شناسه خبر:55937
1401/3/8 08:55:52

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی «راه روشن» به میزبانی همدان، گفت: امروزه حرکت در مسیر فرهنگی و زنده کردن جایگاه نهج‌البلاغه نیازمند رویکرد تحولی دستگاه‌های متولی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» روز شنبه در جلسه برنامه‌ریزی تمهیدات برگزاری جشنواره ملی «راه روشن» با موضوع تربیت در نهج‌البلاغه اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی در استان همدان در راستای گره‌گشایی از زندگی مردم و بر مبنای تحول، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی نهج‌البلاغه را کتاب آموزش سبک زندگی و اصول سیاست‌ورزی دانست و افزود: جامعه نیازمند ترویج آموزه‌های نهج‌البلاغه در عرصه‌های سیاسی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: اگر حداقل 100 نفر آموزه‌ها و مفاهیم نهج‌البلاغه را در جامعه پیاده کنند، این جشنواره موفق عمل کرده و به اهداف خود رسیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی توسعه و ترویج فرهنگ نورانی علوی در قالب‌های فرهنگی و هنری را از اهداف این جشنواره برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در شأن ولایت حضرت علی (ع) برگزار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: در طول چهار دهه از آغاز انقلاب اسلامی درحالی که انتظار می‌رفت نهج‌البلاغه از مهجوریت خارج شود، اما راهکارهای عملی برای زنده نگه داشتن و احیای نهج‌البلاغه در جامعه صورت نگرفته است.

«حسن رضانیا» اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها باید فرصتی برای حرکت دقیق به سمت پیشرفت و خدمت‌رسانی بیشتر باشد که باید آن را مغتنم شمرد.

وی با تأکید بر تفهیم و تبیین موضوع‌ها و مفاهیم نهج‌البلاغه برای قشرهای مختلف مردم، تصریح کرد: اگرچه کارهایی تاکنون در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان افزود: اجرای هرگونه برنامه در کشور نیازمند رویکرد کاربردی بوده و بنیاد غدیر نیز نیازمند تحول در انجام امور فرهنگی است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جشنواره ملی راه روشن با موضوع تربیت در نهج‌البلاغه برای نخستین‌بار و به میزبانی استان همدان، اظهار کرد: به‌کارگیری و انتشار آثار ارسالی در قالب‌های مختلف و ارائه به مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و نیز تجلیل از فعالان فرهنگی و هنری مرتبط با فرهنگ تربیت در سیره امیرالمؤمنین (ع) در جشنواره ملی راه روشن پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام «سیدمرتضی حسنی‌حلم» خاطرنشان کرد: این جشنواره در پنج بخش با محوریت علمی (مقاله)، ادبی (شعر و داستان)، هنری (هنر‌های تجسمی، خوشنویسی، نقاشی و عکاسی)، فضای مجازی (ایجاد حرکت و جریان اجتماعی) و بخش چندرسانه‌ای (کلیپ، موشن‌گرافیک و پادکست) آماده دریافت آثار است.

دبیر اجرایی این جشنواره در استان همدان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره به سایت Bonyad-qadir.com مراجعه کنند، افزود: آخرین مهلت ارسال آثار 20 تیرماه و مدیریت داوری آثار ارسالی برعهده اعضای دبیرخانه و مسئولین کمیته‌های جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه به تمامی منتخبان جشنواره گواهینامه معتبر حضور و لوح تقدیر رسمی اهدا می‌شود، اظهار کرد: جوایز نفر اول هر بخش یک میلیون تومان به همراه سنگ نگین متبرک حرم مطهر علوی، نفر دوم هر بخش 700 هزار تومان و سنگ نگین متبرک حرم مطهر علوی و نیز نفر سوم هر بخش 500 هزار تومان و سنگ نگین متبرک حرم مطهر علوی پیش‌بینی شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از آثار ارسالی به جشنواره نباید کپی‌برداری بوده و در جشنواره‌های ملی برگزیده و حائز رتبه نشده باشد.

شناسه خبر 55937