شناسه خبر:54165
1401/1/24 09:30:27
فعالان حوزه قرآنی استان همدان مطرح کردند:

آموزش موضوعی قرآن کریم، ضرورت کم‌رنگ‌شده جامعه

سپهرغرب، گروه مشکات - شهره کرمی: فعالان حوزه قرآنی استان همدان معتقد هستند که آموزش موضوعی قرآن کریم، ضرورت کم‌رنگ‌شده جامعه است؛ این مهم نیازمند بازنگری این حوزه و توجه بیشتر از سوی مردم و مسئولین است.

نوجوانان و جوانان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین قشر برای آینده هر کشور تلقی می‌شوند که نیازمند تعلیم و تربیت درست و متناسب هستند. مفاهیم قرآنی یک بسته کامل برای هدایت و تعلیم بشریت است و اگر برنامه‌ریزی قرآنی در سنین نوجوانی و جوانی باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

تجربه ثابت کرده افرادی که از رهنمون‌های قرآن بهره برده و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند، موفق‌تر هستند. نوجوانان و جوانان به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه برای هر کشور، نیازمند هدایت و آموزش از مرجعی صحیح هستند که قرآن کریم با درنظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین انتخاب برای پیروی و سعادت‌مندی است. حال به‌منظور بررسی فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه قرآنی در استان همدان در دفتر روزنامه سپهرغرب میزگردی با سه تن از فعالان این حوزه آقایان قاسم جهان‌آرا مسئول مؤسسه ندای ترنم ملکوت، حجت‌الله کریم‌پور و مسعود رستنده و دو خبرنگار قرآنی گروه خبری سپهرغرب در تاریخ 15 فروردین‌ماه برگزار شد که در ادامه نتیجه آن را می‌خوانید:

مسئول مؤسسه ندای ترنم ملکوت با بیان اینکه مؤسسه ما مدت 10 سال است که به اشاعه فرهنگ قرآن کریم مشغول است، افزود: مؤسسه موقوفه شهید همراهیان بوده و مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت شهید مطهری نیز هست. قبل از انقلاب فعالیت‌های قرآنی محدود به مساجد، جلسات خانگی یا تکیه‌ها بود، اما بعد از شکوفایی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های قرآنی بیشتر شد و در راستای اهداف نظام که تمام نیت و هدفش قرآنی کردن وضعیت جامعه بود، قرار گرفت و با تشکیل کلاس‌ها و جلسات قرآنی مستمر، تا امروز ادامه پیدا کرده است.

قاسم جهان‌آرا با اشاره به بیانات 10 سال پیش رهبری که تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی باید در رأس فعالیت‌ها قرار بگیرد، گفت: بنابراین فعالیت‌های این مؤسسه معطوف به تربیت حافظان قرآن شد. همچنین در این مؤسسه دوره‌های مختلفی برای تربیت مربیان قرآن برگزار شد و با توجه به دستورالعمل‌های سازمان‌های مختلف مثل اوقاف و امور خیریه همدان، حمایت‌های استانی نیز در اختیار ما قرار گرفت و استان همدان موظف به تربیت 227 هزار حافظ در طول مدت پنج سال شد. همچنین سازمان‌هایی مثل آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌های مرتبط که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دادند، در راستای تقویت حافظان قرآنی قرار گرفتند.

جهان‌آرا افزود: درحال حاضر استان همدان حدود یک‌هزار و 600 نفر حافظ کل قرآن دارد و حدود 80 هزار نفر در زمینه حفظ قرآن درحال فعالیت هستند، اما متأسفانه مطالبه رهبری محقق نشد؛ لازم به ذکر است همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، هدف از تربیت این حافظان، شکل گرفتن تدبر در قرآن است تا جامعه قرآنی شده و با مفاهیم و تربیت قرآنی و اسلامی آشنا شود. یکی از دلایل محقق نشدن این مطالبه موازی‌کاری سازمان‌های ذی‌ربط است که هرکدام آماری را اعلام می‌کنند که در آن تکرار وجود دارد، به‌طور مثال ممکن است دانش‌آموزانی که از طرف آموزش‌وپرورش به‌عنوان حافظ معرفی شده‌اند، توسط مؤسسات قرآنی نیز معرفی شوند و این هم‌پوشانی، موجب در دسترس نبودن آمار درست در این زمینه است.

