شناسه خبر:61585
1401/7/30 23:56:03

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ گفت: در گام سوم طرح جهش تولید طی سال جاری 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کبودراهنگ زیر پوشش بیمه‌ قرار خواهد گرفت.

حمزه خانجانی با بیان اینکه به اراضی کشاورزی که زیر پوشش طرح جهش تولید باشند به‌صورت یارانه‌ای کود و نهاده داده‌ می‌شود، مطرح کرد: در رابطه با طرح جهش تولید در این حوزه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌عنوان پشتیبان و جهاد کشاورزی به‌عنوان مجری طرح هستند و به هر هکتار از طرح فوق 125 کیلو کود اختصاص داده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کشت پاییزه در این شهرستان درحال انجام است، تصریح کرد: 130 هزار هکتار کشت پاییزه برای شهرستان پیش‌بینی شده که از این میزان 104 هزار هکتار به گندم دیم اختصاص دارد و تاکنون 40 درصد کشت آن انجام شده است.

خانجانی چهار هزار هکتار گندم آبی، 12 هزار هکتار جو دیم و 10 هزار هکتار جو آبی را از دیگر کشت‌های پاییزه درحال انجام شهرستان برشمرد و یادآور شد: شهرستان کبودراهنگ دارای 15 هزار بهره‌بردار کشت‌های پاییزه بوده که فعالیت خود را برای کشت‌ پاییزه آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه درصورت مطلوب بودن بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت 100 هزار تُن عملکرد تولید داشته باشیم، مطرح کرد: سال گذشته به‌علت کاهش بارندگی‌ها به نسبت مشابه سال قبلش، 25 تا 30 درصد کاهش عملکرد در مزارع کشت پاییزه داشتیم.

خانجانی ادامه داد: در رابطه با کشت پاییزه گندم دیم امسال اگر بارندگی خوبی داشته باشیم، 900 تا یک‌هزار کیلوگرم از هر هکتار برداشت محصول انجام خواهد شد و اگر شرایط بارندگی امسال نیز مانند سال گذشته باشد و بارندگی امسال 40 درصد نسبت به میانگین 10 ساله با کاهش مواجه باشد و کمتر از 200 میلی‌متر بارندگی داشته باشیم، عملکرد هر هکتار 600 کیلوگرم خواهد بود.

وی متوسط عملکرد هر هکتار گندم آبی شهرستان را نیز چهارونیم تا پنج تُن پیش‌بینی کرد و گفت: درحال حاضر 80 درصد سطح زیرکشت شهرستان دیم بوده و استان همدان نیز به‌علت کاهش بارندگی همین شرایط را دارد و 300 تا 400 هزار هکتار از سطح زیر کشت آن‌ به‌صورت کشت دیم است.

خانجانی با اشاره به سه مرکز خدماتی جهاد کشاورزی کبودراهنگ شامل حومه و بخش مرکزی، شیرین‌سو و گل‌تپه، افزود: وسعت کل اراضی کشاورزی شهرستان کبودراهنگ 270 هزار هکتار بوده که سالیانه 80 تا 85 هزار هکتار آن به‌صورت آیش است و یکی از برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی این بوده که در برنامه اصلاح الگوی کشت از سطح آیش بکاهد و آن را زیرکشت ببرد.

شناسه خبر 61585