شناسه خبر:56126
1401/3/12 09:19:03

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: درنشست خبری شهردار همدان از مباحثی همچون چرایی سفر و ماجرای تنخواه تا بازگشت این مبلغ به صندوق شهرداری سخن به میان آمد و این جلسه پایان غوغاسالاری برخی بود.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : شهردار همدان بعد از بازگشت از کنفرانس هفتمین پلتفرم جهانی کاهش ریسک بحران ظهر روز گذشته در محل شهرداری ستاد با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از این سفر پرداخت و اظهار کرد: رسانه‌ها و سیدمسعود حسینی مردم باید همدان را در قامت بین‌المللی ببینند، یکی از دلایل عقب‌ماندن و عدم توسعه این شهر به فراموشی سپردن مسائل جدی و مهم است بنابراین باید به مسائل کلان‌تر پرداخت.

وی با تاکید براینکه متاسفانه در همدان تمر کز بر حاشیه بسیار بیشتر از متن و واقعیت مسئله بوده وهمین مهم چابکی را از سازمان‌ها می‌گیرد گفت: به جای پرداختن به حواشی بهتر نیست رسانه‌ها به دنبال مطالبه علت عقب‌ماندگی همدان از مسیر پیشرفت باشند.

حسینی در ادامه از رسانه‌ها خواست مطالبه کنند که چرا باید سهم ارزش افزوده طی 10 سال گذشته همدان 3 میلیارد تومان باشد افزود این درحالی است که سهم شهری در همسایگی ما 100 میلیارد تومان است که این امر نشان از عدم پیگیری حق شهروندان همدانی در ادوار گذشته دارد.

با توجه به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انتشار فیش تنخواه سفرش به اندونزی از داخل شهرداری گفت: شهرداری گردش مالی بالایی دارد و همکاران ما نیز سالم هستند و زحمت زیادی می‌کشند، این مسئله نیز نشانه خوبی است.

شهردار همدان در ادامه با اشاره به اینکه فارغ از حواشی ایجاد شده انتشار سند مالی یک سازمان جرم است و این موضوع را پیگیری جدی می‌کنیم ابراز کرد: افشا و انتشار اسناد یک آسیب است اما آنچه مسلم است اینکه متاسفانه کار خلاف در شهرداری به صورت قانونی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در شهرداری خلافی رخ دهد بسیار قانونی کار طی می‌شود و البته «فساد» و «تخلف» با هم فرق دارد افزود: همکارانی در شهرداری هستند که شاید می‌توانستند تخلف و فساد داشته باشند اما سالها شرافتمندانه کار کرده‌اند و این نقطه قوت ماست.

وی تشریح کرد: بنده به محض ورود به شهرداری چند کار را مورد توجه قرار دادم که شاید بخشی از این حاشیه‌سازی‌ها نیز بی‌ارتباط با این مسائل نباشد گفت: ورود به بحث ارائه خدمات الکترونیک با استفاده از زیرساخت‌های سیستمی، تعارض منافع، بحث صدور پروانه‌ها و درعین مباث مرتبط با شکل‌گیری خزانه کل از جمله این کارها است.

وی ضمن اشاره به اهداف سفر خود به اندونزی با تاکید بر اینکه دعوتنامه به نام شهردار همدان صادر شده بود گفت: البته بنده به لحاظ تراکم کار و زمان‌بر بودن شرکت در چنین اجلاس‌هایی، تمایلی به حضور نداشتم و پیشنهاد دادم فرد دیگری(خانم روحی ) در این مراسم شرکت کند اما همانطور که گفتم دعوتنامه برای شهردار ارسال شده بود و چاره‌ای نبود جز حضور.

وی با بیان اینکه موضوع در شورا مطرح و با 10 رای موافق و یک رای ممتنع حضور در این اجلاسیه مصوب و پس از آن توانست تاییدیه لازم را از شورای انطباق دریافت کند،افزود: روند اداری لازم انجام و درنهایت این سفر صاعت پنج صبح 31 اردیبهشت انجام شد.

وی با تاکید براینکه سه هزار و 200 نفر به این اجلاس دعوت شده بودند که تنها برای 300 نفر از این تعداد هزینه سفر ازسوی سازمان ملل پرداخت شده بود و بقیه با هزینه شخصی در آن شرکت کرده بودندافزود: خوشبختانه بنا به جایگاهی که همدان در عرصه شهرهای تاب‌آور داشت نام شهردار همدان نیز جزء این لیست بود.

