شناسه خبر:39089
1400/1/23 09:34:27
چهره برتر هنر انقلاب استان همدان درسال 1399 در گفتگو با سپهرغرب مطرح کرد:

نویسـندگان همدانی در دامنه قله هنر انقلاب

سپهرغرب، گروه فرهنگی - سمیرا گمار: چهره برتر هنر انقلاب استان همدان در سال 1399 با توجه به عملکرد نویسندگان همدانی و سهم آنان در هنر انقلاب اسلامی، حرکت آن‌ها را روبه‌جلو خواند و بیان کرد: البته با وجود آثار درخشان تولید شده ما هنوز در دامنه هستیم و اثری که بتواند جهانی شده و حرف انقلاب اسلامی را به گوش مردم دنیا برساند تولید نکرده‌ایم.

هفته «هنر انقلاب اسلامی» به مناسبت شهادت شهید مرتضی آوینی، به این اسم نام‌گذاری شده است. اگرچه بسیاری معتقدند ذات هنر، متعالی و انسانی بوده و به‌نوعی به زیبایی‌ها توجه دارد اما نمی‌توان آن را بدون رسالت در نظر گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آنچه شاهد بودیم این بود که آثار تولید شده در امور هنری معطوف به ارزش‌های الهی و انسانی شد، به این معنی که هنرمند علاوه بر توجه به زیبایی‌ها، تعهد داشته باشد. بر همین اساس هنر انقلاب را هنر متعهد نام‌گذاری می‌کنیم چراکه هنر متعهد در ساختار عمومی هنر با هدف بیداری فطرت انسانی تغییرات جدی ایجاد کرد. به عبارتی «بیداری فطرت انسان» بزرگ‌ترین هدف هنر انقلاب است، هر هنرمندی که خلق اثرش معطوف به خدمت به انقلاب باشد و اهداف انقلاب را در اثرش بازتاب دهد، هنرمند انقلابی است؛ از انعکاس ایثار، عدالت و شهادت‌طلبی تا حمایت از مظلوم و ظلم‌ستیزی و توجه به فضایل اخلاقی.

البته اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تغییر در ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بودیم، اما تغییرات ژرفی نیز در امور فرهنگی و هنری ایجاد شده که شاید خیلی نمود عینی نداشته باشد؛ با این وصف آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با چهره برتر هنر انقلاب استان همدان در سال 1399 است که به تبیین نقش هنرمندان همدانی در تکمیل پازل هنر انقلابی در بخش نویسندگی می‌پردازد.

« محسن صیفی‌کار معتقد است هنرمندان همدانی به‌ویژه جوانان نقش قابل‌توجهی در سطح استان و حتی کشور ایفا کرده‌اند اما راه طولانی‌تری نسبت به آنچه طی شده در پیش داریم که همت نهادهای متولی و تلاش برای آموزش منسجم نسل جوان می‌تواند این مسیر را هموار کند.» مشروح گفتگو با وی در ادامه می‌آید:

 پیشینه غنی همدان در نویسندگی

وی با تأکید بر پیشینه غنی همدان در داستان‌نویسی و ادبیات به موسی نثری دستجردی همدانی اشاره کرد و گفت: «تاریخ غیرت» نام کتابی است که این نویسنده (در سال 1276) در آن به بیان رشادت مردان و زنان همدانی در حمله هولناک عثمانی‌ها به ایران پرداخته و افتخار و شاخص مهمی در سبقه ادبیات استان همدان محسوب می‌شود.

 توجه جدی به ارزش‌های انسانی در هنر انقلاب

وی ادامه داد: آنچه واضح است اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رویکرد جدی و گسترده‌تری نسبت به حوزه هنر به‌ویژه ادبیات دیده می‌شود که می‌توان ادبیات پایداری، دفاع مقدس و توجه به ارزش‌های متعالی را در زمره این نگاه به شمار آورد.

  تألیف بیش از 600 جلد عنوان کتاب توسط نویسندگان همدانی

این نویسنده همدانی با اشاره به تألیف بیش از 600 جلد عنوان کتاب درباره موضوعات مختلف توسط نویسندگان همدانی، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان گفت همه این آثار در درجه کیفی بالایی قرار دارند اما می‌توان اذعان کرد بسیاری از این آثار جایگاه قابل‌توجهی در میان آثار تولید شده در سطح کشور دارند.

صیفی‌کار اظهار کرد: نگارش تعداد مذکور در ژانرهای مختلف از خاطره- داستان تا پژوهشی نشان‌دهنده تنوع آثار تولید شده است ضمن اینکه در این آثار گاهی شخصیت‌ها محور بوده‌اند (نظیر شهید مدنی)، گاهی موضوع محور (مانند کودتای نقاب که مرکزیت آن در پایگاه هوایی شهید نوژه بوده) و گاهی هم پژوهشی (مثل حادثه 30 مهر).

 نویسندگان همدانی در زمره بهترین‌های کشور

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی انجمن ادبی دفاع مقدس در سال 83 به همت برخی از نویسندگان همدانی ابراز کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که نویسندگان حاضر در آن انجمن در اوایل دهه 80 در حال حاضر به نویسندگان زبده و برجسته‌ای تبدیل شده‌اند که نه‌تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور حرف برای گفتن دارند، از خانم‌ها ضرابی‌زاده، اسکندری و رقیه کریمی تا آقایان حمید حسام، سید میثم موسویان و اکبری.

