شناسه خبر:50124
1400/10/2 08:24:34

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اراک از واگذاری بقاع تاریخی روستای انجدان به بخش خصوصی خبر داد.

مهرماه سال گذشته بود که خبری با عنوان «تخریب آثار ملی روستای انجدان به سبک مرمت/ اهالی روستا: امامزاده تخریب شده است، مسئول میراث فرهنگی:‌ مرمت کردیم!» در خبرگزاری‌ها منتشر شد.

در این گزارش که روایتی از تخریب آثار ملی روستای انجدان به نگارش درآمده بود، به وضعیت نامطلوب آثار تاریخی و مذهبی این روستا پرداخته شد که ازجمله این آثار آرامگاه شاه غریب، شاه قلندر و بقعه چهل‌دختران بود.

روستای انجدان از روستاهای هدف گردشگری با قدمتی هزارساله است که هرساله گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد.

آستان امامزادگان چهل‌دختران (ع) در بخش مرکزی شهرستان اراک، روستای انجدان از دهستان امان‌آباد واقع شده که در سال 87 به ثبت ملی رسیده است.

بنای این ساختمان بقعه قدیمی است، داخل حرم چهار طاق‌نما داشته و گنبدی با پوشش سیمانی بر فراز آن قرار گرفته است، راه‌پله‌ای در بیرون بنا به سوی پشت بام بقعه وجود دارد.

بر تابلوی داخل حرم راجع به ساخت بنا نوشته شده است: در حدود سال 280 هجری از نوادگان امام سجاد (علیه‌السلام) سیدی به‌نام عبدالله بقعه کوچکی ساخت در 370 هجری قمری در زمان رکن‌الدوله آل بویه این بقعه بازسازی شد و در نیمه دوم قرن هفت هجری قمری مجدداً بازسازی شد، ضریح مطلای تاجدار قلم‌کاری‌شده در سال 1384 نصب شده است.

این بنا که یادگار دوران صفویه است، متأسفانه با وجود بازسازی اما در معرض تخریب قرار دارد، در پی انتشار این گزارش در سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی طی گفت‌وگویی از برنام ه‌ریزی به‌منظور واگذاری این بنا به بخش خصوصی خبر داد.

امروز و در این رابطه رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اراک از واگذاری بقاع تاریخی روستای انجدان به بخش خصوصی خبر داده و می‌گوید: براساس تفاهم‌نامه میراث‌ فرهنگی و سازمان اوقاف، بناهای تاریخی که وقفی بوده و در مالکیت اوقاف هستند، با برگزاری مناقصه به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می‌شود.

محمدعلی آقازیارتی با اشاره به واگذاری سه بقعه تاریخی در روستای انجدان، اظهار کرد: بر این اساس سه بنای تاریخی آرامگاه شاه غریب، شاه قلندر و بقعه چهل‌دختران در انجدان به دهیاری روستا واگذار خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اراک ادامه داد: بعد از واگذاری این بناها توسط صندوق احیا، نظارت آن‌ها به عهده میراث‌ فرهنگی و مرمت و نگهداری از بنای تاریخی به‌عهده سرمایه‌گذار خواهد بود.

آقازیارتی با اشاره به اینکه شرایط واگذاری بناهای تاریخی وقفی به سرمایه‌گذاران در یک سال گذشته تسهیل شده است، گفت: شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران علاقه‌مند احیای بناهای تاریخی به صندوق احیای میراث فرهنگی درحال پیگیری و انجام است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اراک با تأکید بر اینکه امضای این تفاهم‌نامه موجب هم‌افزایی میان وزارت میراث‌‌ فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌ دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه شده است، افزود: تمامی این موارد نشان می‌دهد احیای ابنیه تاریخی علاوه‌بر اینکه باعث معرفی شاهکارهای بی‌بدیل تاریخی ما می‌شود، وحدت و همگرایی در حوزه احیا ایجاد می‌کند و اگر بتوانیم به تمام بناهای تاریخی به‌دلیل ظرفیت‌هایی که دارند کاربری اعطا کنیم، زمینه اشتغال پایدار در همه بناهای تاریخی فراهم می‌شود.

به گفته وی ساخت‌وسازهای صورت‌گرفته در حریم بقعه شاه غریب از طریق بخشداری و دهیاری روستا ظرف مدت دو هفته پیگیری و تعیین تکلیف خواهد شد.

شناسه خبر 50124