حسینی با بیان اینکه در این سفر سازمان ملل 100 میلیون تومان برای هر نفر هزینه کرد که اجلاس هم سطح علمی بالایی داشت عنوان کرد: شهر بالی که میزبان این اجلاسیه بود ویژگی خاصی داشت.

وی با بیان اینکه مدل تاب‌آورسازی مدلی بود که به نام شهر همدان در این اجلاس شناخته شد و در این زمینه سه نفر سخنرانی داشتند که یکی از این افراد بنده بودم افزود: نسبت به طرح تاب‌آوری همدان سوالاتی بود و توضیحات ما در این زمینه نیز برای شرکت‌کنندگان جالب بود.

حسینی با تأکید بر اینکه تعاملات بین‌المللی ما باید فعال شود و برای قرار گرفتن در مسیر توسعه حتما باید از این ظرفیت استفاده کنیم گفت: در این اجلاس در خصوص جداسازی آب رودخانه موضوعاتی عنوان شد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی به مذاکره خود با نماینده برخی شهرهای جنوب شرق آسیا در خصوص آموزش رایگان پرسنل شهرداری همدان اشاره کرد و گفت:‌ مذاکره در حوزه مدیریت پسماند هم یکدیگراز مباحث بود که با مدیران شهری موفق دراین عرصه مذاکرات و رایزنی لازم را داشتیم.

شهردار همدان با بیان اینکه در ارتباط با سورتینگ زباله و فرایند بی‌خطرسازی شیرابه‌ها و نحوه استفاده از انرژی خورشیدی نیز مسائلی مطرح شد ابرازکرد:15 نفر از عراق در این اجلاس شرکت کرده بودند.

وی با بیان اینکه در این دیدارها موضوع قرار گرفتن همدان به عنوان مرکز آموزش غرب آسیا مطرح شد افزود: معتقدم باید از تمام ظرفیت‌ها بهره برد و ظرفیت‌سازی کرد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه در حوزه آموزش چند هدف دنبال شد تا جایگاه مرکز آموزش غرب آسیا را کسب کنیم بیان کرد: همدان می‌تواند برای کشورهای فارسی‌زبان کلاس‌هایی برگزار کند و جوانب این موضوع در حاشیه اجلاس بررسی شد.

حسینی با اشاره به پیشنهاد آموزش‌های محلی در حوزه کاهش خطر بلایا از طریق چاپ کتاب و انیمیشن‌سازی و غیره افزود: این اجلاس فرصتی شد تا جایگاه بین‌المللی همدان را بشناسانیم.

وی گفت: نگاه هزینه‌ای باعث می‌شود برای رفتن به اجلاس تردید وجود داشته باشد اما قطعا چنین سفرها و اجلاس‌هایی دستاوردهایی خواهد داشت و باید چنین نگاهی را تقویت و قابلیت‌ها را معرفی کنیم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه افتخار می‌کنم تنها شهرداری که به این اجلاس دعوت شد، از همدان بود تاکید کرد: رخداد اتفاقات خوب در گرو باور ماست و اگر نام همدان، به نام شهر تاب‌آوری مطرح شد به خاطر نگاه‌ها و حمایت‌هایی بوده که در این شهر وجود داشت.

شهردار همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر همراهی دوستی دراین سفر گفت: بنده هیج همراهی نداشتم بلکه همراه بنده نماینده و فعال سازمان ملل از سوی ایران بود که کار مترجمی را نیز برای بنده انجام می‌داد و هیچ گونه هزینه‌ای برای کسی پرداخت نکرده و تعهدی نسبت به دیگری نداشتم بنابراین در کل اعلام می‌شود این سفر نه تنها هزینه‌ای دربرنداشته بلکه همدان را در سطح جهانی بالا برده که باید به این امر افتخار کرد.

در ادامه ر ئیس حوزه شهردار همدان درباره سفر شهردار به اندونزی توضیحاتی ارائه داد تا علاوه بر آگاهی بخشی به شهروندان در زمینه اهداف و دستاوردهای سفر، به برخی حواشی به وجود آمده نیز پاسخ‌های مناسب داده شود.

سیدحسین معصوم‌زاده درباره "اهداف و دلایل سفر شهردار به اندونزی به منظور شرکت در هفتمین نشست جهانی سه سالانه کاهش خطرپذیری" گفت: ضرورت ارائه حضوری مدل تاب‌آوری شهر همدان و احترام به دعوت سازمان مربوطه و بهره‌گیری از دیپلماسی شهری، استقرار دبیرخانه کشوری تاب‌آورسازی شهرها در شهرداری همدان، ارائه مدل همدان به مجمع جهانی ریسک که موفق به ثبت مدل به نام پرافتخار همدان شد از جمله دلائل حضور در این اجلاس بود.