وی اذعان کرد: همچنین عدم حمایت مستقیم دست‌اندرکاران و دولت‌ها در این زمینه، موجب تحقق نیافتن این هدف شده است؛ بیشتر فعالیت‌های قرآنی به‌صورت خودجوش و توسط مردم رقم خورده، یعنی اگر اتفاق خوبی هم در این حوزه افتاده باشد، خود مردمی که در بدنه اوقاف حضور داشته‌اند، باعث پیشرفت شده‌اند. باید گفت وعده‌ها و قول‌ها در این مورد محقق نشد و بودجه‌های درنظر گرفته‌شده با توجه به تعداد مؤسسه‌هایی که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتند یا مؤسساتی که سازمان تبلیغات برای آن‌ها مجوز صادر کرده و سازمان‌های مردم‌نهاد، کافی نیست و به‌جز چند مؤسسه، بقیه به‌دلیل نداشتن مکان مشخص و نبود امکانات در سراسر کشور به تعطیلی کشیده شدند که استان همدان هم از این امر مستثنا نبود.

جهان‌آرا با بیان اینکه اگر دست‌اندرکاران حوزه قرآنی حداقل یک فضا برای فعالیت داشتند این ارقام بیش از آنچه اعلام شده می‌بود، گفت: این حوزه فرهنگی نیز مانند فعالیت‌های ورزشی نیازمند بودجه است؛ البته ما مخالف ورزش نیستیم، اما خواستار توجه بیشتر و اختصاص بودجه به حوزه قرآن هستیم. یک محفل قرآنی حوزه علمیه که هدفش حفظ قرآن است، با حدود 92 شاگرد در مدرسه‌ای درحال تخریب در منطقه پایین شهر مشغول تحصیل هستند که این موضوع رنج‌آور است و ما انتظار داریم دولت خودش در این مسائل ورود کند و تنها به لوح تقدیر و تشکر اکتفا نکند.

عضو هیئت بازرسی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود: درحال حاضر اردوگاه قرآنی که در بلوار ارم قرار دارد، پس از 11 سال هنوز آماده بهره‌برداری نشده و همچنین درصد کمی از فعالیت‌های تالار قرآن همدان در حوزه قرآن است! درصورتی که این تالار همان‌طور که از اسمش پیدا است، برای فعالیت‌های قرآنی درنظر گرفته شده؛ مهم‌ترین هدف همه مجموعه‌های قرآنی اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه است. افرادی که دست‌اندرکار قرآنی هستند، با دلسوزی فعالیت می‌کنند و به‌هرترتیب کار انجام می‌شود و روی زمین نمی‌ماند، اما انتظار از نظام جمهوری اسلامی بسیار زیاد است، چراکه در سایر کشورها که مثل ایران کاملاً اسلامی نیستند، افرادی هستند که با علاقه خیلی بیشتری موضوعات قرآنی را دنبال می‌کنند.

جهان‌آرا ابراز کرد: شورای عالی قرآنی استان همدان از زمان آیت‌الله موسوی همدانی شکل گرفت و همدان به‌عنوان تنها استان فعال در این زمینه در سطح کشور بود؛ در گذشته جلسات شورای عالی قرآنی استان مداوم برگزار می‌شد، اما مدتی توجه لازم به شورا نشد که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی امام‌جمعه همدان و توجه و اهمیت دادن ایشان به حوزه قرآنی، شورا جان تازه‌ای گرفت و در طول یک سال گذشته شورای عالی قرآن استان همدان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین شوراها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تشویق قرار گرفت. لازم به ذکر است که دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی و آقای سعیدی به فعالان و اساتید قرآنی استان در این زمینه کمک‌های شایانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های مالی و معنوی زیادی از حوزه قرآن شده و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی نیز جلسات تفسیر قرآن خود را روزهای یکشنبه در مسجد مهدیه دایر کرده است، گفت: همچنین در مباحث مالی نیز حمایت از این موضوع شده و در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و توجه مسئولین نسبت به حمایت‌ها جلب شده است؛ البته یک‌سری ناملایمت‌ها از قبل بوده که امیدواریم توسط شورا‌ها رفع شود.

