شناسه خبر:46707
1400/7/17 09:19:56

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای تولید نهال سالم در کشور 37 باغ مادر از طریق کمک دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است.

محمدمهدی برومندی صبح چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات حوزه باغات شهرستان خنداب با تقدیر از زحمات مجلس در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: مجلس یازدهم نقش بسزایی در توسعه کشاورزی دارد و برای نخستین‌بار در تاریخ کشاورزی کشور، بودجه بومی کشاورزی گرفت؛ درصورتی که طی دوره‌های گذشته کمترین توجه در بودجه کشور به حوزه کشاورزی شده بود.

وی ادامه داد: در مجلس یازدهم ریل‌گذاری خوبی در بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی شده است و این نشان از اهمیت حوزه کشاورزی در مجلس یازدهم دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، تصریح کرد: در این شرایط بد تحریمی تنها حوزه‌ای که روی پای خود ایستاد و هیچ کمکی از دولت دریافت نکرد، حوزه کشاورزی بود.

وی ادامه داد: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته نشان از تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه دارد.

برومندی اظهار کرد: سال گذشته محصولات کشاورزی برای کشور 6 میلیارد دلار ارزآوری داشته که بخش عمده این ارزآوری مربوط به حوزه باغبانی بوده است. از 6 میلیارد دلار ارزآوری محصولات کشاورزی، 3.2 میلیارد دلار مربوط به محصولات باغبانی است و علاوه‌بر آن با صادرات 175 هزار تُن کشمش، 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: برای موفق عمل کردن در حوزه کشاورزی علاوه‌بر برنامه‌ریزی دقیق در حوزه سرمایه‌گذاری، باید دانش را به حوزه کشاورزی وارد کنیم.

برومندی با اشاره به اهمیت تولید نهال سالم در کشور، گفت: از میان 65 میلیون نهال توزیع‌شده بین مردم در سال گذشته، دو تا سه میلیون نهال گواهی شده و عاری از آفت بودند که نیاز است در حوزه تولید نهال سالم در کشور اهتمام ویژه شود.

وی ابراز کرد: در راستای تولید نهال سالم در کشور 37 باغ مادر از طریق کمک دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: 270 باغدار خنداب برای دریافت تسهیلات تجهیز و به‌روزرسانی باغات انگور منتظر تخصیص اعتبار و دریافت تسهیلات هستند.

مجید آنجفی اظهار کرد: توسعه باغات و محصولات باغبانی یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی استان مرکزی است که سعی شده هرساله مشکلات این حوزه در استان رصد، بررسی و رفع شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: یکی از نیازهای باغات شهرستان خنداب، اصلاح باغات انگور به شیوه داربستی است، به همین جهت می‌طلبد اعتبار قابل توجهی به این بخش اختصاص یابد.

آنجفی گفت: هم‌اکنون 270 باغدار شهرستان خنداب درخواست تبدیل باغ‌های انگور به شیوه داربستی دارند، ولی به‌دلیل کمبود تخصیص اعتبار در وزارت جهاد کشاورزی، هنوز این باغات به شیوه سنتی انگور تولید می‌کنند که بخشی از این محصولات به‌دلیل کاشت سنتی در حین برداشت دوریز می‌شود.

شناسه خبر 46707