وی در ادامه پذیرش مدل همدان از سوی مرکز آموزش سازمان ملل اینچون کره جنوبی، از دیگر دلائل برشمرد و افزود: معرفی همدان به عنوان نخستین شهر ایران که موفق به کسب رتبه C در کمپین شهرهای تاب آور جهان شده است و فعالیت مستمر شهر و استان همدان در چهار سال گذشته در زمینه تاب آورسازی شهرها از دلایل حضور شهردار همدان در این کنفرانس به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به اینکه "آیا انجام این سفر با مصوبه شورای شهر بوده است؟" بیان کرد: شورای اسلامی شهر همدان در جلسه شماره 82 مورخ 1401/2/21 با انجام سفر شهردار به اندونزی موافقت کرده و همچنین هیئت تطبیق نیز برابر با نامه شماره 956/11/310/9535 در مورخ 1401/2/21 مغایرت قانونی اعلام نکرده است.

معصوم‌زاده در پاسخ به اینکه "برخی اشاره می‌کنند به نامه وزارت کشور که انجام سفر را غیرضروری می‌داند و از شهرداران کشور می‌خواهد به صورت وبیناری در اجلاس شرکت کنند"، مطرح کرد: این نامه به کلیه شهرداران سراسر کشور ابلاغ شده و اشاره می‌کند که برای کاهش هزینه‌های غیرضروری شهرداران حضوری در اجلاس شرکت نکنند اما این نامه در مورد شهردار همدان مصداق نداشته، به علت اینکه مدل همدان برگزیده سازمان ملل بوده و شهردار همدان به عنوان یکی از سه سخنران اول باید در اجلاس مدل همدان را به مهمانانی از سراسر دنیا ارائه می‌کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، کلیه هزینه‌های سفر از جمله بلیط هواپیما و هزینه‌های اقامت و پذیرایی از سوی میزبان پرداخت شده است و عملاً این سفر هیچ هزینه‌ای برای شهرداری همدان نداشته است

معصوم زاده افزود: نکته قابل تأمل استقرار دبیرخانه کشوری تاب‌آورسازی شهرها در شهرداری همدان است و تعامل این دبیرخانه با دفتر کاهش بلایای طبیعی سال‌هاست برقرار بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و باید از این فرصت بی‌نظیر برای معرفی شهر همدان به رهبران محلی از سراسر دنیا استفاده کرد و در صورت عدم حضور شهردار همدان می‌توانست انتقادات زیادی از بیرون و داخل کشور به این فرصت‌سوزی ایجاد شود.

رئیس حوزه شهردار همدان درباره این سوال که "سندی منتشر شده مبنی بر پرداخت 280 میلیون تومان برای هزینه‌های سفر اندونزی در وجه شهردار، این مبلغ چرا و به استناد به کدام قانون پرداخت شده است؟" پاسخ داد: پرداخت مبلغ فوق به صورت تنخواه و علی‌الحساب به صورت کاملاً قانونی صورت پذیرفته است تا در صورتی که در مدت سفر هزینه‌ای یا پرداختی غیرپیش‌بینی شده و ضروری به وجود آید مشکلی وجود نداشته باشد و همگان می‌دانند در یک سفر خارجی همراه داشتن حدود 8تا 10 هزار مبلغ زیادی نیست بلکه ضروری است و بعد از سفر به حساب شهرداری عودت داده شد

وی افزود: البته 50 میلیون تومان این مبلغ پیش از سفر شهردار به‌ صندوق شهرداری بازگشت داده شدو وی با 230 میلیون تومان به این سفر برای مواقع اضطراری همچون تست کرونا و بروز خطرات احتمالی رفته بودند.

معصوم زاده در پاسخ به اینکه ظاهراً ادعا می‌شود استانداری همدان با انجام مأموریت شهردار موافقت نکرده است، پس چگونه این سفر انجام شده؟ گفت: این مهم روند قانونی خود را دارد بنابراین با توجه به تأخیر دریافت نظریه کمیسیون، دو گزینه پیش رو داشتیم که یکی وصول تأییدیه کمیسیون سفر و موافقت با مأموریت و دیگری عدم دریافت به موقع آن بود بنابراین همزمان درخواست مرخصی نیز ارائه شد و چون نظریه سفر به موقع به دست ما نرسید مرخصی برای شهردار منظور و ثبت شد.

شناسه خبر 56126