شناسه خبر:56683
1401/3/28 09:23:47

سپهرغرب، گروه خبر: عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی ارائه الگوی کشت بهینه محصولات کشاورزی در دشت فراهان با تأکید بر کاهش مصرف آب انجام شد.

«مصطفی گودرزی» روز پنجشنبه افزود: طراحی و اجرای الگوی کشت ازجمله مهم‌ترین اولویت‌ها در برنامه‏‌ریزی‌های کلان کشاورزی است و با توجه به ضرورت مصرف صحیح منابع آب در این بخش، بهینه‏‌سازی الگوی کشت در سطح دشت‏‏‌های استان امری حیاتی محسوب می‏ شود.

وی ادامه داد: بر این اساس در تحقیقی که توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان انجام شد، ابتدا با بررسی مطالعات خاک‌شناسی، اقتصادی و اجتماعی، اقلیم‌شناسی و منابع آب، محصولات قابل کشت در دشت مورد ارزیابی قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: با استفاده از روش‏‌های تصمیم‏‌گیری، محصولات دارای اولویت مشخص و رتبه‌بندی شدند و درنهایت با استفاده از روش‌‏های بهینه‌سازی الگوی کشت با تأکید بر کاهش مصرف آب و ارائه روش‌های مختلف تعیین و میزان سطح زیر کشت هر محصول در سطح منطقه در هر سناریو مشخص شد.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیق نشان داد که در دشت فراهان کشاورزی پایدار انجام نمی‏‌شود، الگوی کشت موجود الگوی بهینه نیست و کشاورزان به‌صورت بهینه از منابع آب و خاک و سایر نهاده‏‌های کشاورزی استفاده نمی‏‌کنند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار کرد: این مسئله باعث شده که ضمن بهره‏‌برداری ناپایدار از منابع آب، کشاورزان سود مناسبی نیز به‌دست نمی‏‌آورند و در راستای تأمین امنیت غذایی نیز اقدام مؤثری انجام نمی‌شود.

گودرزی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رسیدن به کشاورزی پایدار در این دشت اصلاح الگوی کشت و بهینه‏‌سازی آن براساس شاخص‌‏های آب مصرفی، امنیت غذایی، انرژی مصرفی و سود اقتصادی است.

وی ادامه داد: براساس نتایج به‌دست‌آمده در این طرح مشخص شد که استفاده از الگوی کشت بهینه حاصل از شاخص‏‌های آب، غذا، انرژی و سود اقتصادی بر الگوی کشت موجود و الگوی کشت تک‌هدفه به‌طور کامل برتری دارد.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه الگوی کشت موجود کمترین میزان اهداف چهارگانه آب، غذا، انرژی و سود اقتصادی را تأمین می‏‌کند، برنامه‏‌ریزی‏‌های کلان در این دشت باید در راستای اجرای الگوی کشت بهینه پیشنهادی تدوین شده و تمام امکانات و ابزارهای حمایتی دولت در جهت اجرای آن به‌کار گرفته‌ شود.

شناسه خبر 56683