شناسه خبر:50308
1400/10/6 09:03:00
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی مطرح کرد:

جمعیت اولویت نخست سند فرهنگی استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: بر اساس آمار، میزان رشد جمعیت کشور مطلوب نیست و جمعیت به عنوان اولویت نخست سند فرهنگی این استان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی روز یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به تصویب طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: کاهش آمار طلاق، افزایش فرزندآوری و بهبود شرایط سنی ازدواج، سه مبنای اصلی در تدوین سند فرهنگی استان همدان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: سن ازدواج در استان همدان در مردان به 30 سال و در زنان به 24 سال رسیده است که این آمار قابل قبول نیست.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه آمار طلاق در برخی از روستاهای استان همدان به نسبت با جمعیت آن‌ها بالا است، اظهار کرد: دهیاران باید با شناسایی مشکلات، موضوع را پیگیری و در راستای حل آن اقدام کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی گفت: گزارشی از همه بودجه‌هایی که به حوزه فرهنگ عمومی اختصاص می‌یابد تهیه و متناسب با آن برای موضوعاتی همچون جمعیت، قرآن و دیگر موارد فرهنگی برنامه‌ریزی شود.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه آمار ازدواج و فرزندآوری در استان از میانگین کشوری بالاتر است اما این میزان نیز برای ما مطلوب نیست، گفت: قانون صیانت از خانواده به‌تازگی تصویب شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به روند فرزندآوری اظهار کرد: هرچه پیش می‌رویم، جمعیت پیرتر می‌شود و به‌جای افزایش، کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه خانواده باید به سمت فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی حرکت کنیم، اضافه کرد: کم‌توجهی و بی‌توجهی به موضوع خانواده و فرزندآوری، موجب فاصله گرفتن از فرهنگ ایرانی اسلامی شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای خانواده و فرزندآوری بسیار ارزشمند است و باید متناسب با آن در استان همدان برنامه‌ریزی شود، گفت: قانون صیانت از خانواده به‌تازگی تصویب شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در فرهنگ دینی و ایرانی ما کانون گرم خانواده مورد توجه بوده که امروز کمی از آن فاصله گرفته‌ایم، بیان کرد: همه مشکلات حوزه ازدواج، خانواده و فرزندآوری مربوط به مسائل اقتصادی نیست و آمار نشان می‌دهد مشکلات این حوزه طی 60 تا 70 سال اخیر به‌وجود آمده است.

قاسمی‌فرزاد افزود: راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلات حوزه ازدواج و فرزندآوری طراحی شده و بر این اساس گروه‌هایی در روستاها با مشارکت اجتماعی به جوانان مشاوره می‌دهند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه با توجه به ساده‌زیستی حاکم در روستا، شرایط ازدواج آسان‌تر از شهرها است، به برگزاری برخی آیین‌هایی که در استان اجرا می‌شود پرداخت و افزود: در شهرهای استان آیین‌های دست‌وپا گیری برگزار می‌شود که مبتنی بر فرهنگ ایرانی و دینی نیست.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز با بیان اینکه موضوع جمعیت یکی از موضوعات اساسی استان همدان است اظهار کرد: پیر شدن جمعیت، ایستایی و ماندگاری جمعیت فعال در استان یکی از نکاتی است که باید به آن بپردازیم.

«مهدی باب الحوائجی» در این‌باره اظهار کرد: قرار گرفتن موضوع جمعیت در اولویت نخست سند فرهنگی استان همدان، بسیار پر اهمیت و به درستی به این موضوع پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گروه تلفیق سازمان برنامه و بودجه، کارگروهی تشکیل شود تا لایحه‌ها و تبصره‌های بودجه در مسائل فرهنگی و جمعیتی را شناسایی و به عنوان یک هدف‌گذاری در اختیار نهادها و دستگاه‌های فرهنگی قرار دهد.

باب الحوائجی ادامه داد: این هدف‌گذاری باید مبتنی بر سند فرهنگی استان همدان پیش رود و در راستای اجرای این کار نباید موازی‌کاری داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: اولویت دوم در حوزه فرهنگی، اجرایی شدن قانون جمعیتی است و همه دستگاه‌ها و نهادها با همصدایی در اجرای شدت این قانون حرکت کنند.

باب الحوائجی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع جمعیت مشارکت داشته باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت که براساس اطلاعات آماری، 15 هزار و 414 واقعه ولادت در هشت ماه نخست امسال در این استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.8 درصد کاهش داشته است.

«اسد حسن زاده» روز یک‌شنبه اظهار کرد: همچنین براساس همین آمارها، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در هر شبانه روز 63 نوزاد معادل هر ساعت سه نوزاد در این استان متولد شده اند.

وی افزود: در این مدت 274 مورد از موالید ثبت شده 2 قلو بودند که 1.8 درصد وقایع ولادت ثبت شده در استان را به خود اختصاص می‌دهند ضمن اینکه 10 مورد تولد فرزند سه قلو نیز در استان به ثبت رسیده است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان همدان، «امیرعلی، علی، آریا، امیرحسین و محمدحسین» در گروه پسران و «رستا، فاطمه، زهرا، آوا و زینب» نیز در گروه دختران بیشترین فراوانی انتخاب نام برای فرزندان متولد شده در استان همدان را طی سال جاری به خود اختصاص داده اند.

حسن زاده اظهار داشت: همچنی در هشت ماه نسخت امسال 10 هزار و313 مورد واقعه وفات در استان همدان به ثبت رسیده که این آمار در مدت مشابه سال قبل 9 هزار و 508 نفر بوده و 8.5 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه از افزایش چهار درصدی واقعه ازدواج و کاهش 9.9 درصدی واقعه طلاق در استان همدان خبر داد و گفت: هشت هزار و 884 مورد ازدواج و 2 هزار و 426 مورد طلاق در هشت ماه نخست امسال در این استان ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان افزود: یک میلیون و 380 هزار و 469 مورد درخواست کارت هوشمند ملی در این استان دریافت شده که شامل 95.6 از واجدین شرایط می‌شود.

حسن زاده گفت: در هشت ماه نخست امسال 37 هزار و 479 شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال در استان همدان صادره شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 40 هزار و 410 مورد بوده است.

شناسه خبر 50308