/8/2 09:08:27

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه طرح مرکز جامع سرطان بنیاد محمدعلی فرشچیان در همدان با 60 درصد پیشرفت درحال اجرا است، گفت: تکمیل این طرح از مصوبات سفر هیئت دولت به همدان است.

«محمدمهدی مجذوبی» روز یکشنبه در نشست اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی همدان افزود: با توجه به محدودیت فضای فیزیکی برای درمان بیماران سرطانی، به‌منظور تسریع در اجرای طرح مرکز جامع سرطان یک‌سری کارها صورت گرفته است و یک مناقصه دو ماه پیش شروع شد و اوایل آبان‌ماه نیز یک مناقصه 300 میلیارد تومانی صورت گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان اظهار کرد: درصورت تکمیل طرح مرکز جامع سرطان علاوه‌بر فعالیت درمانی، کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به سرطان در این مرکز مستقر می‌شود و کار پیوند نیز در این مرکز شکل خواهد گرفت.
مجذوبی گفت: بیشترین میزان مبتلایان به سرطان مربوط به شهرستان کبودراهنگ با آمار 248 نفر به‌ازای 100 هزار نفر جمعیت است و این آمار در شهرستان همدان 174 نفر، تویسرکان 168 نفر، نهاوند 137 و ملایر 132 نفر به‌ازای 100 هزار نفر جمعیت است.
وی با بیان اینکه باید همه کارکنان پرونده سلامت داشته باشند، اظهار کرد: در سند بیماری‌های غیر واگیر برای تمامی ادارات و سازمان‌ها تکالیف مشخصی تعیین شده است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: سرطان سومین عامل مرگ در این استان است که اقدامات پیشگیرانه تأثیر بسزایی در کاهش این بیماری غیر واگیر دارد.
راضیه‌سادات میرمعینی افزود: سرطان پوست بالاترین درصد بیماری را در مردان تشکیل می‌دهد و سرطان‌های پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ همچنین در بین زنان، سرطان پستان بیشترین میزان را دارد و با اختلاف فاحش سرطان‌های روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید در رتبه‌های بعدی هستند.
وی با بیان اینکه سال 1398 حدود سه هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در همدان شناسایی شده است، اظهار کرد: عوامل بروز خطر شامل افزایش سن، ژنتیک و سوابق خانوادگی بوده و ابتلا به سرطان با افزایش سن، امری طبیعی است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان ادامه داد: مصرف دخانیات و الکل از دیگر عوامل ابتلا به سرطان به‌شمار می‌رود که دراین‌باره همدان جزء استان‌های پیشتاز در مصرف دخانیات است.
میرمعینی گفت: رژیم غذایی، بی‌تحرکی و کم‌تحرکی به‌خصوص در زمان شیوع کرونا، ایستادن زیر نور خورشید در زمان نامناسب و بدون استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه و آلودگی هوا، از دیگر علل بروز سرطان به‌شمار می‌روند.
وی بیان کرد: به دنبال بررسی شیوه زندگی افراد بالای 18 سال در استان همدان مشخص شد که 24.1 درصد جمعیت چاق هستند، 50.3 درصد حداقل فعالیت بدنی را دارند، 43.7 درصد مصرف میوه را حداقل دو بار در هفته در برنامه خود قرار می‌دهند، 8.7 درصد مصرف سه‌بار سبزیجات در هفته را دارند، 21.3 درصد سابقه مصرف مواد دخانی داشته و 6.5 درصد سابقه مصرف نوشیدنی‌های الکلی را دارند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان مهم‌ترین برنامه معاونت بهداشتی در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان را اجرای برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت با جمع‌آوری داده‌های بیماران سرطانی در 55 مرکز دولتی و خصوصی دانست.
میرمعینی افزود: شهرستان فامنین آزمونه (پایلوت) و مجری برنامه غربالگری فشار خون و سرطان‌ها شده است و اجرای برنامه تشخیص سرطان علاوه‌بر فامنین، در سایر شهرستان‌ها نیز آغاز می‌شود.

شناسه خبر 61651