مدیر اجرایی مکتب امام زمان (عج) نیز در ادامه گفت: مؤسسه ما حدود 57 سال پیش توسط حاج‌آقا مسکین جهت تربیت قرآنی نونهالان و نوجوانان تشکیل شد و 14 جلسه قرآنی با عنوان 14 معصوم از محمدیه تا مهدیه را شامل می‌شد که روزهای جمعه از ساعت 7:30 تا 12 ظهر بچه‌ها آموزش می‌دیدند و هرکس با هر نوع سواد و سنی که وارد این جلسه می‌شد، باید دوره نمازی را طی می‌کرد و نماز را یاد می‌گرفت و سپس به حاج‌آقا مسکین معرفی می‌شد و در جلسات بعدازظهر بعد از اطمینان از یادگیری صحیح نماز، فرد به مربی خود برای آموزش دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و تجوید معرفی می‌شد؛ این‌طور بود که تربیت و شخصیت بچه‌ها براساس آموزه‌های قرآنی شکل گرفته و بایدها و نباید‌ها در زندگی فرد به‌صورت عملی آموزش داده می‌شد که این روال باعث به‌وجود آمدن یک جوان قرآنی چشم‌پاک، دست‌پاک و متدین می‌شد.

حجت‌الله کریم‌پور با اشاره به 150 شهید و نیز ایثارگران و جانبازانی که از همین جمع‌های قرآنی بودند، اذعان کرد: تربیت‌محوری این جمع‌ها از نکات مهم بود؛ پس از 12 آبان‌ماه 1357 با شهادت حاج‌قربانعلی کریم‌پور (برادرم) اداره مکتب حسنیه به عهده من گذاشته شد و ادامه داشت که بنده علاوه‌بر ادامه فعالیت‌های قبل، ابتکاراتی کردم و جوایز بیشتری مثل کتاب را برای فعال‌های این حوزه درنظر گرفتم تا شخصیت‌های قرآنی را بهتر بشناسند.

کریم‌پور گفت: اتفاق بدی که برای این محافل قرآنی بعد از انقلاب افتاد، وجود این دیدگاه بود که وقتی انقلاب شده و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها اسلامی هستند، دیگر نیازی به این مجالس قرآنی با وجود سیستم آموزشی اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر ادارات اسلامی، نیست و به‌نوعی با این نگاه‌های اشتباه سیاسی باعث افول آن مجالس قرآنی شدند. حتی مربیان قرآنی نیز که قبل از انقلاب تربیت شده بودند، در جهاد سازندگی و سپاه و سایر ادارات مشغول به کارهای اجرایی شدند و از 14 مربی حاج‌آقا مسکین، حدود 12 نفر رفتند و عده کمی امثال ما این کار را رها نکردند.

