شناسه خبر:60778
1401/7/11 09:31:49

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر در روستای آبدر به‌عنوان شرکت تعاونی برتر در عرصه تولید از جایگاه بین‌المللی سایت جوجه‌کشی این مجموعه سخن به میان آورد و گفت: سالانه بین دو تا سه هزار قطعه جوجه شترمرغ تولید می‌کند.

با توجه به اهمیت و جایگاه تعاونی‌ها که از آن به‌عنوان موتور تحول اقتصاد و فرهنگ جامعه نام ‌برده می‌شود؛ توسعه فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان برای پیشرفت و ایجاد اشتغال امری ضروری به‌نظر می‌رسد.
برای اینکه بتوان روحیه تعاونی را تقویت کرد باید نقش نهادهای دولتی‌ را در نظر گرفت، دولت با به‌کارگیری ابزارهای حمایتی ازجمله ایجاد تعاونی‌ها و تشویق مالی کارآفرینان می‌تواند مشوق عمده‌ای برای آنان باشد.
حال آنکه در دنیای امروز تعاونی‌های کشاورزی و صنعتی در تحقق برنامه‌های توسعه کشور، نقش مهمی ایفا می‌کنند و باعث رشد و بالندگی قطب تولیدی بخش کشاورزی و صنعتی و شکوفا شدن استعدادهای بالقوه این بخش در هر منطقه به‌حساب می‌آیند.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر به‌عنوان شرکت تعاونی نمونه در عرصه تولید استان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
حسین مرادی عنوان کرد: این شرکت تعاونی در سال 1391 با استعانت از پروردگار و بهره‌مندی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی و توان تخصصی نخبگان با احداث بنا‌ها و تأسیسات محدود در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع واقع در استان همدان، شهرستان ملایر، جاده آورزمان رو‌به‌روی روستای خوش آب و هوای آبدر اقدام به تأسیس بزرگ‌ترین مجموعه تولید شترمرغ مولد کرد و به طور همزمان به کار صنعتی‌سازی پرورش شترمرغ اقدام کرد.
وی ادامه داد: از سال دوم پس از اتمام احداث ساختمان‌ها و تأسیسات، خرید و نصب ماشین‌آلات مورد نیاز، به شکل صنعتی مورد بهره‌برداری قرارگرفته که طی این سال‌ها همواره با تکمیل ساخت‌وسازهای مختلف به حداکثر ظرفیت فعلی رسیده و در حال حاضر دارای گله مولد 100 قطعه‌ای و جوجه به تعداد دو هزار و 500 تا سه هزار قطعه در سال است.
  همدلی اعضا و ایجاد مزیت رقابتی دو بال موفقیت تعاونی‌ها
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر این شرکت تعاونی دارای هفت نفر اعضای هیئت مدیره، بازرس و منشی است ابراز کرد: میزان اشتغال‌زایی ثابت این شرکت تعاونی تولید به‌طور مستقیم 12 نفر است که از این تعداد چهار نفر بازنشسته بوده و نیازی به بیمه ندارند اما مابقی نیروی ثابت از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر با تأکید بر اینکه این شرکت تعاونی در حوزه سایت جوجه‌کشی و رعایت تمام دستورالعمل‌های حوزه استاندارد و بهداشت در بین رقبا حرف برای گفتن بسیار دارد، افزود: به جرأت می‌توانم بگویم در این زمینه یک واحد نمونه در سطح خاورمیانه هستیم.
  استفاده دستگاه به‌روز در عرصه جوجه‌کشی
مرادی با بیان اینکه فضاهای پَن و سالن‌های جوجه‌کشی با دستگاه‌های صنعتی بزرگ روز دنیا و کارخانه خوراک دام توانسته وجه تمایزی با دیگر مزارع کشور ایجاد کند اظهار کرد: خوشبختانه داشتن مجوزها و محصولات متعدد، سابقه درخشان، ظرفیت بالای تولید و پرورش دام شترمرغ و داشتن امکانات مکانیزه، به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های کشت و صنعت ایران و خاورمیانه به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره به فراورده‌های اصلی این مجموعه تولید و صنعتی ابراز کرد: شترمرغ (شامل جوجه‌های یک‌روزه تا 6 ماهه، مولد، پرنده آماده برای کشتار)، گوشت (به‌صورت فراوری‌شده و خام)، روغن شترمرغ، تخم شترمرغ، پوکه تخم شترمرغ، چرم (نمک‌سودشده و دباغی‌شده)، پر شترمرغ، کود، علوفه و غیره ازجمله محصولاتی است ما در این مجموعه تولید می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت زاگرس شترمرغ ملایر رمز موفقیت شرکت‌های تعاونی را در گام نخست همدلی اعضا و کار تیمی دانست گفت: اگر این امر به‌صورت درست محقق تنفیذ اختیار با توجه به مهارت افراد انجام شود قطعاً شاهد رونق در کسب‌وکار خواهیم بود.
