شناسه خبر:61574
1401/7/30 10:01:52
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

اجرای طرح الگوی کشت، تنظیم درآمد کشاورزان را به‌دنبال دارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اجرای طرح الگوی کشت درآمد کشاورزان هم تنظیم شده و پایدار خواهد شد.

حیدر مرادی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در راستای الگوی کشت بهینه در این استان آغاز شده است، اظهار کرد: کاهش سطح محصولات آب‌بر و حرکت به سمت حفظ منابع آب و خاک از مزایا و تأکیدات مهم اجرای طرح الگوی کشت است.
وی با اشاره به اینکه در محصولات آب‌بری همچون گوجه فرنگی و خیار در استان کاهش سطح زیرکشت داریم، افزود: از یک هزار و 300 هکتار برنامه کشت گوجه فرنگی در استان کمتر از یک هزار و 100 هکتار کشت انجام شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: از دو هزار و 600 هکتار برنامه ابلاغی تولید خیار در استان کمتر از یک هزار و 700 هکتار کشت شده و این روند در سیب زمینی هم همین گونه بوده است.
مرادی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ها کشت سبزی و صیفی در گلخانه‌ها و کشت ارقام با نیاز آبی کمتر و عملکرد بالاتر در فضای باز است، گفت: با اجرای طرح الگوی کشت از کشت مرسوم به سمت کشاورزی حفاظتی و کم‌خاک‌ورز که منجر به حفظ منابع آب و خاک می‌شود، حرکت می‌کنیم.
وی اظهار کرد: با اجرای این طرح دیگر کشاورز در سالی درآمد زیاد و بعد چند سال درآمد اندک نخواهد داشت بلکه شاهد پایداری در درآمد و استفاده بهینه از اداوات و امکانات کشاورزی خواهیم بود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت طرحی چندجانبه است، گفت: الگوی کشت بر مبنای ظرفیت هر منطقه اجرا می‌شود و مزایای فراوانی از جمله رعایت تناوب، کنترل آفات و بیماری را دارد.
مرادی بیان کرد: براساس چارچوب اصلی این طرح محصولات آب‌بری همچون هندوانه که صرفه اقتصادی زیادی هم ندارد اجازه واردات آن یا کشت فراسرزمینی آن داده می‌شود.
وی یادآور شد: با اجرای طرح الگوی کشت دیگر همه خدمات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان هم چون پرداخت تسهیلات و یارانه نهاده‌های مورد نیاز منوط به رعایت و عمل به این برنامه می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت در اراضی آبی بیشتر و پررنگ‌تر از اراضی دیم است،گفت: محصولات استراتژیک همچون گندم در کردستان بیشتر در اراضی دیم کشت می‌شود که در راستای تقویت و رشد تولید در دیمزارها هم طرح جهش تولید در دیمزارها در حال اجرا است.
مرادی یادآور شد: محصولی همچون یونجه در سال به 15 نوبت آبیاری نیاز دارد در حالی که نیاز محصول علوفه‌ای همچون سورگوم سه تا چهار نوبت آبیاری است و در هکتار هم حدود 50 تن عملکرد دارد بنابراین کشت و ترویج چنین محصولاتی در اولویت است.
  کشت کلزا در دو هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی کردستان
وی اظهار کرد: حدود 15 سال گذشته در استان کلزا کشت نمی‌شد ولی اکنون کشاورزان با مشاهده مزایای آن و خرید تضمینی آن تمایل به کشت این محصول دارند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کلزا از زمان کاشت تا برداشت به حدود پنج نوبت آبیاری نیاز دارد، ادامه داد: در سال زراعی جاری دو هزار و 200 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت کلزا اختصاص پیدا کرده است.
مرادی اضافه کرد: گیاهان علوفه‌ای هم چون خُلر و ماشک، سورگوم و ارزن هم نیاز آبی کمتری دارند و هم از عملکرد در هکتار بالایی برخوردارند و به تدریج این محصولات جایگزین محصولات آب‌بری همچون یونجه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشت پاییزه کلزا در استان به اتمام رسیده است، گفت: بیش از 80 درصد کشت گندم هم انجام شده ولی کشت حبوبات و گیاهان دارویی هنوز آغاز نشده است.
طرح الگوی کشت در کشور طراحی و تهیه شده و 18 مهر ماه سال 1401 هم سند این الگو با حضور مسئولان کشوری رونمایی شده و با ابلاغ جزئیات این طرح به کردستان به‌زودی این طرح در استان هم آغاز و مشخص می‌شود باید چه محصولی و به چه میزانی و در کجا و چه زمانی کشت شود.

شناسه خبر 61574