شناسه خبر:48295
1400/8/22 09:15:42

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در همدان ثبت مسکن ملی آغاز شده است افزود: البته باید زمین مسکن‌ها مشخص شود و مشکلات گذشته مانند وجود معارض را نداشته باشد، بنابراین باید با شناسایی مناسب این مشکلات را برطرف کنیم، ضمن اینکه وضعیت طرح جامع شهری نیز به زودی مشخص شود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان با بیان اینکه لایحه حذف ارز 4200 تومانی به مجلس ارائه شده است اظهار کرد: دولت قبل برای اینکه تأمین کالاهای اساسی مانند دارو، روغن، گندم مدیریت کند، برنامه ارزی را تدارک دید تا به واردکنندگان اختصاص یابد و بهای کالاهای مصرفی برای مردم کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بنابراین 200 هزار میلیارد تومان در 6 ماه اول سال پرداخت شده است تصریح کرد: این برنامه به دنبال کنترل قیمت کالاهای اساسی بود به چند دلیل درست اجرا نشد، دلیل اول آن تساهل خود دولت بود، دلیل دوم ایجاد مشکلات پیش‌بینی نشده بود به طوری که هم ارز پرداخت می‌شد هم قیمت کالاها مانند مرغ افزایش پیدا می‌کرد و امروز هم شاهد همین مسأله هستیم.

وی ادامه داد: اتفاقاتی چون تحریم‌ها و بیماری کرونا هم تأثیر گذاشت تا این یارانه بی‌تأثیر شد و یارانه‌ها به جیب برخی رانت‌خواران رفت و مردم منتفع نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال حذف این یارانه است خاطرنشان کرد: کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند یکی از مسائلی که باعث رانت شده همین ارز ترجیحی است و امضاهای طلایی فساد را به دنبال داشته است، به طوری که پول آن به جیب دیگران رفت و مشکلاتش نصیب مردم شد.

وی گفت: امروز نهادهای دامی با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود اما قیمت کالاهایی مانند مرغ افزایش می‌یابد و شاهد گرانی کالاهای اساسی هستیم بنابراین یک جای کار از نظر اقتصادی مشکل دارد.

امام جمعه همدان اظهار کرد: ابتدا باید به تبعات اقتصادی این طرح نیز توجه کرد چراکه ممکن است موج روانی آن اثر سوء بر بازار به جای بگذارد و تورم شدید به دنبال داشته باشد و دولت باید برنامه‌های قوی‌تر تعریف کند.

وی با اشاره به اینکه اغلب کارشناسان اقتصادی حذف این یارانه را به نفع کشور می‌دانند افزود: این اتفاق یک جراحی اقتصادی است و باید در شرایط خاصی انجام شود و باید سه مسأله را رعایت کرد، البته همراهی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی امری مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه دولت باید 425 هزار میلیارد تومان به واردکنندگان در 6 ماه دوم سال پرداخت کند تصریح کرد: زیرساخت‌های اقتصادی باید آماده شود و حذف تدریجی در دستور کار قرار گیرد و ثبات اقتصادی را در نظر گرفت تا به شوک تورمی دچار نشویم.

وی با اشاره به اینکه اقناع‌سازی باید صورت گیرد و دولتمردان و اقتصاددانان مردم را توجیه کنند ادامه داد: این 17 میلیارد دلاری که باید به واردکنندگان پرداخت شود جز فساد و رانت چیزی به دنبال ندارد و مشکلات آن هم گریبان مردم را می‌گیرد.

امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز متأسفانه آمارهای کتابخوانی در جامعه ما مطلوب نیست خاطرنشان کرد: یک ملت متدین، یک ملت فرهنگی ریشه‌دار مانند ما نباید آمار پایینی در حوزه کتابخوانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز کتابخوانی باید به فرهنگی عمومی بدل شود گفت: طبیعتاً هرچه مطالعه در جامعه افزایش یابد، توسعه فرهنگی بیشتری هم به دنبال دارد.

وضعیت طرح جامع شهری مشخص شود

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه هرچه قدر اهل مطالعه باشیم کیفیت زندگی هم افزایش می‌یابد اظهار کرد: گاهی مطالعه یک کتاب مسیر زندگی یک انسان یا یک جوان را تغییر می‌دهد و مسأله ارتباط با کتاب را باید جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه مردم به یکدیگر کتاب هدیه بدهند افزود: در خانواده درباره کتاب بحث کنید و کتاب مفید را معرفی و آموخته‌های خود را به دیگران منتقل کنید.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ارتقای اندیشه و تفکر محصول مطالعه است تصریح کرد: شب‌ها به جای تماشای تلویزیون نیم ساعت به مطالعه اختصاص دهیم و کتاب‌های مرتبط را مطالعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز باید در حوزه فرهنگی و ارتقای آن حمایت کند ادامه داد: قیمت کتاب با توجه به شرایط روز جامعه گران است و یک طلبه یا دانشجو سخت می‌تواند کتابی تهیه کند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه شهرداری‌ها و نهادهای دولتی به یاری کتاب بیایند خاطرنشان کرد: البته باید مراقب بود هر کتابی چاپ نشود، به ویژه کتاب‌های ضد فرهنگ که باعث فساد در جامعه می‌شود بنابراین باید کتاب‌های فرهنگی و منطبق با موازین انسانی و اسلامی چاپ شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در مناطق کمتر برخوردار شهری هستیم گفت: باید برنامه بلندمدت در نظر گرفت و قانون بودجه‌ای شهرداری‌ها تغییر کند تا به مناطق‌ کمتربرخوردار توجه بیشتری صورت گیرد.

شناسه خبر 48295