شناسه خبر:48131
1400/8/18 09:16:26

سپهرغرب، گروه خبر: ایلام از استان‌های محروم کشور است که مشکلات زیرساختی و پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد و اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رئیس‌جمهور می‌تواند بخش زیادی از مشکلات استان را حل کند.

ایلام استانی ثروتمند به لحاظ داشتن منابع نفت و گاز، کشاورزی، مرزی بودن، گردشگری و… است ولی محرومیت‌های بی‌شمار این استان در بخش‌های مختلف باعث شده این استان از مسیر توسعه دور باشد.

چهار درصد از ذخایر نفت و 11 درصد از کل ذخایر گاز ایران در استان ایلام واقع شده، این در حالی است که خبری از توسعه میادین نفت و گاز استان نیست. این منابع در خارج از استان مدیریت می‌شود و محصولاتش بدون ارزش افزوده به‌صورت خام به فروش می‌رسد.

استان ایلام 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و به علت نزدیکی به عتبات عالیات سالانه میزبان پنج میلیون زائر به‌خصوص در ایام اربعین است، اما نه راه‌های آن توسعه یافته و نه دیگر امکانات زیرساختی مناسب برای تردد زوار فراهم شده است.

در بخش زیرساخت‌های گردشگری استان مثل احداث هتل، توسعه صنایع‌دستی و معرفی مناطق باستانی و فرهنگی آن نیز اقدام محسوسی رخ نداده است.

ایلام سرشار از معادن مختلف به‌خصوص بیتومین است، حوزه‌ای که می‌تواند نقش مهمی در توسعه این استان ایفا کند اما به علت نبود برنامه از سوی مسئولان، بیشتر محصولات معادن استان به‌صورت خام از استان خارج می‌شود.

ایلام با وجود ظرفیت‌های فراوان نفت و گاز، گردشگری، کشاورزی و مرزی، دارای عقب‌ماندگی زیادی است. در سال‌های اخیر پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در این استان شکل گرفته ولی اهتمامی از سوی مسئولان ملی و استانی برای اتمام این پروژه‌ها صورت نگرفته است، موضوعی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به ایلام مورد توجه و تأکید جدی قرار گرفت.

  توسعه راه‌ها مهم‌ترین نیاز استان ایلام است

معاون عمرانی استانداری ایلام اظهار کرد: استان ایلام در کنار مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان و کم‌نظیر ازجمله نفت و گاز، مرز، منطقه آزاد، اربعین، آب و خاک مناسب، گردشگری، دفاع مقدس دارای مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی است که انتظار است در دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از این موانع برطرف شود.

احمد کرمی افزود: سه بخش در استان ایلام شامل اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اختصاص اعتبارات برای توسعه زیرساخت‌های استان و توجه به استان در برنامه هفتم نیازمند نگاه ویژه دولت است.

وی گفت: زیرساخت‌های استان ایلام ملی و در خدمت کل کشور هستند، گواه این موضوع تردد سالانه حدود پنج میلیون زائر از مرز مهران است، انتظار داریم در این زمینه توجه ویژه‌ای به استان صورت گیرد.

  سهم استان از حمل‌ونقل ریلی صفر است

معاون عمرانی استانداری ایلام ادامه داد: اختصاص سهمی از درآمد نفت و گاز تولیدی استان که حدود 300 هزار بشکه در روز است، می‌تواند گام مؤثری برای توسعه را داشته باشد.

کرمی عنوان کرد: اختصاص اختیارات ویژه به استان ایلام که با اقدامات انقلابی مبتنی بر عقلانیت در راستای به فعلیت رساندن پتانسیل‌های بالقوه موجود استان می‌تواند سکوی جهش عمرانی، اقتصادی و اشتغال و رفع مشکل بیکاری در استان شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون کمتر خانواده‌ای را در استان ایلام می‌توان یافت که در آن فارغ‌التحصیل بیکار نباشد.

معاون عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اینکه سهم استان از حمل‌ونقل ریلی صفر است، افزود: بیش از 95 درصد حمل و نقل استان زمینی است.

کرمی بیان کرد: ضرورت احداث، تکمیل و بهسازی 90 پروژه راه‌سازی در دست اقدام به طول 450 کیلومتر شامل بزرگراه و راه اصلی از دیگر نیازهای استان است.

  لزوم تخصیص اعتبار برای پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان ایلام

استاندار ایلام نیز اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور مصوبات بسیار خوبی برای توسعه استان ایلام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان تصویب شده است.

محمد نوذری با اشاره به اینکه تسریع در تخصیص اعتبارات برای اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان ضروری است، افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به ایلام 257 طرح زیرساختی، کشاورزی، نفت و گاز مصوب شده که بیش از دو هزار و 450 میلیارد تومان برای اجرای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

وی گفت: علاوه بر این 4.5 میلیارد دلار به‌صورت اعتبارات ارزی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز و یک‌هزار و 800 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به استان اختصاص یافته است.

