شناسه خبر:54580
1401/2/4 09:28:50

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، از صدور دو هزار و 890 مجوز صنایع‌دستی در استان خبر داد.

یعقوب گویلیان گفت: از دو هزارو 890 مجوز صادر شده در سال گذشته، تعداد دوهزار و 878 فقره پروانه تولید انفرادی و 12 مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی بوده است.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، اظهار کرد: این مجوزها برای صنعت‌گران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و... صادر شده است.

او عنوان کرد: همچنین در مدت زمان یاد شده دو هزار و 800 نفر از آموزش‌ رشته‌های مختلف صنایع دستی در سطح روستاها و شهرهای کردستان بهره‌مند شده‌اند.

گویلیان افزود: معاونت صنایع‌دستی استان به‌منظور ارتقاء شاخص‌های هنری در تولید صنایع‌دستی بومی و سنتی نیز، 4 دوره‌ آموزشی به‌صورت مجازی برای 570 نفر از شاغلان این حوزه در استان برگزار کرده است.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، یادآور شد: در سال گذشته 15 اثر از کردستان شامل یک اثر گلیم، 2 اثر سراجی، 3 اثر سازسازی، 3 اثر چاقوسازی و 6 اثر نازک‌کاری، موفق به دریافت مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی شدند، که در مجموع تاکنون 154 اثر از استان نشان ملی را کسب کرده‌ است.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی بومی، بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی یک منطقه است، بیان کرد: مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد و ترویج و توسعه صنایع‌دستی بومی از مهمترین اهداف برگزاری این دوره‌های آموزشی در کردستان است.

 

شناسه خبر 54580