کریم‌پور افزود: سال 58 سه تن از دوستان این جلسات آقایان خلیلیان و سیدقاسم معصومی و موفق برای کمک به جلسه حافظین آقای وهابی و بهشتی رفتند؛ در این زمان این تفکر شکل گرفت که برای آن‌ها جلسات جدید درنظر گرفته شود که در سال 63، 14 جلسه در 14 نقطه استان با عنوان مکتب‌الصادق (ع) شکل گرفت، مثلاً آقای علی اسدی در منطقه فرهنگیان که آن زمان دوم راهنمایی بود، در جلسات منزل آقای رنگین‌کمان شرکت می‌کرد که درحال حاضر 700 تا 800 قرآن‌آموز تربیت کرده است. همچنین آقای محسن صیفی‌کار نویسنده موفق حوزه انقلاب در هنرستان و منزل آقای تروهید که دبیر شیمی بود، شرکت داشت که این مربی تا چندین‌سال به آموزش قرآن پرداخت و خود این جلسه به جلسات بیشتر با پوشش مناطق بیشتر انجامید و شهید فانوسی و شهید امیر تقواطلب نیز از فعالان این جلسات بودند که به‌صورت تصاعدی رشد کردند. جالب است بدانید همه این مؤسسات با یکدیگر در برنامه‌هایی مثل راهپیمایی شاد غدیر تعامل دارند که این تعاملات در اتحادیه حبل‌المتین به مدیریت سیدحامد تروهید صورت می‌گیرد که این مهم، گامی در جهت اشاره اخیر رهبری به تعامل‌ها و همکاری‌های محافل قرآنی است. اخیراً توجه بیشتری به محافل قرآنی شده و بودجه برای آن‌ها درنظر گرفته‌اند که به دنبال این مهم احیای مکتب‌هایی که غیر فعال هستند با همکاری و استقبال ائمه جمعه بهبود خواهد یافت و فرمایشات رهبری درخصوص تعامل جلسات قرآنی مساجد با توجه به وجود تشکل‌های قوی در همدان که عمدتاً در مساجد برگزار می‌شوند، تحقق یافته و با وجود امام جمعه همدان این جلسات تقویت شده است.

وی با اشاره به 30 مجموعه قرآنی تربیت‌محور که در استان همدان شناسایی شده و عضو اتحادیه قرآنی شده‌اند تا با هم‌فکری و اشتراک تجربیات به دستاورد‌های بیشتری برسند، ابراز کرد: این جلسات قرآنی در کانون‌های مساجد هم برگزار شدند تا از طرف ارشاد هم حمایت شوند که بعد از بررسی عملکرد مؤسسه‌ها، مؤسسه انوارالزهرا اول شد و برای انتقال تجربیات به کشور لبنان رفت؛ اما این جمعیت قرآنی که نام بردم، درصد کمی نسبت به جمعیت کل بوده که اگر پیگیری بیشتر می‌بود، اوضاع بهتر از اکنون می‌شد و جوانان از تربیت صحیح‌تری بهره‌مند بودند و برخی از آنان در این اندازه بی‌محتوا و بی‌هدف نبودند.

مدیر اجرایی مکتب امام زمان (عج) با اشاره به یک پژوهش در دانشگاه تهران که درنتیجه آن مشخص شد از 100 نفر دو نفر نماز را به‌درستی اقامه می‌کنند! افزود: این ناکارآمدی آموزش‌وپرورش و سازمان‌های متولی مثل تبلیغات و غیره را نشان می‌دهد که به قرآن فقط با دید تخصصی پرداخته‌اند. قرآن کتاب زندگی است و نباید فقط برای اموات خوانده شود‍! بلکه باید در آن تدبیر و تدبر کرد. همه لوازم دارای دفترچه راهنما هستند و اگر درست از آن‌ها استفاده نشود خراب خواهند شد، حال آیا انسان که خلیفه خدا روی زمین است، می‌تواند بدون دفترچه راهنما باشد؟ اگر این مهم در بین مردم جا بیفتد، کافی است.

وی تفاوت جلسات پُربرکت مرحوم مسکین با جلسات قرآن امروز را این‌گونه بیان کرد: کسانی که در جلسات مرحوم مسکین حضور داشتند، ضمن آموزش ادب و احترام، التزام عملی نیز می‌آموختند. منتها در گذشته مثل امروز اسباب تفریح برای افراد فراهم نبود و به همین علت نوجوانان و جوانان بیشتر به این جلسات می‌رفتند؛ البته اخلاق مربی قرآنی مهم‌ترین عامل حضور در این جلسات بود، به‌طور مثال تمام نوجوانان در نخستین جلسه توسط حاج‌آقا مسکین به‌خاطر بیان یک موضوع قرآنی، ولو کوچک تشویق می‌شدند و حتماً جایزه‌ای برای آنان درنظر گرفته می‌شد که جای این آموزش‌ها و تزکیه‌های قرآنی در جامعه امروزی بسیار خالی است.

