شناسه خبر:61412
1401/7/25 23:46:00

سال‌ها است بر ضرورت برپایی کرسی‌های آزاداندیشی به‌خصوص از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی نخبگان دلسوز تأکید شده و می‌شود و طرح موضوع بسیار مهم جهاد تبیین از طرف ایشان هم به‌نوعی در راستای همین مطالبه ارزشمند است؛ البته در مقاطعی این برنامه گرچه به‌طور محدود اجرا می‌شده، اما لازم است همان برهه هم به‌نوعی مورد ارزیابی و در بوته نقد قرار گیرد تا از جهت استمرار و سودمندی دچار خدشه نشود. به‌علاوه اکنون که اتاق‌های گفت‌وگو در دانشگاه‌ها درحال شکل‌گیری است و نوبت نخست آن با 90 تن از اساتید دانشگاه تهران اجرا شده، لازم است در استان‌ها و شهرها حتی به‌نوعی در روستاها هم این نیاز مهم اجتماعی با ساختاری نافع پا بگیرد.

توجه به نکاتی دراین‌باره برای رسیدن به مقصود، ضروری به نظر می‌رسد؛ نخست اینکه باید پاسخگویی به سؤالات و شبهات ممکن در بین مقاطع سنی و صنوف با لحاظ مقتضیات زمان مد نظر باشد، به این معنا که طراحان موضوعات مطالبی را مطرح نکنند که خود صرفاً احساس نیاز می‌کنند، بلکه توجه ویژه‌ای به مطالبه مخاطب داشته باشند. به‌علاوه فعالان این بخش (به‌خصوص محور اجرای برنامه) توانایی کافی را برای اقناع منطقی افراد داشته باشند، ای‌بسا مفید باشد که از قبل از طریقی پسندیده و صحیح، بیشترین سؤالات و شبهات را درباره موضوع به‌دست آورده و جمع‌بندی‌کنندگان کرسی‌ها با دستی پُر و علمی البته ضمن هم‌افزایی داده‌های برنامه، موضوع را به سرانجام برسانند و به سخنی دیگر اینکه مسائل مطروحه باری به هرجهت نباشد، بلکه با توجه به کرامت شرکت‌کنندگان و صرف وقت که نوعی سرمایه‌گذاری گردش کار است، انجام شود.

به‌علاوه به حاشیه رفتن از موضوع کرسی‌های آزاداندیشی از آفاتی است که مجموعه شرکت‌کنندگان به‌خصوص گردانندگان باید مراقب آن باشند و اگر قرار ذهنی افراد حاضر در مناظره بر این باشد که فقط در فضای فکری خود به هر قیمت بمانند، مفید نبوده و سازنده ارزیابی نمی‌شود. درواقع اگر هر کسی کرامت انسان‌ها را مد نظر داشته باشد، نباید تلاش کند به هر قیمتی افراد را به سوی مطلوب خود سوق دهد، حتی اگر خواست او صحیح و عقلانی هم باشد و یا اینکه باید به اشخاص اجازه بدهیم پس از شنیدن قول‌های مختلف، پس از انجام و خاتمه برنامه آزاداندیشی، به مطالب مطروحه اندیشیده و شاید هم برای تکمیل دروندادهای خود تحقیقاتی داشته باشد. به سخنی دیگر برگزارکنندگان نباید انتظار داشته باشند به اهداف خود حتی اگر کاملاً منطقی باشند، به‌سرعت دست یابند.

شک نکنید که سال‌ها است بدخواهان این کشور به‌خصوص پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش کرده‌اند با انقطاع رابطه بین انقلابیون راستین و نوجوانان و جوانان، اهداف شومی را دنبال کنند؛ به‌علاوه در همین راستا به‌شدت به جایگاه اولیای خانواده حمله شده و در تأثیرگذاری حداقلی پدران و مادران با انواع ترفندها کوشیده‌اند تا خود را ناجی معرفی کرده و در عمل مرجع تربیتی نسل جوان و آینده‌سازان شوند، متأسفانه برخی جوانان را در دو سه دهه به جایی رسانده‌اند که برخی حاضر نیستند لحظاتی حتی کوتاه به‌خوبی به سخن بزرگ‌تر‌ها توجه کرده و یا به آن‌ها بیندیشند؛ اضافه بفرمایید اینکه در چندسال اخیر با استفاده از فضای مجازی، عده چشمگیری از جوانان را با انواع و اقسام دروغ‌ها و القائات مخرب از حقایق و ارزش‌های ماندگار دور کرده و خوش‌بینی‌های غیر واقعی را از اروپا و غرب سراب‌گونه افزایش داده‌اند.

با این اوصاف بر همه ما، به‌خصوص بخش‌های مرتبط و موظف به فعالیت‌های تربیتی، آموزشی و اجتماعی واجب است با مطالعه اطراف و اکناف موضوع به‌طور مناسب و توجه خاص به مخاطبان، در تقلیل فاصله‌های به‌وجود آمده با برگزاری برنامه‌هایی چون کرسی‌های آزاداندیشی، بکوشیم. ان‌شاءالله.

شناسه خبر 61412