شناسه خبر:54845
1401/2/11 09:05:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از سرقت ناکام از مخزن اشیای تاریخی همدان خبر داد و گفت: فرد خاطی دستگیر شده، اما باید هرچه سریع‌تر موزه‌ منطقه‌ای غرب کشور تکمیل شود.

علی مالمیر پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر تکمیل هرچه سریع‌تر موزه منطقه‌ای غرب کشور، اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که از اواسط دهه 80 شروع شده و از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود، مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور است که در دل هگمتانه جانمایی شده بود.

وی ادامه داد: کار اجرایی این موزه از اواسط دهه 80 شروع شده بود، اما به دلایل اختلاف نظرهایی که وجود داشت، سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود و کار از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه استان همدان نیاز به مخزن امن و استانداردی برای نگهداری اشیا داشت و این مسئله بسیار ضروری بود، تصمیم به ساخت این موزه و مخزن گرفته شد؛ اما پروژه تا چهار سال پیش مسکوت مانده بود.

وی اضافه کرد: طی چهار سال گذشته با پیگیری‌هایی که از دفتر امور موزه‌ها داشتیم، این پروژه تعیین تکلیف شد و با سفر مدیرکل وقت موزه‌ها به استان و تغییر در طرح و تعدیل ارتفاع موزه، بار دیگر با تزریق اعتبارات ساخت مخزن و موزه منطقه‌ای غرب کشور آغاز شد و در طول چهار سال گذشته با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده است.

مالمیر به روند کار کنونی موزه اشاره کرد و گفت: با تزریق مناسب اعتبارات در سال‌های گذشته این پروژه از پروژه‌های پیشتاز کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه ساختمان مخزن تکمیل شده و موزه نیز 60 درصد رشد و پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه همدان گنجینه بزرگی دارد و به‌لحاظ کشف اشیای تاریخی بسیار خبرهای خوبی به گوش می‌رسد، افزود: ورودی مخزن بخشی از پروژه موزه منطقه‌ای است و باید مسیر دسترسی مخزن هم‌زمان با ساخت موزه آماده شود و خوشبختانه این مسیر درحال آماده‌سازی است و تا دو ماه آینده امکان رفت‌وآمد و انتقال اشیا به مخزن امن که با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی دارد، فراهم خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: اشیای موزه‌ای چند بخش دارد؛ بخشی از این اشیا از کاوش‌های باستان‌شناسان با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی به‌دست می‌آید که دارای شناسنامه و گزارش باستان‌شناسان است و بخش دیگر، اشیای اصیلی است که از حفاران غیر مجاز و قاچاقچیان در دستگیری‌ها و توقیف‌ها به‌دست می‌آید، بخشی از اشیا نیز بدل هستند که بازهم از قاچاقچیان و حفاران به‌دست می‌آید؛ بنابراین قسمتی قابل حفاظت و با ارزش است و قسمت دیگر با تشریفات خاص معدوم شده و از بین می‌رود.

وی تأکید کرد: روند کشف اشیا همواره ادامه داشته و هم حراست و یگان حفاظت میراث فرهنگی و هم نهادهای قضائی و امنیتی همکاری بسیار خوبی با ما داشته و دارند و ورودی اشیای موزه‌ای ما همچنان فعال است.

مالمیر بیان کرد: دسته‌بندی اشیای موزه‌ای موضوع بسیار پیچیده‌ای است، اما خوشبختانه ما مخزن بسیار خوبی داریم و با اضافه شدن و تکمیل شدن مخزن امن جدید در موزه منطقه‌ای، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و از بُعد امنیتی هم کمترین خطاها اتفاق خواهد افتاد. هرچند پیش‌بینی‌های لازم در این مخزن و موزه لحاظ شده، اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ناگزیر است.

وی عنوان کرد: پاییز سال گذشته غفلتی از سوی همکاران در حین پلمب اتفاق افتاده بود که متأسفانه یکی از کارکنان اداره اشیای بدلی را جابه‌جا کرده بود (که از حفاری‌های غیر مجاز به‌دست آمده بود)، اما با هوشیاری یگان حفاظت و همکاران حراست این فرد خاطی دستگیر و به مقامات قضائی تحویل داده شد و اشیا خوشبختانه خارج نشده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: بااین‌حال بدون اغماض این پرونده درحال پیگیری است و با همکاری مقامات قضائی و امنیتی مدیریت شده، اما برخورداری از موزه منطقه‌ای و مخزن آن از این حوادث جلوگیری خواهد کرد.

وی به علت تأخیر انتشار خبر دستگیری فرد خاطی و سارق نیز اشاره کرد و گفت: چنین پرونده‌هایی از حساسیت‌هایی برخوردار است و بدون نظر نهادهای امنیتی و قضائی و پلیسی نمی‌توان چنین خبری را منتشر کرد.

مالمیر خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که فرد خاطی همدست یا همدستانی داشته باشد و یا اینکه برای سرقت برنامه یا طراحی خاصی انجام داده باشد؛ بنابراین برای اطمینان از چنین مباحثی تا پیگیری دقیق و تکمیل شدن پرونده، انتشار آن درست نبود.

وی با اشاره به اینکه بررسی چنین پرونده‌ای با حساسیت و دقت نظر خاصی باید انجام می‌شد، گفت: خوشبختانه متوجه شدیم هیچ شیء تاریخی خارج نشده و اشیای بدلی جابه‌جاشده نیز به محل اصلی خود بازگشته است؛ به همین دلیل این‌روزها این خبر را اعلام کردیم، اما همچنان این پرونده درحال پیگرد و پیگیری بوده و فرد خاطی در اختیار مقامات قضائی است.

شناسه خبر 54845