شناسه خبر:46934
1400/7/21 09:22:23

سپهرغرب، گروه خبر: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در مرکز نمایشگاهی سنگ ایران واقع در نیم‌ور محلات با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، برخی سفرای کشورهای خارجی و استاندار مرکزی گشایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ظهر روز گذشته در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه سنگ محلات اظهار کرد: در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید از اقتصاد نفت‌محور خارج شده و معادن را جایگزین نفت کنیم، در کشور چاره‌ای جز رونق‌بخشی به معادن وجود ندارد.

سعید جعفری افزود:‌ استان مرکزی به‌عنوان پایتخت صنعتی محسوب می‌شود، اما در استان معادنی که داریم که شاید حجم آن‌ها بالا نباشد، اما ازنظر تنوع در کشور منحصربه‌فرد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه 36 ماده معدنی در حوزه استخراج در استان مرکزی وجود دارد، اظهار کرد:‌ 26 میلیون تُن ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری در استان است که ذخیره قطعی که تاکنون در استان شناسایی و ثبت شده، یک‌هزار و 341 میلیون تُن است و این منابع عظیمی بوده که در استان است.

جعفری گفت: قرارگیری نمایشگاه سنگ در محلات به‌نوعی استراتژیک محسوب می‌شود، چراکه کمترین فاصله را به‌طور متوسط با معادن سنگ کشور داریم، بیشترین تنوع و برترین حجم معادن سنگ کشور در شعاع 300 کیلومتر محل این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه سنگ تراورتن محلات ثبت ملی و جهانی شده است که این حرکت شروعی در جهت اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات است، افزود: در سال گذشته در استان 100 معدن غیر فعال با کمک نظام مهندسی و خانه معدن و مسئولین مربوطه که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فعال شده است.

به گفته وی بیشترین حجم معادن سنگ در اطراف محلات است، 140 معدن در محلات 90 معدن در دلیجان و 55 معدن در خمین قرار دارد که درمجموع 594 معدن پروانه‌دار در استان وجود دارد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در مرکز نمایشگاهی سنگ ایران واقع در نیم‌ور محلات با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، برخی سفرای کشورهای خارجی، استاندار مرکزی و فعالان حوزه معدنی کشور گشایش یافت.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت 90 هزار متر مربع با عرصه نمایشگاهی 24 هزار متر به مدت چهار روز دایر است.

تجار خارجی از کشورهای هند، ترکیه، امارات، قزاقستان، تاجیکستان، بنگلادش و قطر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

نمایش 20 هزار تُن سنگ کوپ از 300 معدن 18 استان کشور از جلوه‌های ویژه این نمایشگاه است.

نمایشگاه بین‌المللی سنگ در 10 کیلومتری جاده محلات- نیم‌ور در فضایی به مساحت 90 هزار متر مربع دایر است.

شناسه خبر 46934