شناسه خبر:53569
1400/12/25 09:48:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: رویداد جشن جهانی نوروز متشکل از قومیت‌های ایرانی در قالب یک کارناوال از همدان آغاز می‌شود و پس از کرمانشاه، در نهایت مراسم بزرگ جشن جهانی نوروز با حضور سفرای 6 کشور و مهمانانی از 13 کشور در سنندج برگزار خواهد شد.

یعقوب گویلیان در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج، از ثبت جهانی اورامان به عنوان بزرگترین رویداد منطقه و استان نام برد و اظهار کرد: جدای از کردستان، استان‌های دیگری همچون کرمانشاه از ثبت جهانی اورامان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یاداوری کرد: فرهنگ غنی و بافت منحصر به فرد و همچنین فرهنگ مردم اورامان زمینه‌ساز تقویت توسعه و نیز تحقق اهداف ثبت جهانی اورامان است.

وی ادامه داد: در راستای حفاظت از بناهای تاریخی استان، امسال 5 بنای تاریخی در قالب ماده 27 به بخش خصوصی واگذار شد و تمامی شرایط آن رعایت شده است.

گویلیان عنوان کرد: بناهایی که واگذار می‌شود باید کاربری فرهنگی داشته باشد.

وی اذعان داشت: از ظرفیت تبصره 19 قانون بودجه هم چهار بنای تاریخی در سنندج و بیجار خریداری شد ضمن اینکه تعداد موزه‌های استان نیز به چهار مورد افزایش یافت.

گویلیان خاطرنشان کرد: برای مسجد دارالاحسان نیز مجوز موزه‌مسجد اخذ شده که تاریخچه بنای این مسجد. نقش آن در تعلیم و تربیت و معماری بنا نیز در این مکان نمایش داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: کردستان در غرب و شمالعرب ایران با بارش‌های مناسب و آب و هوای مناسب ظرفیت ویژه‌ای در گردشگری دارد که در چند ماه اخیر یک فان‌تور گردشگری از اقلیم کردستان عراق وارد کردستان شد و با ظرفیت‌های گردشگری استان آشنا شدند.

گویلیان اضافه کرد: جدای از غرب کردستان، شرق استان نیز ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که بهار امسال با اجرای یک فان‌تور، منطقه شرق استان نیز معرفی خواهد شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گروشگری کردستان، 27 مورد بوم‌گردی در استان فعال است که هر چند از نظر کمیت تعداد آن به نسبت استان‌های دیگر پایین است اما در کیفیت جزو استان‌های اول است.

وی ادامه داد: دنبال آن هستیم که کردستان به عنوان پایتخت گردشگری روستایی یا اکوتوریسم ایران شود.

گویلیان همچنین گفت: ایجاد مزرعه گردشگری یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی در کردستان است که به نوعی زمینه آشنایی گردشگران و مشارکت آنها در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است که حس و حال خوبی به آنان دست خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: نمایشگاه بین‌المللی تهران یکی از افتخارات اداره‌کل میراث فرهنگی کردستان بود که از سطح بالایی برخوردار بود.

گویلیان، تعامل میراث فرهنگی با بخش خصوصی را خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد، با اتمام کرونا، بخش‌های صنایع دستی و گردشگری استان رونق بگیرد چرا که این بخش‌ها بازوی این اداره‌کل هستند و زمینه‌ساز تحقق اهداف میراث فرهنگی هستند.

وی پیش‌بینی کرد، کردستان به دلیل ثبت جهانی اورامان، انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و ثبت ارمرده به عنوان روستای شالبافی، کاکو به عنوان رکستای ملی گلیم‌بافی و دیوزنان به عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی، در نوروز امسال میزبان گردشگران زیادی باشد.

به گفته گویلیان، تیمچه حاج‌شهباز بیجار نیز به عنوان یکی از بناهای تاریخی استان به سرای گلیم تبدیل شد که متقاضیان فرش و گلیم بیجار برای خرید و یا بازدید سردرگم نشوند.

وی یاداوری کرد: امسال 30 هزار دلار از یونیدو برای مرکز خلاق صنایع دستی استان دریافت کردیم که قرار است به آموزش‌های روز دنیا وصل شود و برای بازاریابی نیز از تجربه سایر کشورها استفاده کند.

وی در ادامه گفت: رویداد جشن جهانی نوروز متشکل از قومیت‌های ایرانی در قالب یک کارناوال از همدان آغاز می‌شود و پس از کرمانشاه نیز در سنندج حضور می‌یابند و در نهایت مراسم بزرگ جشن جهانی نوروز در سنندج برگزار خواهد شد.

به گفته گویلیان، جدای از مسوولان کشوری، سفرای 6 کشور و مهمانانی از 13 کشور در مراسم جهانی نوروز در سنندج حضور دارند.

وی در ادامه گفت: نوروزگاه‌هایی در استان مشخص شده که مراسمات نوروزی در آنها برگزار می‌شود و همزمان نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 53569