این فعال حوزه قرآنی افزود: قبل از انقلاب با توجه به اینکه رژیم طاغوتی بود، خانواده‌ها به جهت جلوگیری از تأثیرات جامعه بر فرزندانشان، آنان را به این جلسات می‌فرستادند که مسائل سیاسی هم در حاشیه آن‌ها گوشزد می‌شد؛ مثلاً شهید هادی خضریان قبل از شروع جلسه قرآن در محوطه امامزاده عبدالله (ع) علاوه‌بر تفسیر قرآن، به بیان مسائل سیاسی مثل سخنان نوارهای امام (ره) و همچنین فروش نفت و گاز ایران به اسرائیل با قیمت ناچیز نیز می‌پرداختند یا حاج‌آقا مسکین برای بچه‌ها نوحه‌سرایی هم می‌کردند که خروجی این جلسات افراد شاخص و مذهبی شهر بودند، مثل شهید حسن حق‌گویان و شهید وحید مرادی. در جلسات مرحوم مسکین وقتی مباحث آموزش داده می‌شد، فرد وارد جلسه‌ دیگری به‌نام بحث و انتقاد می‌شد که ابتدا در آن رساله عملیه می‌گفتند و از رساله پنج‌مرجع نیز استفاده می‌شد که یکی از آن پنج مرجع، امام (ره) بودند که نام ایشان به اختصار با حرف (خ) نمایش داده شده بود و خود این موضوع موجب کنجکاوی راجع به ایشان و سیاست می‌شد، از این گروه 50 نفره باید هر هفته یک نفر سخنرانی می‌کرد و حدود 45 دقیقه در مورد یک مطلب که تحقیق کرده، حرف می‌زد که این موضوع موجب آموزش آداب سخنرانی و پژوهش و رشد افراد می‌شد.

وی با بیان اینکه همچنین از تئاتر برای آموزش‌ها استفاده می‌شد، تشریح کرد: مثلاً در آن زمان عمرکشان طبق تفکر عوام شکل گرفته بود که حاج‌آقا مسکین با تفکر در این موضوع و اعتقاد به غلط بودن آن، تئاتر یزیدکشان به کارگردانی مهدی چاریانی را راه انداخت تا جایگزین عمرکشان باشد که این تئاتر در کوچه میرفندرسکی در خانه‌ بزرگی برگزار می‌شد و در آن بحث‌های سیاسی نیز بیان می‌شد یا برگزاری مسابقات فوتبال و ورزشی بین اعضای جلسات مختلف وجود داشت که جذابیت آموزش قرآن را در پی داشت و این موارد با شامل شدن روانشناسی و سایر جنبه‌های لازم، موجب جذب افراد شده بودند.

این فعال حوزه قرآنی افزود: سال 92 بعد از صحبت با حاج‌آقا مجتهدی (که قبل از انقلاب مربی جلسه قرآن بودند) و مراجعه به حاج‌آقا مسکین در مورد اینکه می‌خواهیم جلسات را توسعه دهیم و آموزش برای دختران نیز داشته باشیم، یک شورای تأمین راه‌اندازی شد که با دعوت از پیشکسوتان و مدون کردن مطالب، 14 نفر به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند و مورد استقبال قرار گرفت و جلسات به‌صورت دخترانه و پسرانه دایر شدند. درحال حاضر 160 جلسه شامل سه هزار و 200 نفر در شهرستان همدان فعالیت قرآنی دارند که در سایر شهرستان‌های استان نیز این جلسات درحال برگزاری و یا آغاز به‌کار هستند؛ مربیان این دوره‌ها به‌صورت فی‌سبیل‌الله و بدون دریافت حقوق و حتی تهیه جایزه از جیب خود فعالیت دارند و به تربیت افراد می‌پردازند. همچنین برای این قرآن‌آموزان اردوهای متمرکز و نیمه‌متمرکز نیز درنظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث حفظ نیز طبق بیانات رهبری 162 جلسه از سال 94 تشکیل دادیم که 400 نفر به حفظ قرآن در 16 رشته به‌صورت حفظ موضوعی مشغول هستند، اظهار کرد: برای سنجش کیفیت حفظ، مثل سابق با تعداد جزء بررسی نمی‌کنیم و هرکس در این سنجش به امتیاز 95 برسد، برنده اعلام می‌شود و جایزه دریافت می‌کند؛ همچنین برای آموزش از همه افرادی که در زمینه قرآن توانایی دارند، پس از بررسی، استفاده می‌شود و فقط به دنبال استفاده از مربیان خود نیستیم.

