شناسه خبر:60088
1401/6/23 09:03:36

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو را مسئول صدور پروانه و بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی خواند و گفت: بهره‌برداری آب از منابع زیرزمینی به عهده جهاد کشاورزی نیست و متولی دیگری دارد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : رضا بهراملو دوشنبه 21 شهریورماه در تور یک‌روزه‌ای که با حضور اصحاب رسانه در مجموعه باغی و سردخانه شیخلر برگزار شد، با اظهار اینکه مخالف کشت دوم در استان هستیم، افزود: کشت دوم به معنای برداشت بیش از حد مجاز پروانه بوده و نصب کنتور بهترین روش کنترل مصرف بیش از حد آب است.

وی با بیان اینکه 117 هزار بهره‌بردار در این زمین‌ها مشغول به کار هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 149 چاه از طریق جهاد کشاورزی به آب منطقه‌ای معرفی شده و جلوگیری از فعالیت آن‌ها باید طبق قانون صورت گیرد.

   سطح زیر کشت هندوانه سال آینده همدان، صفر خواهد بود

بهراملو ضمن تأکید بر اینکه سطح زیر کشت هندوانه در سال آینده صفر خواهد بود، گفت: در برنامه الگوی کشت سال زراعی از کشت آن هیچ‌گونه حمایتی نخواهیم داشت تا بتوان از منابع آبی استان حفاظت کرده و کشاورزان را به سوی الگوی کشت طراحی‌شده سوق داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 700 هزار هکتار مساحت زمین‌های استان به‌عنوان سطح زیر کشت آبی است، اظهار کرد: وابستگی به آب تولیدات استان همدان 75 درصد است، ضمن اینکه 82 درصد از زمین‌های مستعد استان دارای آبیاری نوین هستند و مصرف بهینه را از ذخایر آب برای کشاورزی دارند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه جهاد کشاورزی به دنبال تأمین امنیت غذایی است، اذعان کرد: تولید باید با حفظ آب و خاک باشد و تأمین غذای آیندگان حفظ محیط‌زیست را نیز در بر داشته باشد.

   تأمین امنیت غذایی با دید 50 ساله

بهراملو ضمن اشاره به برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین امنیت غذایی، تأکید کرد: این دو برنامه علاوه‌بر تأمین غذای امروز، چشم‌اندازی 50 ساله دارند که طبیعت‌محور و پایدار بتوان با راهکار­های مناسب (در پی رشد جمعیت) ضمن مصرف آب کمتر، تولید بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق شاخص‌های موجود هر چهار سال باید 10 درصد افزایش تولید را شاهد باشیم، افزود: با رشد جمعیت، نباید تولید تحت تأثیر کمبود آب قرار بگیرد تا پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

   تولید محصولات استراتژی قابل توقف نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تولید محصولات استراتژی قابل توقف نیست، تصریح کرد: این محصولات باید در هر منطقه متناسب با نیاز کشور تولید شود، زیرا واردات باعث وابستگی می‌شود و کشور باید در تولید محصولات استراتژی استقلال داشته و خودکفا باشد؛ زیرا درحال حاضر شاهد تحریم‌ها از سوی سایر کشورها هستیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استفاده از دانش بهترین راه برای افزایش تولید با مصرف آب کمتر است، افزود: در این راستا در سازمان جهاد کشاورزی کمیته علمی تشکیل داده‌ایم تا یک کار فراتحقیقی انجام شود و آخرین توصیه‌های علمی و فنی را برای بهره‌وری بیشتر به‌کار بگیریم.

وی با بیان اینکه هدف ما افزایش تولید تا سال 1404 است، اظهار کرد: به دنبال افزایش تولید از 4.8 به 5.5 میلیون تُن محصولات کشاورزی هستیم که با درنظر گرفتن ظرفیت هر شهرستان خواهد بود.

   سال زراعی آینده با اجرای الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای الگوی کشت برای تولید محصولات در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: در این راستا کاهش به‌مرور 10 تا 20 درصدی کشت برخی محصولات مانند سیب زمینی، چغندر قند و یونجه را شاهد خواهیم بود و محصولاتی مانند زعفران، گیاهان دارویی و پسته به کشت‌های استان اضافه خواهد شد.

   احداث گلخانه‌های بیشتر برای تولید با مصرف کم آب

بهراملو در ادامه به توسعه گلخانه‌ها در سطح استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در گلخانه‌ها افزایش تولید را با مصرف آب کمتر شاهد هستیم، برنامه‌های حمایتی برای گلخانه­‌ها مانند خرید تضمینی، عرضه نهاده و صادرات محصولات گلخانه‌ای وجود دارد.

   کاهش ضایعات کشاورزی پتانسیل مغفول در کشور

بهراملو با اشاره به اینکه ضایعات کشاورزی مغفول در کشور هستند، اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها از ضایعات پس از برداشت که 20 تا 30 درصد است، جلوگیری خواهد کرد. درصورتی که ضایعات محصولات کشاورزی کنترل شود، غذای 20 میلیون نفر در کشور تأمین خواهد شد.

   370 هزار هکتار جهش تولید در دیم‌زارها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از 370 هزار هکتار جهش تولید در دیم‌زار‌های استان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی استان همدان با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دیم‌زار‌ها جهت بهبود تولید همکاری دارد؛ مطالعات نشان داده کشت آیش‌ها ضرری برای زمین‌های کشاورزی ندارد و در این خصوص می‌توان با کشت آن‌ها، برداشت مطلوبی را با کنترل همه‌جانبه کشت شاهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشاورز به دنبال درآمد است تا ازنظر اقتصادی متضرر نشود، افزود: تعامل دوطرفه جهاد کشاورزی با کشاورزان همراه با حمایت و برنامه‌ریزی، می‌تواند علاوه‌بر تأمین منافع مردم، با نقشه راه از آسیب به طبیعت نیز جلوگیری کرد.

بهراملو در پایان با اشاره به اینکه کمک به تأمین آب شرب ازجمله اولویت‌های مجموعه جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: به همین منظور تا برطرف شدن مشکل آب شرب استان همدان 50 تا 60 چاه کشاورزی به‌صورت موقتی در اختیار آب شرب قرار گرفتند.

در حاشیه این نشست از باغ سیب 60 هکتاری روستای دورنیان رزن بازدید به عمل آمد، این باغ و سردخانه شیخلر که به‌صورت خانوادگی مدیریت می‌شوند، با بهره‌گیری از دانش روز کشاورزی داوود شیخلر جوان دانش‌آموخته رشته کشاورزی راه‌اندازی شده، او برای جلوگیری از ضایعات محصول خود سردخانه­‌ای را نیز احداث کرده است.

این جوان کارآفرین در این باغ سیب که کاملاً براساس فناوری روز راه‌اندازی کرده، چند نوع مختلف از سیب را برداشت می‌کند و تولید این باغ با مصرف کمتر آب، محصول بیشتری را داشته است. این محصول علاوه‌بر بازار داخلی، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. آن‌ها از سیستم‌های اداری به‌عنوان یکی از مشکلات در مجموعه خود یاد کردند و انتظار داشتند تا مسئولان ذی‌ربط با تسهیل امور در کنار کشاورزان قرار بگیرند.

شناسه خبر 60088