شناسه خبر:51728
1400/11/9 09:00:27
زلفی‌گل در اجلاسیه مجمع بسیجیان استان همدان:

بسیجی باید در قدرت نرم و سخت نظام علمدار باشد

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر علوم گفت: بسیجی باید هم در قدرت نرم و هم در قدرت سخت نظام علمدار باشد و در مقیاس حاکمیتی به‌گونه‌ای رفتار کند که مردم دوستش داشته باشند و از او حمایت کنند.

پروفسور محمدعلی زلفی‌گل روز پنجشنبه در یازدهمین اجلاسیه مجمع بسیجیان استان همدان که با حضور مسئولین استانی و نخبگان بسیجی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: یادمان باشد دشمنان ما ضمن توجه به نقاط ضعف کشور، هدفشان نقاط قوت است.

وی با بیان اینکه دشمنان نقاط قوت کشور ما را شناسایی می‌کنند و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند، افزود: دشمن نظام اسلامی که استقلال سیاسی در دنیا دارد را هدف می‌گیرد، اما یکی از پشتوانه‌های ما در کشور، بسیج است.

رئیس مجمع بسیج استان همدان گفت: بسیج در عرصه‌های مختلف حضور داشته و سرمایه اجتماعی مؤثر ما است و به همین دلیل دشمنان سعی می‌کنند بسیج و بسیجیان را از چشم مردم بیندازند و تمام تلاش خود را می‌کنند مردم را مقابل بسیج و بسیجیان ببینند، درحالی که بسیج و بسیجیان دوست‌دار مردم هستند.

وی با بیان اینکه اوج دشمنی نظام سلطه و استکبار با رهبری نظام است، ابراز کرد: سربازان رهبر که فدایی هستند، از بسیجیان و ارتش بوده و هدف اصلی آن‌ها مقابله با بسیج و فرهنگ بسیجی است.

وزیر علوم بیان کرد: راهکار اصلی این است که مراقب رفتار، گفتار و کردار خود باشیم و سعی داشته باشیم از خود برای بسیج هزینه کنیم و نه اینکه بسیج برای ما هزینه کند و سعی کنیم مردم ما را خادم و فدایی خود ببینند و بسیجی در هر جمع و محله‌ای باشد، باید ملجأ امن مردم به حساب آید؛ اگر این‌گونه باشیم، ترفند دشمنان خنثی می‌شود.

وی عنوان کرد: بسیجی باید هم در قدرت نرم و هم در قدرت سخت نظام علمدار باشد و در مقیاس حاکمیتی به‌گونه‌ای رفتار کند که مردم دوستش داشته باشند و از او حمایت کنند.

زلفی‌گل ابراز کرد: دیگری توجه به علم، فناوری و نوآوری است؛ وقتی از این طریق رفاه و آسایش برای مردم فراهم شود، خودبه‌خود مردم آن نظام را دوست خواهند داشت.

رئیس مجمع بسیج استان همدان گفت: اگر کشور ما می‌خواهد انقلاب خود را صادر کند و در مقیاس فراملی افزایش دهد، راه آن این است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا بتواند خدماتی را در زمینه صادرات ارائه داده و قدرت نرم خود را افزایش دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: این یک وظیفه است که خداوند به ما عنایت کرده و در این راستا باید موفق عمل کنیم و نمی‌توانیم نسبت به نظام و انقلاب بی‌تفاوت باشیم و باید در راستای قوام و دوام این نظام هر کاری می‌توانیم، انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان نیز با بیان اینکه دولت می‌تواند از ظرفیت بسیج برای حل مشکلات کشور کمک بگیرد، گفت: بسیج به‌دلیل ارتباط با اقشار مختلف و نخبگان جامعه، می‌تواند نقش مؤثری در رفع مشکلات و مسائل با همراهی دولت داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه هدف امام خمینی (ره) از تشکیل بسیج پای کار آوردن مردم در جامعه بود، اظهار کرد: امام راحل به این نتیجه رسیدند که حضور مردم در میدان و در کنار مسئولان از انقلاب محافظت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ حکومتی به‌تنهایی نمی‌تواند عدالت و قسط را در جامعه پیاده و اجرا کند، افزود: حضور مردم در کنار حکومت اسلامی و انبیا همواره بسترساز اجرای مسئله عدالت بوده و خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان بسیج را مردمی‌ترین تشکل در طول 40 سال گذشته دانست و گفت: مشکلات به‌واسطه تلاش و اقدام نظام مسائل در استان شناسایی شده، اما برخی از این مسائل به‌سادگی قابل حل نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به آیه 14 سوره حدید، اظهار کرد: هدف از بعثت انبیا به حرکت درآوردن مردم و تحقق و اجرای عدالت در جامعه از طریق همراهی مردم بوده است.

وی با بیان اینکه بستر ایجاد اصلاح کلی در جامعه در بعضی از موارد فراهم نیست، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات و اصلاح موارد هرکس باید در حد توان خود وارد میدان شده و اقدام کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان تصریح کرد: لازم است این سیره اخلاقی در جامعه ترویج داده شود که اگر بنده توان اصلاح و رفع مشکل از جامعه حتی به اندازه برداشتن یک سنگ کوچک از سر راه عابران را دارم، انجام دهم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه ورود در عرصه اجتماعی نیاز امروز جامعه است، گفت: جامعه اصلاح نمی‌شود مگر آنکه تک‌تک مردم آن جامعه برای اصلاح تلاش کنند و خود را موظف به انجام وظیفه بدانند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به استفاده از نخبگان در دولت سیزدهم، تصریح کرد: یک وجه این سفارش رهبری، بهره‌گیری از نخبگانی است که در جامعه و در بین مردم حضور دارند، چراکه گاهی از موارد فرد نخبه‌ای می‌تواند یک مشکل مهم را با بهره‌گیری از علم و دانش و ظرفیت‌های مختلف حل کند.

