شناسه خبر:59344
1401/6/7 08:49:18
دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان:

جشنواره هنری «فانوس» با هدف معرفی سیره شهید همدانی برگزار می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: دبیر ششمین جشنواره هنری «فانوس» در استان همدان گفت: بخش ویژه استانی جشنواره هنری فانوس با موضوع زندگی و سیره سرلشکر شهید حاج‌حسین همدانی و بخش ویژه کشوری با موضوع سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان در 25 آبان‌ماه سال 1361، برگزار خواهد شد.

رضا ینگجه در نشست خبری ششمین جشنواره هنری فانوس با اشاره به اینکه جشنواره امسال در پنج بخش اصلی و دو بخش ویژه برگزار می‌شود، اظهار کرد: جشنواره هنری فانوس با موضوعات دفاع مقدس، مدافعان وطن و مدافعان حرم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه جشنواره در 22 رشته هنری برگزار می‌شود، افزود: بخش‌های اصلی جشنواره شامل هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و متن نمایشنامه)، موسیقی و سرود (موسیقی باکلام، موسیقی بی‌کلام و سرود و هم‌خوانی)، هنرهای تجسمی (عکس، نقاشی دیجیتال، نقاشی دستی، طراحی پوستر و بیلبورد، مجسمه‌سازی و خوشنویسی نستعلیق)، رادیویی (نمایش رادیویی و پادکست)، تلویزیونی و سینمایی (سریال داستانی، فیلم داستانی بلند و کوتاه، تله‌تئاتر، پویانمایی، مستند بلند و کوتاه و نماهنگ) است.

دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان عنوان کرد: بخش ویژه استانی با موضوع زندگی و سیره سرلشکر شهید حاج‌حسین همدانی و بخش ویژه کشوری با موضوع سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان در 25 آبان‌ماه سال 1361، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 15 شهریورماه به دبیرخانه جشنواره به آدرس همدان، میدان قائم (عج)، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، استان همدان ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم فراخوان جشنواره با شماره‌های 38381010،38381020 و 09184428224 تماس بگیرند.

ینگجه با تأکید بر اینکه آثار ارسالی نباید در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده باشند، تصریح کرد: سعی کردیم در کنار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از 13 مجموعه دیگر که عضو کمیته هنری دفاع مقدس همدان هستند، برای برگزاری جشنواره همکاری دارند و فراخوان برای تک‌تک هنرمندان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه هفتم مهرماه مصادف با آخرین روز از هفته دفاع مقدس اختتامیه استانی این جشنواره برگزار خواهد شد، افزود: از ابتدای هفته دفاع مقدس تا 16 مهرماه که سالگرد شهادت شهید همدانی است، برنامه‌ها را در سطح استان اکران و از ظرفیت هنرهای تجسمی در قالب برگزاری نمایشگاه استفاده خواهیم کرد.

دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان ابراز کرد: اختتامیه این رویداد همراه با بزرگداشت شهید یوسفی از شهدای هنرمند، به همراه نکوداشت یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان برگزار خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه در بازنشر آثار دفاع مقدس کوتاهی کردیم، بیان کرد: در اکثر جشنواره‌ها بعد از اختتامیه پرونده بسته و خیلی از آثار به فراموشی سپرده می‌شود؛ به‌طور مثال در توهینی که مدتی پیش به سردار شهید همدانی شد، هنگامی که فضای مجازی را رصد می‌کردیم با وجود برگزاری جشنواره حبیب حرم، تولیدات شاخصی از استان همدان نبود.

ینگجه عنوان کرد: براساس آسیب‌شناسی که از جشنواره‌های قبلی صورت گرفته، تلاش شده است با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان، تولیداتشان براساس کار پژوهشی و دقیق انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان، گفت: درنظر داریم تا با استفاده از ظرفیت این کنگره سال آینده میزبان کشوری جشنواره فانوس در استان همدان باشیم و نقش مردم همدان در دوران دفاع مقدس را در سطح کشور مطرح کنیم.

دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان با تأکید بر اینکه جشنواره هنری فانوس بزرگ‌ترین جشنواره در حوزه دفاع مقدس در سطح کشور است، تصریح کرد: این امر رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند تا بتوانیم تولیدات هنری خاص و مردمی را معرفی و در جامعه مطرح کنیم؛ به‌طور حتم سرودی همچون سلام فرمانده اگر فضای رسانه نبود، هیچ‌وقت در سطح کشور و ملی مطرح ‌نمی‌شد. اگر امروز فضای رسانه ما هنرمند خودش را معرفی نکند، آثارش ماندگار نمی‌شود و اگر نتوانیم آن‌ها را معرفی کنیم، به مردم ظلم کردیم.

در ادامه مدیر هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه جشنواره در دو بخش ملی و استانی برگزار می‌شود، اظهار کرد: به مدت دو سال است که جشنواره هنری فانوس در بخش استانی نیز برگزار می‌شود و استان همدان هرساله در بخش‌های مختلف مقام‌هایی را کسب کرده است.

امین لطفی با بیان اینکه استان همدان در سال 1393 موفق به کسب رتبه نخست کشوری این رویداد شد، گفت: آثار برگزیده پس از دریافت تندیس جشنواره به بخش ملی راه می‌یابند و در هر رشته‌ای یک برگزیده و یک تقدیر خواهیم داشت.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد.

شناسه خبر 59344