شناسه خبر:54843
1401/2/11 09:03:36
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

مشکل محدودیت فضا برای استقرار واحد صنعتی رفع شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: فضای صنعتی برای استقرار واحدها محدود و کم است؛ بنابراین فرمانداران باید مکان‌هایی را برای استقرار واحدها درنظر بگیرند.

ظاهر پورمجاهد روز شنبه در جلسه برنامه‌های اجرایی تحقق شعار سال در شهرستان همدان بیان کرد: زمین‌های صنعتی پیش‌بینی‌شده در شهرک صنعتی بوعلی و گنبد شهرستان همدان تکمیل شده؛ با این وجود در منطقه «قهاوند» فضاهایی برای استقرار واحدهای صنعتی موجود است که باید فرمانداری این موضوع را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: برخی از سرمایه‌گذاران با وجود دریافت زمین و گذشت یک تا دو سال، بدون اجرای هیچگونه کاری آن را رها کرده‌اند که باید نسبت به فسخ قرارداد زمین، آزادسازی اراضی از دست این افراد و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: همچنین برخی از طرح‌ها و پروژها واقع در زمین‌های صنعتی نیمه‌کاره و بلاتکلیف رها شده که باید نسبت به پیگیری، تعیین تکلیف دوباره و احیای مجدد آن‌ها اقدام شود.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها و نیازهای شهرستان همدان راه‌اندازی سایت صنعتی جدید است که امید می‌رود در سفر هیئت دولت به استان، این مشکل طرح شود و اعتبار عمرانی و تسهیلاتی ویژه‌ای برای آن اختصاص یابد.

وی درباره وضعیت خوشه چرم و فرش نیز گفت: این دو خوشه صنعتی از وضعیت مطلوبی در استان برخوردار هستند و با وجود تدوین برنامه سه‌ساله برای آن‌ها، فرمانداران باید برنامه یک‌ساله با درنظر گرفتن سهمشان از خوشه صنعتی چرم و فرش ارائه دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اضافه کرد: فضا جهت ایجاد خوشه‌های جدید برای واحدهایی که در شعاع 50 کیلومتری یکدیگر فعال هستند نظیر خوشه پوشاک و سنگ، فراهم است و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک فعالیت مشترک و خوشه جدید طرح کرد تا با گِرد آمدن در یک مکان، زمینه آموزش، فعالیت، انسجام و بازاریابی را برای آن‌ها فراهم آورد.

پورمجاهد به بررسی وضعیت شهرک بنکداران نیز پرداخت و گفت: بنکداران همدان می‌توانند نقش مهم اقتصادی در غرب کشور ایفا کنند؛ البته باید توجه داشت درصورت استقرار در شهرک پیش‌بینی‌شده این محل به انبار کالای آن‌ها تبدیل نشود.

وی افزود: یکی از مشکلات طرح‌شده در زمینه شهرک بنکداران ایجاد راه دسترسی و دوربگردان برای کاهش بار ترافیکی است که باید این موضوع در شورای ترافیک شهرستان با ارائه ایده‌ها و طرح‌های کارشناسانه بررسی و رفع شود و درصورت نیاز در شورای ترافیک استان نیز مطرح شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: کارهای خوبی سال گذشته در منطقه ویژه استقرار فناوری‌های برتر صورت گرفت؛ به‌گونه‌ای که سهمی از بودجه و ردیف اعتباری ملی به آن تخصیص یافت.

پورمجاهد ادامه داد: بخشی از زیرساخت‌های منطقه فناوری‌های برتر آماده و بخشی نیز درحال انعقاد قرار داد بوده و می‌توان زمین‌هایی با وسعت 400 تا 500 متر مربع را آماده واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کرد.

وی با بیان اینکه تأمین هزینه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت این منطقه باید در سفر رئیس‌جمهوری به همدان پیگیری شود، گفت: حجم درخواست اعتبار منطقه ویژه فناوری‌های برتر بالاتر از ظرفیت اعتبار استان است؛ بنابراین باید برای جذب منابع ملی تلاش شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ابراز کرد: ایجاد 23 هزار و 500 شغل و حفظ منابع آبی در سال جاری مورد تأکید بوده، اما این دو موضوع نقطه مقابل یکدیگر هستند و مسئولان باید آن‌ها را به سمت هدف سوق دهند؛ در غیر این صورت سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در استان استقبال نمی‌کند.

فرماندار همدان نیز گفت: میزان کشت سالانه محصولات آب‌بر برای سال 1401 تا 1405 مشخص شده و بر این اساس هرساله میزان آن در سطح شهرستان کاهش می‌یابد.

«محمدعلی محمدی» افزود: در این برنامه پنج‌ساله کاهش کشت محصولات آب‌بر با دو پیش‌شرط تعیین جایگزین مناسب و توجه به معیشت کشاورزان دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: میزان کشت سیب زمینی به‌عنوان محصول پُرآب‌بر در شهرستان همدان پنج هزار و 300 هکتار است که باید تا پایان 1405 به سه هزار هکتار کاهش یابد.

فرماندار همدان افزود: در مقابل سطح کشت محصول جایگزینی نظیر کلزا در شهرستان همدان با 230 هکتار افزایش در سال 1405، به 450 هکتار و محصول سیر با 650 هکتار افزایش سطح زیر کشت، به دو هزار هکتار می‌رسد.

محمدی گفت: مرکز استان همدان دارای خوشه‌های صنعتی اشتغال‌زا و خوبی است؛ برای نمونه بازار مبل مریانج را می‌توان با قرار دادن در یک خوشه، نظام‌مند کرد.

به گفته وی بخش زیادی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی در شهرستان همدان پراکنده فعالیت می‌کنند، درحالی که می‌توان هریک از آن‌ها را به‌عنوان یک خوشه صنعتی معرفی و با گِردآوری در کنار یکدیگر، سامان‌دهی کرد.

فرماندار همدان ادامه داد: درصورت منسجم شدن واحدهای تولیدی ذیل خوشه اقتصادی و صنعتی می‌توان زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز در اختیار آن‌ها قرار داد.

محمدی تأکید کرد: برخی واحدهای صنعتی اقدام به سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سوله و کارگاه در مکان‌های فاقد آب کرده‌اند که این اقدام آن‌ها موجب برخورد امور اراضی با سرمایه‌گذار و اتلاف سرمایه می‌شود.

وی گفت: قرار است 350 هکتار به شهرک فناوری برتر و پیشرفته الحاق شود که این اقدام فرصت خوبی برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاران است.

معاون پارک علم و فناوری استان همدان نیز در این جلسه گفت: با توجه به شعار امسال تعداد واحدهای فناور به 150 واحد و شرکت‌ها به 60 مورد افزایش می‌یابد.

علی فراهانچی افزود: به‌منظور سوق دادن شرکت‌های صنعتی به سمت تولیدات دانش‌بنیان نشست‌های تخصصی با مدیران این واحدها ضمن مشارکت پارک علم و فناوری برگزار شده است.

وی اضافه کرد: حدود دو سال پیش‌ مرحله نخست پارک علم فناوری تکمیل شد که با توجه به تکمیل ظرفیت فاز یک، باید نسبت به تکمیل مرحله دوم این ساختمان به‌منظور استقرار شرکت‌های متقاضی اقدام شود.

شناسه خبر 54843