شناسه خبر:56631
1401/3/26 08:54:57

سپهرغرب، گروه سلامت: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود هشت هزار و 500 تا 10 هزار نیروی پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از گردونه آموزش خارج می‌شوند که بسیاری از آن‌ها هنوز طرح خود را نگذرانده‌اند.

عباس عبادی در همایش ملی پرستاری جامعه نگر در بیمارستان شهید رجایی افزود: 80 درصد از این پرستاران زن و 20 درصد مرد هستند که از گردونه آموزش خارج می‌شوند.

وی اظهار کرد: بسیاری از پرستاران با مشاهده سختی‌های دوره طرح که دو سال طول می‌کشد پس از فارغ التحصیلی در این حرفه فعالیت نمی‌کنند و باید نظام سلامت امکاناتی را برای تمایل آن‌ها به کار پرستاری فراهم کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: لازم است خدمات پرستاری جامعه‌نگر در کشور فراهم شود و وزارت بهداشت از حدود دو سال گذشته درمانگاه‌های آموزش به بیمار را آغاز کرده و به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است.

عبادی توضیح داد: همه فارغ‌التحصیلان کارشناس ارشد بهداشت جامع و روان را رصد کردیم که در کلینیک آموزش به بیمار فعال شوند تا به جامعه نگری خدمات کمک شود.

وی ادامه داد: در زمینه مراقبت تسکینی هم به‌زودی یک درمانگاه مراقبت تسکینی نوزادان در بیمارستان مفید آغاز به کار خواهد کرد، این مراقبت تسکینی موضوعی مهم است که در بسته‌های خدمات در منزل هم باید بیاید.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حریم و حرمت خانه مردم در خدمات مراقبت در منزل دارای اهمیت زیادی است و همکاران ما باید به این موضوع توجه داشته باشند.

عبادی در مورد بیکار شدن برخی از پرستاران اظهار کرد: اینکه پرستاران طرحی با اتمام طرحشان از بیمارستان بروند و تعدیل شوند از نقاط ضعف ساختار وزارت بهداشت است و باید فضای بازار مناسب برای ارائه خدمت را از بیمارستان خارج کنیم تا کاریابی اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه پرداخت‌های مردم در حوزه درمان از جیب خود زیاد است، گفت: با وجود افزایش پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم، اما هنوز هم هزینه‌هایی که مردم از جیب پرداخت می‌کنند، زیاد است و اگر یک خانواده متوسط دچار بیماری مزمن و صعب‌العلاج شود، سطح طبقاتی‌شان تفاوت خواهد کرد و باید مدل ارائه خدمات در کشور تغییر کند و به سمت فناوری و روش‌های ارزان‌قیمت مانند پرستاری جامعه‌نگر برویم.

وی افزود: پرستاری جامعه‌نگر در خانه‌های مردم وقتی به‌درستی نقش خود را ایفا می‌کند که مراقبت‌کننده به همه ابعاد بیمار و زندگی‌اش توجه کند زیرا سلامتی کسی که مراقب یک بیمار مزمن است در خطر است و باید توجه شود و به آن فرد آموزش دهند به گونه‌ای به بیمار خدمت بدهد که خودش بیمار نشود.

معاون پرستاری وزیر تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم، وزارت بهداشت مکلف بوده که نظام خدمات جامع سلامت را طراحی و اجرا کند و جامعیت خدمات مشمول ما می‌شود که باید مبتنی بر نظام ارجاع باشد.

عبادی ادامه داد: در حال حاضر در حال تدوین برنامه هفتم هستیم و امیدواریم نقطه نظرات سازمان نظام پرستاری به ما کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمندی در کشور رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: پوشش بیمه‌ای برای ارائه خدمات درمانی با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندی افزایش یابد و خدمات مراقبت در منزل را گسترش دهیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری نیز گفت: حدود پنج هزار پرستار طرحی در دوران کرونا زحمت‌های زیادی کشیدند و درست نیست آن‌ها اکنون که در شرایط کنترل کرونا هستیم، بیکار شوند.

محمد میرزابیگی افزود: اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم و با توجه به اینکه در هشت سال آینده مطالبه مردم از خدمات سلامت از مطب‌ها به یک درصد و 10 تا 12 در بیمارستان‌ها و حدود 36 درصد درخواست برای دریافت خدمات در منزل و 50 درصد دریافت از جاهای مختلف مانند پلتفرم‌های مجازی خواهد بود.

وی افزود: پرستاران در خدمات مراقبت در منزل می‌توانند حضور فراگیر داشته باشند زیرا در دوران همه‌گیری کرونا بهترین نقش را در رسیدگی به بیماران ایفا کردند.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: پرستاران باید فضا را برای پرستاران نماها و افراد سودجو ناامن کنند تا خدمات در منزل نیز با کیفیت عالی انجام شود.

میرزابیگی با بیان اینکه کمبود نیرو فقط فرسودگی پرستار را به‌دنبال ندارد بلکه بیماران نیز آسیب می‌بینند و مسئولان باید نگاه جامعه‌نگری به این قشر داشته باشند خاطرنشان کرد: 90 درصد مطالبات پرستاران همان مطالبات مردم است زیرا اگر به خواسته‌های آن‌ها توجه نشود کیفیت ارائه خدمات به بیماران نیز مختل می‌شود.

شناسه خبر 56631