 ما در دامنه هستیم و تا فتح قله باید تلاش کنیم

چهره برتر هنر انقلاب استان همدان در سال 1399 با توجه به عملکرد نویسندگان همدانی و سهم آنان در هنر انقلاب اسلامی، حرکت آن‌ها روبه‌جلو خواند و بیان کرد: البته با وجود آثار درخشان تولید شده ما هنوز در دامنه هستیم و اثری که بتواند جهانی شده و حرف انقلاب اسلامی را به گوش مردم دنیا برساند تولید نکرده‌ایم.

 مخاطب هنر انقلاب فطرت انسان‌هاست

صیفی‌کار ادبیات و آثار تولید شده را برخاسته از فطرت انسانی خواند و تشریح کرد: ایستادگی در برابر ظالم، پیروزی حق و مقاومت مؤلفه‌هایی است که فارغ از دین با ضمیر انسان‌ها سروکار دارد اما متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگذاشتند ما این مفاهیم را در آثار به دنیا نشان دهیم.

 بایکوت رسانه‌ای استکبار مانع از شنیده شدن صدای حق شده

وی دلایل این مهم را چندگانه برشمرد و متذکر شد: خیلی‌ها نمی‌گذارند صدای ما به گوش دنیا برسد این موضوع منحصر در ادبیات هم نیست در همه زمینه‌ها پیشرفت‌های ما توسط ابر رسانه‌های دنیا بایکوت می‌شود، دلیل دیگر عدم اقبال مترجمان به ترجمه‌های این دست آثار است. اگرچه برخی از آثار ما ترجمه هم شده اما کافی نیست.

نویسنده کتاب «حدیث حاضرِ غایب» با بیان اینکه بیش از 200 شبکه فارسی‌زبان شبانه‌روزی علیه ایران و ارزش‌ها در حال دروغ‌پراکنی هستند، افزود: با این اوصاف نباید انتظار داشت ما خیلی بتوانیم کار کنیم اگرچه برخی از مشکلات هم داخلی است اما این مسائل و استکبار رسانه‌ای دنیای غرب را نمی‌توان نادیده گرفت.

صیفی‌کار یکی دیگر از مشکلات را مانور بنگاه‌های نشر روی آثار خاص خواند و تصریح کرد: گاهی ممکن است کتابی به دلایل مختلف بیشتر موردتوجه قرار گیرد، تلاشی که برای دیده شدن این آثار صوت می‌گیرد بسیار زیاد است و آثار دیگر آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

 نیاز به آموزش‌های منسجم برای تربیت نسل جوان

وی با اشاره به مشکلات پیشِ‌روی ادبیات و داستان‌نویسی، مطرح کرد: فقدان آموزش مدون و منسجم که علت اصلی آن کم‌کاری متولیان امر است منجر به عدم تولید آثار درجه‌یک می‌شود.

نویسنده کتاب «ملازم اول، غواص» گفت: شاید این تعبیر درست نباشد اما داستان‌نویسان مانند گل‌های خودرویی هستند که خودشان به‌صورت تکلیف‌مدارانه وارد این عرصه شده‌اند و حمایت جدی و منسجمی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

 هنوز یک روز جنگ را به تصویر نکشیده‌ایم

صیفی‌کار تأکید کرد: ما درباره دفاع مقدس با وجود انبوه آثار تولید شده هنوز نتوانسته‌ایم یک روز کامل از جنگ را در همه ابعاد به تصویر بکشیم. درحالی‌که تقویت بنیه ادبیات به تقویت و حفظ تاریخ ما کمک می‌کند و تاریخ باید درست نوشته شود.

وی اضافه کرد: کار پراکنده و جزیره‌ای از دیگر آفات کار ماست و هنوز ما موفق به تجمیع علمی در این زمینه نشده‌ایم، برای همین است که گاهی از هم مطلع نیستیم و هر کس کار خود را انجام می‌دهد.

این نویسنده همدانی ادامه داد: اتحاد خوبی بین نویسندگان وجود ندارد و این به دلیل نهادهای متولی امر است؛ اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی، حفظ آثار ارتش، حفظ آثار سپاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری و... هر کس برای خود کار می‌کند.

دفاع مقدس، نقطه عطف اتحاد بین نسل‌ها

صیفی‌کار با بیان اینکه باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم تا هم‌پوشانی ملی صورت بگیرد، ابراز کرد: جنگ هشت‌ساله تحمیلی بر ایران، شاید تنها موضوعی است که هیچ‌کس نسبت به حقانیت ما در آن نقد ندارد و همه فارغ از هر گرایشی به آن معتقدند؛ این موضوع یک مسئله ارزشمند است و باید در جهت تعمیق آن در جامعه استفاده کرد.

وی در پایان گفت: شاید همدان مساحت کوچکی در مقایسه با برخی استان‌ها داشته باشد اما بی‌شک تاریخ بلندی دارد که سرشار از سوژه‌ها و پروژه‌های گوناگون است، امیدوارم با توجه به این گنجینه آثار در خوری برای مخاطبان فعلی و آیندگان تولید شود.

گفتنی است محسن صیفی‌کار در سال 98 دو جلد کتاب «حدیث حاضرِ غایب» و «ملازم اول، غواص» را از سوی نشر سوره مهر روانه بازار کرد؛ در کارنامه ادبی وی آثار بسیاری، چون «10 متری چشمان کمین»، «گنجنامه»، «مروارید سخن» و... به چشم می‌خورد. همچنین وی نگارش 12 جلد کتاب شعر و داستان کودک و نوجوان را به پایان رسانده است.

شناسه خبر 39089