استاندار همدان نیز گفت: بسیج به‌عنوان شجره‌ طیبه‌ای است که با دست امام خمینی (ره) غرس و با خون شهدا آبیاری شد و امروز برکات و ثمرات آن متوجه تمامی ملت است.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» با اشاره به اینکه وجود و حضور بسیج مایه مباهات آحاد ملت ایران است، افزود: امروز بسیج توان ورود تخصصی به عرصه‌های مهم و مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را دارد.

وی اظهار کرد: استان همدان در دوران نقش‌آفرینی ممتاز خود در سپهر سیاسی کشور به‌سر می‌برد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه موضوع جمعیت ازجمله اولویت‌های مهم کشور است و باید به آن توجه شود، ادامه داد: گرچه نمی‌توان از مباحث اقتصادی غافل ماند، اما فرهنگ اجتماعی ما در حوزه ازدواج به‌هنگام و فرزندآوری نیازمند توجه و اصلاح جدی است.

وی با اشاره به اینکه بی‌شک اگر فرهنگ ازدواج آسان ترویج یابد بسیاری از مسائل و موانع اقتصادی نیز حل‌وفصل خواهد شد، تصریح کرد: موضوع افزایش نرخ باروری در کشور و استان همدان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در همین ارتباط ارتقای سطح درآمد و تقویت معیشت خانواده‌ها ازجمله محرک‌های جدی در حوزه فرزندآوری محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان همدان افزود: برخی از سیاست‌های غلط در نقشه اقتصادی کشور در سنوات و دولت‌های پیشین ما را در تأمین زنجیره غذایی دام و طیور با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه عرضه محصولات کشاورزی در استان همدان راه‌اندازی میادین میوه و تره‌بار مورد تأکید است، خاطرنشان کرد: پذیرفتنی نیست که محصولات کشاورزی در همدان گران‌تر از سایر استان‌ها عرضه شود.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه باید تدابیری اندیشیده شود تا دلال‌ها از زنجیره مزرعه تا مغازه حذف شوند، گفت: از اقشار مختلف جامعه توقع هوشمندی و زمان‌شناسی می‌رود.

وی افزود: دولت سیزدهم در مسیر اصلاح بسیاری از کم‌کاری‌ها و اشتباهات است و برای طی کردن این مسیر به همراهی و همکاری اقشار نیازمند است.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: اصلاح نظام پرداخت، یک گام بلند در برقراری عدالت اجتماعی است که در دولت سیزدهم به‌طور جد پیگیری می‌شود.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های بسیج همین مجامع است، گفت: این مجامع مشکلات استان را رصد و احصا می‌کنند و براساس آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

سردار مظاهر مجیدی ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در ماه بهمن، اظهار کرد: امسال سند راهبردی بسیج توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و ما براساس سند اعتلای 10 ساله بسیج، کار خود را پیش می‌بریم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: در این سند 10 ساله چهار مأموریت اصلی داریم؛ نخستین مورد خودسازی در بسیج بوده که نیاز است جهت جامعه هدفی که ازنظر باور‌ها و اعتقادات دینی برای خود تعریف کردیم، بتوانیم مأموریت‌های بسیج را انجام دهیم.

وی ادامه داد: مورد دیگر جامعه‌پردازی است که یک قلمرو بسیار گسترده‌ای دارد و ما باید در قلمرو کشوری و استانی کار انجام دهیم.

سردار مجیدی اضافه کرد: دولت‌سازی از موارد دیگر این مأموریت است که خداوند عنایت کرده و امروز دولت جدید در رأس امور قرار گرفته تا بتوانیم زمینه‌هایی برای مجموعه بسیج داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: تمدن‌سازی آخرین مرحله این مأموریت بوده که به‌عنوان یکی از زمینه‌های تمدن‌سازی درحال شکل‌گیری است؛ لشکریان تمدن آینده درحال تشکیل‌ بوده و فرمانده آن شهید قاسم سلیمانی است که هم در قبل و هم در بعد از شهادت وی، این ظرفیت بزرگ درحال فراهم شدن بوده و زمینه‌های این تمدن شکل می‌گیرد.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: یکی از مسئولیت‌هایی که بسیج برعهده دارد این است که بتوانیم از طریق نخبگان و بزرگان بسیج در تمام اقشار مختلف، مردم را پای این تمدن‌سازی و پای کار بیاوریم تا بتوانیم بزرگ‌ترین تمدن‌سازی اسلام را انجام دهیم.

وی ابراز کرد: لازمه این تمدن‌سازی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در اقشار 21 گانه بسیج است که این یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای ایجاد تمدن اسلامی است و بسیار تأثیرگذار بوده و توانسته در مقام تهدید‌های نظام جمهوری اسلامی ایجاد شود و بسیج بود که توانست در مقابل آن نقش‌آفرینی کند؛ این نقش بسیج در دوران دفاع مقدس بی‌نظیر بود و در دوران سازندگی هم نقش بسیج را زیبا دیدیم.

سردار مجیدی با بیان اینکه در دو سال اخیر طی دوران کرونا نقش بسیج را مؤثر دیدیم، عنوان کرد: خداوند باید عنایت کند تا از این ظرفیت بزرگ بتوانیم زمینه‌سازی تمدن اسلامی را فراهم کنیم.

شناسه خبر 51728