شناسه خبر:41228
1400/3/6 09:30:56

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حفاظت محیط‌زیست قصر شیرین گفت: یک دوست‌دار محیط‌زیست 6 پهله جوجه دلیجه را که از ارتفاعات سیلوی طلای زرد این شهرستان سقوط کرده بودند، برای تیمار به محیط‌زیست تحویل داد.

پژمان فتاح‌پور روز چهارشنبه افزود: احمد شهبازی، مدیرعامل سیلوی طلای زرد قصر شیرین در تماس با اداره حفاظت محیط‌زیست از سقوط 6 پهله جوجه دلیجه از بالای سیلو خبر داد و بلافاصله محیط‌بانان این اداره به محل اعزام شدند.

وی با قدردانی از احساس مسئولیت این فرد دوستدار طبیعت، اظهار کرد: 6 پهله جوجه به اداره محیط‌زیست برای تیمار انتقال یافتند تا از مرگ آن‌ها جلوگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قصر شیرین تأکید کرد: حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه اصلی و عمومی بوده و از این رو تلاش ما در راستای حفظ محیط‌زیست و مراقبت از آن است.

فتاح‌پور همه مردم را به مراقبت و احساس مسئولیت در قبال محیط‌زیست فرا خواند و گفت: محیط‌زیست و گونه‌های جانوری، گیاهی و پرندگان موجود در آن همه سرمایه هستند که برای جلوگیری از انقراض نسل آن‌ها و تحویل به آیندگان باید به‌درستی حافظ و مراقب آن باشیم.

دِلیجه پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین است که در آسیا، اروپا و آفریقا زندگی می‌کند. دلیجه چند گونه دارد که دو گونه دلیجه معمولی و دلیجه کوچک در بیشتر مناطق ایران، در دشت‌ها و کشتزارها و حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران، به‌صورت مهاجر و بومی دیده می‌شوند.

هم‌اکنون قصر شیرین دارای دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و 800 هکتار، زله‌زرد با 40 هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت 170 هزار هکتار است.

در این مناطق انواع پرندگان و گونه‌های جانوری زیست می‌کنند که حفاظت از آن‌ها نیازمند مشارکت همگانی است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصر شیرین و سرپل ذهاب هم‌اکنون تنها زیستگاه منحصربه‌فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به‌شمار می‌رود.

منطقه زله‌زرد مشترک قصر شیرین و گیلانغرب با 40 هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به‌شمار می‌رود که از سال 1373 تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می‌توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین گونه‌های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می‌کنند.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.

شناسه خبر 41228