شناسه خبر:42886
1400/4/13 09:45:15

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: دانشگاه کارآفرین تنها یک اسم نیست و باید بررسی نقش‌آفرینی مراکز آموزش عالی در توسعه کشور با جدیت دنبال و زمینه پیشرفت در ابعاد مختلف از مسیر دانشگاه فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی در همایش "آموزش عالی کردستان، گذشته، حال و آینده" اظهار کرد: دانشگاه‌ها در کشور ما سه رسالت دارند که آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نکته مهم در این است که عمل به این رسالت‌ها چقدر به‌صورت موازنه در حال انجام است، افزود: در حال حاضر افراد و مراکز آموزش عالی کشور در آموزش و پژوهش موفقیت‌های چشمگیری دارند، چیزی که در «مسائل فرهنگی» زیاد به چشم نمی ‌‌‌‌خورد.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: سهمیه مناطق یا بومی‌گزینی چالشی برای افراد موفق گردیده و باعث شده تا افراد مستعد نتوانند در مراکز آموزش عالی برجسته کشور تحصیل کنند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پورذهبی مساله زیرساخت‌ها را هم مسئله مهمی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها در مناطق خاص قومیتی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی الزاماتی دارد که باید در آن تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه به ارتباط دانشگاه با صنعت در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها بیان شده است، گفت: اگر چه واحدی به همین نام در دانشگاه‌ها وجود دارد که شروعش برای اجرای این طرح است اما در ادامه روند خود در دانشگاه حل می‌شود و از بین می‌رود.

وی با انتقاد از نبود پویایی لازم در پایان نامه‌ها تأکید کرد: مرتبط کردن موضوع و ایده پایان‌نامه با مشکلات و موضوعات کشور از دیگر معضلاتی است که در این بخش به چشم می‌خورد و پایان‌نامه‌ها سند کاربردی نیست که در ایده‌پردازی بتواند مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر برای اثبات تکلیف است و هیچ تاثیرگذاری خاصی در هیچ کدام از ابعاد جامعه ندارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان، تجزیه گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها در هدر رفت منابع مادی را هم معضل دیگری برشمرد و افزود: وقتی یک گروه را تبدیل به دانشکده می‌کنیم ناگزیر منابع مالی و هزینه‌هایی به مراکز آموزش عالی تحمیل می‌شود.

شناسه خبر 42886