شناسه خبر:38743
1400/1/17 01:11:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ایلام گفت: سال گذشته تسهیلاتی افزون‌بر 10 میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل در حوزه مشاغل خانگی به 506 نفر از صنعتگران و هنرمندان این استان پرداخت شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده روز دوشنبه اظهار کرد: همچنین در این مدت (سال گذشته) 56 فقره مجوز تأسیس و تولید کارگاه صنایع دستی و 23 فقره مجوز پروانه تولید کارگاه در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان صادر و تمدید شده است.

وی افزود: مجوز تأسیس کارگاهی مجوزی است که برای راه‌اندازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید، اشتغال، توسعه و تکمیل ظرفیت‌های موجود در یک رشته مصوب صنایع‌ دستی صادر می‌شود و بیانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید محصولات است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ایلام تأکید کرد: این مجوز برای افرادی که قصد احداث و راه‌اندازی کارگاه دارند، به مدت 6 ماه صادر می‌شود تا درصورت تکمیل ظرفیت‌های موجود تبدیل به پروانه کارگاهی شود.

شنبه‌زاده با اشاره به مزایای صدور این پروانه‌ها، گفت: هنرمندان دارای پروانه‌های تولید انفرادی و کارگاهی می‌توانند از مزایایی چون شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، اهدای تسهیلات، شرکت در دوره‌های آموزشی و مهارتی و غیره بهره‌مند شوند.

      93 قلم شی تاریخی در ایلام مرمت شدند

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ایلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: 93 قلم شی تاریخی در استان شامل اشیای مخزن و موزه باستان‌شناسی دره‌شهر توسط کارشناسان آسیب‌شناسی و پس از اولویت‌بندی مرمت شده‌اند.

شنبه‌زاده با اشاره به اهمیت حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، تأکید کرد: مراقبت از آثار تاریخی، امری فلسفی و عقلی است، زیرا توجه به این مقوله مبین اهمیت صیانت از اصالت‌های فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مرمت آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی یک دستورالعمل نیست، بلکه به معنی فهم درست ارزش‌های جامعه است که باید در ابعاد مختلف جامعه نهادینه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: عکسبرداری، تهیه شناسنامه و مستندسازی و نیز سایر اقدامات زیر نظر کارشناسان باستان‌شناسی برای این اشیا انجام شده و اموال و اشیای تاریخی و فرهنگی در سامانه جام به ثبت می‌رسند.

استان ایلام یک‌هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 774 اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 737 اثر تاریخی، 24 اثر معنوی، 6 اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

شناسه خبر 38743