کریم‌پور با اشاره به مؤسسه امام حسن مجتبی (ع) در کرج که سه هزار یتیم زیر پوشش دارد، گفت: این ایتام در بحث قرآنی نیز آموزش دیده و فعال هستند. همچنین این مؤسسات با حفظ کرامت به افرادی که نیازمند هستند، بسته‌های کمکی اهدا می‌کنند.

وی در پایان اشاره‌ای نیز به بحث شیوع کرونا کرد و افزود: مکتب امام زمان (عج) در فضای مجازی ایتا با شاگردان طی این ایام در ارتباط بود و جوایز آنان نیز از طریق پست ارسال می‌شد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب نور هدایت نیز گفت: پس از ازدواج در سال72 به همراه همسرم (خانم دکتر فرشته رضیان) در منزل پدری جلساتی را تشکیل دادیم و بعد این مؤسسه ثبت ارشاد شد و درحال حاضر در فضای مجازی مانند واتساپ و اینستاگرام هم مطالب قرآنی نشر می‌دهیم.

مسعود رستنده خود را یکی از مؤسس‌های مجمع اساتید قاریان و حافظان قرآن استان همدان معرفی کرد و افزود: از مؤسس کانون فرهنگی تبلیغی نسیم تلاوت هستم که در واتساپ دو گروه  با نام‌های نسیم تلاوت حسینی برای آقایان و نسیم تلاوت فاطمی برای خانم‌ها تشکیل داده ایم که در آن افراد می‌توانند با استعداد‌های قرآنی آشنا شوند.

رستنده ابراز کرد: همچنین یک کانال به‌نام مهندسی رفتار دارم که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید مهندسی فرهنگی را مد نظر داشته باشیم، راه‌اندازی شده است که یک بحث اخلاقی را در روز به‌صورت علمی بررسی می‌کند. یک تألیف بنده «صوت داوود» است که در زمان تربیت معلمی‌ام آماده شده و در حوزه صوت و لحن قرآن کریم بوده؛ سپس در محضر آقای سیدمهدی سیف مؤلف کتاب‌های درسی قرآن مدارس، دوره‌های تخصصی تربیت مدرس را در تهران گذراندم همچنین در مشهد و شهرکرد دوره های تربیت مدرس را گذرانده ام و کتاب «آغازی دیگر» که روش تدریس کتاب‌های درسی قرآن مدارس بوده در زمان آقای نقی فرجادی‌کوشا که متأسفانه درحال حاضر در کما هستند (از همه مخاطبان خواهانیم با قرائت سوره حمد و دعا تقاضای شفا برای ایشان بکنند) برای سه هزار معلم همدانی تألیف و تدریس شد.

دکترای  الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه بقیه عمرم را می‌خواهم به‌دلیل علاقه‌مندی در این حوزه بگذرانم، گفت: طراحی مهندسی جزء 30 و سوره یاسین و حمد را نیزتالیف نموده ام   که به‌صورت اپلیکیشن درآمده که توسط آقای حسین چوبین ساخته شده اپلیکیشن دیگر را با عنوان همراه قرآن  آقای زارعی طراحی نموده که  اپلیکیشن تفسیر نعیم را می توان در مایکت‌مارکت دانلود نمود.

