شناسه خبر:59996
1401/6/21 10:04:38

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان از عدم آماده‌سازی و اجرای پروژه‌های آموزشی در زمان مقرر انتقاد کرد و گفت: اینکه پروژه‌ای چند روز بعد از بازگشایی مدارس یا اواخر مهر به بهره‌برداری برسد، اصلا قابل قبول نیست.

اسماعیل زارعی‌‌کوشا روز یکشنبه در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان اظهار کرد: آماده نشدن پروژه‌های آموزشی در اول مهر، نشان از ناتوانی مدیران آموزش و پرورش دارد و چنین وضعیتی پذیرفتنی نیست.

وی بر لزوم پیگیری جدی مدیران آموزش و پرورش برای تحویل طرح‌های آموزشی توسط پیمانکاران در زمان مناسب تأکید کرد و افزود: مدیریت اجرای این پروژه‌ها، نیازمند برنامه‌ریزی است، چون کلاس درسی که اول مهر آماده تحویل نباشد، به چه درد آموزش و پرورش و دانش‌آموزان می‌خورد.

استاندار کردستان ادامه داد: هر وقت از آموزش و پرورش می‌خواهیم زمین برای اجرای مسکن ملی اختصاص دهند، اغلب می‌گویند لکه آموزشی است، در حالی‌که این لکه‌ها بدون استفاده رها شده و پروژه‌ آموزشی هم احداث نمی‌شود و اعتبارات برگشت داده می‌شود.

زارعی‌کوشا خواستار ورود معاونت عمرانی استانداری و جدیت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف لکه‌های آموزشی و اتمام پروژه‌های آموزشی و مدارس در زمان مقرر شد.

وی گفت: از اداره نوسازی و آموزش و پرورش انتظار داریم در زمینه اجرای پروژه‌های آموزشی و جذب اعتبارات جدیت بیشتری داشته باشند، چراکه ناتواتی در جذب اعتبار و برگشت آن، نقیصه بزرگی است و باید برطرف شود.

لزوم بازنگری در طرح جامع تفصیلی شهرها برای تامین زمین و اجرای پروژه‌ها و ضرورت هماهنگی‌های لازم در بحث ترافیکی در زمان بازگشایی مدارس و لزوم افزایش حقوق ائمه جماعات مدارس از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

زارعی‌کوشا ضمن اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن در تعطیلی مدارس و عقب‌ماندگی‌های آموزشی طی دو سال اخیر، ادامه داد: در کنار آموزش، موضوع تربیت و رشدیافتگی دانش‌آموزان نیز مهم است و امیدواریم با بازگشایی کامل مدارس در اول مهر کمبودهای گذشته برطرف شود.

وی به تردد زائران از مرز باشماق هم اشاره کرد و این اتفاق را موجب تقویت و توسعه ارتباطات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق، تحقق اهداف تقریبی مورد نظر رهبری و کمک به توسعه زیرساخت‌های استان دانست.

استاندار کردستان با بیان اینکه زائران با کمترین مشکل از مرز باشماق عبور داده شده اند، اضافه کرد: روز گذشته هشت هزار نفر و از ابتدا تاکنون بیش از 15 هزار زائر از این مرز تردد داشته‌اند که فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم در این نشست اشاره‌ای به اربعین و تردد زائران از مرز باشماق داشت و گفت: تردد زوار از این مرز، معنویت، تقویت وحدت بین اهل سنت و تشیع و رشد اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

ماموستا فایق رستمی سپس به اهمیت علم از دیدگاه قرآن اشاره کرد و افزود: جلسات شورای آموزش و پرورش باید خروجی خوب و در تقویت و توسعه آموزشی و افزایش سواد دانش‌آموزان تأثیر داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید، 286 هزار و 347 دانش‌آموز در کردستان در 12 هزار و 536 کلاس درس، مشغول به تحصیل شوند.

هاشم ناظمی‌جلال با بیان اینکه به طور میانگین 94.92 درصد کلاس‌بندی و توزیع کلاس‌های مدارس استان برای سال تحصیلی جدید انجام شده است، افزود: 90 درصد کتب درسی وصول و 85 درصد آن هم در میان دانش‌آموزان توزیع شده است، ضمن اینکه 97 درصد دانش‌آموزان نیز ثبت سفارش کتب کرده‌اند.

وی تعداد پروژه‌های آماده برای پذیرش دانش‌آموزان را 46 مورد با 186 کلاس درس اعلام کرد و ادامه داد: امسال آمار خروجی و بازنشستگان آموزش و پرورش استان دو هزار و 634 نفر، ورودی و استخدامی‌ها 772 نفر و نیاز استان به نیروی انسانی 20 هزار و 200 نفر است که سه هزار و 46 نفر کمبود نیرو داریم.

وی رتبه استان را در بحث وصول و توزیع کتب درسی، سوم کشور عنوان کرد و یادآور شد: روز 31 شهریور جشن شکوفه‌ها به صورت همزمان در مدارس ابتدایی استان برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه آمار ثبت‌نام مدارس متوسطه دوم استان 76.69 درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: در سایر مقاطع وضعیت ثبت‌نامی دانش‌آموزان قابل قبول است.

شناسه خبر 59996