شناسه خبر:59701
1401/6/15 09:04:26
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان:

پژوهش‌های علمی درخصوص منابع آبی همدان انجام شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: با توجه به وضعیت کم‌آبی در شهر همدان، باید به‌صورت علمی و پژوهشی وارد کار شد و راهکارهایی را برای حل این مشکل ارائه داد.

سعید نظری با اشاره به وضعیت کم‌آبی در شهر همدان، ابراز کرد: ایران رتبه چهارم تولید هندوانه در جهان را دارد، درصورتی که یکی از چهار کشور دنیا به‌لحاظ تهدید کم‌آبی و خشکی کامل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید هر عدد هندوانه چیزی در حدود 500 لیتر آب مصرف می‌شود که درنهایت باید به قیمت بسیار نازل فروخته شود، افزود: سیاست‌های غلط و مدیریت ناصحیح در گذشته باعث نابودی منابع آبی و خاکی استان شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: باید با توجه به این وضعیت به‌صورت علمی و پژوهشی وارد کار شده و راهکارهایی را ارائه داد.

نظری با اشاره به اینکه مطالعات سازمان ملل متحد حکایت از این دارد که تا سال 2025 موضوع جنگ در خاورمیانه بر سر آب خواهد بود و ایران از بین 30 کشور رو به خشک‌سالی وضعیت بحرانی‌تری را دارد که باید از هم‌اکنون چاره‌اندیشی شود، افزود: در طول سال‌های متمادی سود آنی کشت محصولات کشاورزی پُرآب‌بر اقلیم همدان را به شدت تحت تأثیر قرار داده و این موضوع در کنار خشک‌سالی 10 ساله اخیر، منجر به نابودی منابع عظیم آبی استان شده و بی‌آبی امروز همدان نتیجه همین اقدامات است.

شناسه خبر 59701