وی اذعان کرد: اربابان فرهنگی ما باید بدانند اگر بخواهیم در جامعه موفق شویم، لازم است بفهمیم ثروت‌های جامعه منابع انسانی و جوان‌های کشور هستند، اما متأسفانه فکر می‌کنیم ثروت اصلی ساختمان است! درصورتی که ثروت اصلی تربیت انسان‌های شایسته بوده؛ به‌طوری که وقتی از سردار شهید حسین همدانی سؤال می‌کنند که پس  40 سال مجاهدت در راه اسلام داشته‌اید اگر برگردید چه کار خواهید کرد؟ جواب می‌دهند اگر از سوریه برگردم می‌خواهم یک کار مهم انجام دهم، بروم در یک مسجد یا پایگاهی کار فرهنگی انجام دهم و یار امام زمان (عج) تربیت کنم؛ خدا از سر تقصیرات ما بگذرد، در این زمینه کوتاهی کردیم که این نکته بسیار مهمی است. ما در دو حوزه تفسیر قرآن و آموزش مدرسان قرآن نواقص و مشکلات مهمی داریم.

این فعال قرآنی با اشاره‌ای به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا، گفت: این نامه باید بازخوانی شود که در آن فرمودند باید به دور از دغدغه‌ها و کشمکش‌هایی که در جهان وجود دارد، به سمت قرآن برویم. در همین راستا آقای دکتر جواد فروغی که مدت 9 سال سن داشتند در همدان به زیبایی تلاوت قرآن می نمودند .بعد از تسلط به زبان انگلیسی درحال حاضر در سایر کشورها به تلاوت و تفسیر قرآن می‌پردازند.

وی در ادامه معرفی فعالیت‌هایش افزود: درحال حاضر صفحه اینستاگرامی با نام مکتب نورهدایت طرح شمیم قرآن را که آیه‌های قرآن در آن بیان شده است داریم؛ همچنین در مؤسسه مکتب نور هدایت یک روش به‌نام کارت تحصیلی ابداع کرده‌ایم و به این صورت است که برای فرد بعد از ورود به کلاس کارتی صادر و رشته تحصیلی آن مشخص می‌شود و پشت کارت 12 جلسه طراحی نموده و قرآن‌آموز بعد از پنج جلسه، یعنی در جلسه ششم جایزه دریافت می‌کند. زمان آقای سیدآقاحسینی که مدیرکل ارشاد همدان بودند ایشان فرمودند که در زمان وزارت ارشاد آقای صفار هرندی آقای خواجه پیری از ما خواستند که یک تحقیق میدانی در حوزه قرآن انجام شود بنده نیز آموزش قرآن در خانه ها را طرح نمودم و استقبال شد و طرح را به تهران بردند و مجموعه‌های قرآنی کشور از آن استفاده کردند.

رستنده بیان کرد: ما باید زبان نوجوانان  و جوانان را بدانیم؛ شهید باهنر در این خصوص می‌گفتند تربیت را از جایی باید آغاز کرد که بچه می‌خواهد و به جایی باید ختم کرد که مکتب می‌خواهد! شهید حمید هاشمی در خدر(خضر کنونی) با همین توپ فوتبال و ورزش‌هایی مثل شنا با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کردند و اعتقادات یاد می‌دادند. ما در سکان‌داری مملکت سهواً دچار یک‌سری سستی‌ها بوده‌ایم؛ برای مثال آنچه امروزه نیاز داریم، رفع تبعیض است، یعنی میزان درآمد یکسان نیست و این مهم نیازمند همسان‌سازی است. همچنین حلقه‌های مردمی و قرآنی نیز در کنار اصلاحات دولتی و مملکت‌داری باید شکل گیرد و ما وظیفه داریم که در سطح کشور این حلقه‌ها را تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه یک تحقیق میدانی در دولت نهم در مورد آموزه‌های قرآنی شد و نشان داد که ما به آموزش صحیح و دقیق قرآن نیازمند هستیم، گفت: طبق حدیث پیامبر اسلام (ص) مادامی که اخلاقمان قرآنی نیست، همچنان گرفتار هستیم. رمز موفقیت جامعه قرآنی رعایت اخلاق است؛ تجربه 30 ساله من به‌عنوان معلم این است که معلمی تکریم دانش‌آموز بوده، اگر انسان‌ها تکریم شوند، این‌همه مشکلات در جامعه وجود نخواهد داشت. مرحوم حاج‌آقا اسدی امام جماعت مسجد حاج‌احمد می‌گفتند در خیابان بوعلی ده‌ها هزار نفر در روز رفت‌وآمد دارند، اما یک سرویس بهداشتی در آن نیست! درصورتی که قبل از ساخت مسجد باید سرویس بهداشتی ساخته شود که در راستای تکریم انسان‌ها است.