مرادی ادامه داد: مسئله بعدی این است که بتوانیم در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشیم یعنی بتوانیم در کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم.
  آموزش نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است
وی با تأکید بر اینکه در هر کار با دشواری مواجه خواهیم بود و نمی‌توانیم بگویم کار در تعاونی‌ها آسان است تشریح کرد: آنچه در این بین برای من اهمیت زیادی دارد، آموزش به منابع انسانی است که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت در فضای کسب‌وکارها در قامت تعاونی‌ها محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال برای چندین نفر از خریدار جوجه گرفته تا دیگر مشاغل مرتبط با کسب‌وکار ما اشتغال‌زایی به‌صورت غیر مستقیم داشته‌ایم، گفت: به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی و پرتردد و موقعیت استراتژیک این مزرعه، از شهرستان‌های مختلف برای تهیه تخم و گوشت شترمرغ به این مزرعه برای استقرار واحدهای تولیدی جدید در استان و غرب کشور مراجعه می‌کنند.
  به‌دلیل مشکل در تأمین نهاده در عرصه تولید به مشکل برخوردیم
مدیرعامل شرکت زاگرس شترمرغ ملایر با بیان اینکه البته امسال در عرصه تولید به‌دلیل مشکل در تأمین نهاده‌ها شاهد کاهش تولید بودیم، ابراز کرد: درواقع دیر رسیدن نهاده‌ها بر اثر بحث حذف ارز ترجیحی به پرنده‌ها شوک وارد کرد و همین امر منجر به کاهش تولید شد زیرا نوع تولید در شترمرغ با دیگر طیور متفاوت است و ما هر 22 روز یکبار شاهد تخم‌گذاری پرندگان هستیم.
مع‌الوصف آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر طبق قانون سیاست‌های اصل 44 و برنامه پنج ساله ششم توسعه سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی باید به 25 درصد می‌رسید؛ به عبارت دیگر باید 25 درصد تولید ناخالص داخلی ناشی از فعالیت‌های تعاونی‌ها بود ولی متأسفانه در وضعیت فعلی این سهم زیر دو درصد است بنابراین طبیعتاً این میزان مطلوب و زیبنده کشور نیست و کشورمان نمی‌تواند از مزایای فراوان اقتصاد مبنی بر تشکل‌های تعاونی بهره زیادی ببرد.
از سوی دیگر با توجه به شرایط تعاونی در جلب مشارکت مردمی در شرایط فعلی با در نظر گرفتن فاصله طبقاتی زیاد بین دهک‌های درآمدی جامعه و با نرخ بیکاری 10 درصدی در جامعه پر واضح است که وجود تعاونی‌ها می‌تواند در گام نخست رونقی به تولید ببخشد و مهم‌تر از آن اثر توزیعی بر درآمدی تعاونی‌ها است که این مهم در کاهش اختلاف دهک‌ها درآمدی در کشور به‌ویژه در محیط‌های روستایی تأثیرگذار خواهد بود.
تأثیر حداکثری مزایای تعاونی‌ها در اقتصاد کشاورزی همچون نمونه عنوان‌شده در روستای آبدر ملایر، آشکار است اما باید به تشویق تعاونی‌های قبلی و همچنین تشویق شکل‌گیری تعاونی‌های جدید بپردازیم که این مهم از طریق اعطای مجوزهای کافی به تشکل‌های تعاونی‌محور و حمایت واقعی از آن‌ها امکان‌پذیر است اما گویی این مهم هنوز اهمیت بالایی برای متولیان حوزه تعاونی‌ها دارد به‌طوری‌که حتی تعاونی‌های موفق نیز در تأمین مواد اولیه و زیرساخت‌های مورد نیاز با مشکل برخورد می‌کنند.

شناسه خبر 60778