  تسریع در اتمام پروژه‌ها از دغدغه‌های مهم ریاست جمهوری بود

استاندار عنوان کرد: اگر اعتبارات بخش تسهیلات سفر رئیس‌جمهور به استان جذب شود، می‌توان برای 9 هزار نفر در استان شغل ایجاد کرد.

نوذری با اشاره به مهم‌ترین نیاز استان تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در استان است، افزود: در سفر رئیس‌جمهور پروژه‌هایی مثل سامانه گرمسیری، تونل کبیرکوه، بیمارستان 376 تخت‌خوابی، پروژه‌های زیرساختی، راه‌آهن و… مورد توجه قرار گرفته است.

  بازدید وزیر اقتصاد به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور از تونل کبیرکوه

وی اضافه کرد: تسریع در اتمام این پروژه‌ها از دغدغه‌های مهم ریاست جمهوری بوده که این موضوع هم در اولویت اصلی امور دولت در استان قرار گرفته و در این راستا برنامه‌ریزی لازم نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: در سفر هیئت دولت به استان پروژه‌های مهم و بالای 7٠ درصد استان در اولویت تخصیص اعتبار قرار گرفته‌اند.

   6درصد صادرات مرزهای خشکی کشور مربوط به مرز مهران است

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز اظهار کرد: مردم ایلام در هشت سال دفاع مقدس استان را ترک نکردند و مردان همراه با زنان و کودکان محکم و استوار از مرز دفاع کردند.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدس بسیاری از زیرساخت‌های استان تخریب شد و مهم‌تر اینکه هشت سال توسعه استان نسبت به دیگر استان‌ها عقب افتاد، بنابراین این استان در بخش اقتصادی نیازمند توجه است.

وی عنوان کرد: ایلام استانی کوچک است اما به اندازه یک کشور ظرفیت مادی و معنوی دارد. در کشور 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق وجود دارد که 30 درصد مرز مشترک با عراق مربوط به استان ایلام است.

این کارشناس اقتصادی افزود: ایلام با سه استان عراق همجوار است و هفت درصد مرزهای زمینی کشور را دارا است، 6 درصد صادرات مرزهای خشکی کشور مربوط به مرز مهران است.

پوراحمد اضافه کرد: مرز مهران در دوران تحریم یکی از مهم‌ترین مرزها برای ارزآوری کشور بود و می‌طلبد با توجه به اینکه جدیداً هم مهران منطقه آزاد شده و نیاز است توجه ویژه‌ای به این مرز شود.

  لزوم تکمیل سامانه گرمسیری ایلام

وی ادامه داد: استان ایلام دارای چهار اولویت مهم برای توسعه است، اولین مسئله مهم استان کشاورزی و تکمیل طرح‌هایی مثل سامانه گرمسیری برای آبی کردن اراضی دیم استان است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی حدود یک میلیون تن حجم تولیدات استان ایلام است که ارزش تقریبی آن 6 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: تولید سالانه 150 هزار تن محصولات زراعی و 150 هزار تن محصولات دامی از ظرفیت‌های بزرگ استان است که می‌تواند پیشران توسعه و در بخش اشتغال داشته باشد.

  بازدید رئیس‌جمهور از سامانه گرمسیری

پوراحمد عنوان کرد: سهم اشتغال استان به طور کل در بخش کشاورزی حدود 30 درصد، بخش صنعت نزدیک 20 درصد و بخش خدمات حدود 45 درصد است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی شاکله اصلی اشتغال در ایلام است که با توجه به ظرفیت‌ها، در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این بخش می‌توان اشتغال بیشتری در این بخش ایجاد کرد.

  ایلام تنها مرکز استانی است که به راه آهن متصل نشده است

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: همچنین استان ایلام در حوزه نفت و گاز ظرفیت‌های زیادی دارد، سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکمیل پروژه‌هایی مثل میدان‌های نفتی آذر و چنگوله می‌تواند برای سه هزار نفر نیرو شغل ایجاد کند.

پوراحمد افزود: به‌رغم اینکه این میدان‌ها مشترک هستند، متأسفانه روند خوبی در این میدان‌های طی نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث مهم برای توسعه استان اربعین است، در این بخش باید زیرساخت‌های ارتباطی استان ازجمله جاده‌های و پروژه‌های راهسازی تکمیل شوند.

وی ادامه داد: ایلام تنها مرکز استانی است که به راه آهن متصل نشده، ظرفیت‌های استان ازجمله مرز مهران مستعد راه‌اندازی قطار است.

با توجه به مشکلات زیرساختی و پروژه‌های نیمه‌تمام متعدد در استان ایلام اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، بخش زیادی از مشکلات سال‌های گذشته را حل کند.

شناسه خبر 48131