این مسئول مطلع ابراز کرد: برخی مشکلاتی که داریم از عدم شناخت جوانان است؛ برای مثال سؤالاتی از جوانان در مورد خودشان پرسیده‌اند و مشخص شده بیشترین چالش آن‌ها در مورد این است که هدف از خلقت چیست و ما به چه منظوری آفریده شده‌ایم؟ گاهی هم در رفتار اشتباهاتی داریم؛ برای مثال مرحوم علامه طباطبایی وقتی فرزندشان را برای نماز بیدار می‌کردند، آنقدر با محبت و زیبا این کار را انجام می‌دادند که فرزندانشان می‌‌گفتند ما خودمان را به خواب می‌زدیم تا بیشتر محبت ببینیم. از طرفی برخوردهایی اشتباه هم دیده‌ایم؛ بنده از خانمی که مسجد نمی‌رفت سؤال کردم که دلیل مقاومتت چیست؟ در پاسخ گفت که در جوانی مسجد می‌رفتم و چون به اقتضای جوان بودن، زیبا هم بودم، روزی خانم مسنی به من گفت اگر شوهر می‌خواهی، در مسجد پیدا نمی‌کنی! و همین باعث شد من دیگر مسجد نروم! این دیدگاه‌ها نیازمند بازنگری و انتقاد است، اگر ما به منتقدین پاداش بدهیم، آن موقع جامعه گلستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما شاگردان دهه 60 حاج‌محمدعلی مسگریان هستیم و توصیه می‌کنیم تا از دانش ایشان در این زمینه استفاده شود که اکنون نماینده آیت‌الله نوری در همدان هستند، گفت: زیارت عاشورا ایشان سالیان سال بوده که برقرار است؛ اهدافی در حوزه قرآنی وجود دارد که اگر متولیان این عرصه به وفاق برسند، با همکاری صداوسیما و خبرنگاران، می‌توانند گام‌های مؤثری برداشته و به ترویج بهتر قرآن بپردازند. برای مثال در بسیاری از استان‌ها زمینه تشکیل جلسات خانگی فراهم شده است که هر خانه یک جلسه قرآن باشد.

رستنده افزود: در حوزه آموزش مفاهیم قرآن در کشور ما کار ضعیف انجام شده و علت آن است که ما آموزش مفاهیم را ترتیبی انجام می‌دهیم و نه موضوعی و سوره‌ها به‌طور پیوسته بیان می‌شود، درصورتی که ضرورت جامعه ما چیز دیگری است و در این مورد کم‌کاری شده است. ضرورت دارد بعضی مؤسسات فقط برای آموزش مفاهیم تأسیس شوند؛ لازم به ذکر است که یک ترجمه بسیار وزین و عالی برای نوجوان و جوانان توسط آقای علی ملکی تهیه شده که بسیار متناسب بوده و بیان روان و شیوایی دارد و می‌توان آن را از بازار دانلود کرد. البته برای محافل علمی دانشگاهی ترجمه آقای فولادوند و ترجمه آیت‌الله مکارم مناسب هستند.

وی گفت: پایان‌بخش سخن اینکه  بر اساس حدیث شریف، هیچ جلسه قرآنی برای تلاوت و درس در مساجد خدا برقرار نشد، مگر اینکه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در میان کسانی که در نزدش هستند، از آنان یاد کرد.

شناسه خبر 54165