شناسه خبر:37471
1399/12/13 09:59:14

سپهرغرب، گروه خبر: استقبال از بهار و سرسبزی طبیعت با کاشت نهال در هفته منابع طبیعی را به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درپیش داریم.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، هفته منابع طبیعی هرساله از 15 تا 21 اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود و در این هفته مردم در سراسر میهن اسلامی با حضور در عرصه‌های منابع طبیعی و با کاشت نهال به استقبال بهار و سرسبزی طبیعت می‌روند.

      دیگران کاشتند ما استفاده کردیم، ما بکاریم دیگران استفاده کنند

امسال نیز مردم طبیعت‌دوست همدان به رسم یک سنت حسنه و دیرینه وارد طبیعت می‌شوند و درخت می‌کارند تا به‌عنوان میراث ماندگار برای آیندگان باقی بماند، چراکه دیگران کاشتند ما استفاده کردیم، ما هم باید بکاریم دیگران استفاده کنند و این کار پسندیده‌تر از هر کاری است.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور به‌عنوان متولی برنامه‌های هفته منابع طبیعی، امسال نیز برنامه‌های متنوعی برای سرسبزی و شکوفایی کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دست اجرا دارد.

روز دوشنبه یازدهم اسفندماه مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در برنامه‌ای مشترک و به‌صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل صداوسیما و منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور از اهمیت منابع طبیعی و صیانت از جنگل‌ها، مراتع و ارزش‌های زیست‌محیطی درخت و اهمیت درختکاری سخن گفتند و در همین راستا مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل و معاونین صداوسیمای مرکز همدان در نشست هم‌اندیشی برای حفظ منابع طبیعی بحث و گفت‌وگو کردند و در ادامه مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی با مردم همدان صحبت کرد.

روز سه‌شنبه دوازدهم اسفندماه اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با برخی از خبرگزاری‌های و رئیس خانه مطبوعات استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه اعضای ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی استان همدان با نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و مدیرکل منابع طبیعی استان در برنامه غرس نهال شهرداری همدان شرکت خواهد کرد.

روز جمعه پانزدهم اسفندماه و نخستین روز هفته منابع طبیعی که روز درختکاری نام‌گذاری شده، یک روز سراسری در کشور است و در این روز همکاران منابع طبیعی و مردم با شعار درختکاری و توسعه پوشش گیاهی در عرصه‌ها حضور یافته و به رسم دیرینه و با نیت قلبی نهال به زمین هدیه کرده و برای هم سعادت و نیک‌بختی آرزو می‌کنند و در این روز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) شهر همدان خواهد بود و با نمازگزاران شهر همدان سخن خواهد گفت و همکاران منابع طبیعی و خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شرکت خواهند کرد.

روز شنبه شانزدهم اسفندماه هم‌زمان با دومین روز هفته منابع طبیعی که به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تعلق دارد، پارک آبخیز «دره گردو» استان مرکزی در ارتباطی ویدئوکنفرانسی سراسری با حضور استاندار و شهردار همدان افتتاح می‌شود و در برنامه افتتاح طرح آبخیزداری مرتع بلاغ نیز فرماندار همدان شرکت خواهد کرد و اجرای غرس نهال در دانشگاه نهاوند و افتتاح طرح جنگل‌کاری و بند ملاتی در شهرستان ملایر از دیگر برنامه‌های مهم این روز خواهد بود.

روز یکشنبه مصادف با سومین روز هفته منابع طبیعی که به‌نام منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه نام‌گذاری شده است، مدیرکل منابع طبیعی استان ابتدا با حضور در برنامه زنده «صبح عالی» شبکه استانی همدان به همراه مدیرکل صداوسیمای مرکز همدان، یک اصله نهال غرس خواهند کرد و به پاس زحمات اصحاب رسانه در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با خبرنگاران و مدیران رسانه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و سرانجام با کاشت نهال با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و برخی کادر درمان و پرستاران در محوطه بیمارستان بعثت شهر همدان، یاد شهدای مدافع سلامت استان را گرامی خواهند داشت.

روز دوشنبه هجدهم اسفندماه که روز منابع طبیعی، حفاظت و قانون نام گرفته است، اجرای مانور خودرویی یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرائی استان با محوریت حفاظت از منابع طبیعی از مقابل اداره کل منابع طبیعی استان به سمت بلوار ارم شهر همدان برگزار خواهد شد و همچنین در این روز قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی از سوی مراجع قضائی و دست‌اندرکاران قضائی استان مورد تأکید مجدد قرار می‌گیرد و در همین روز در ستاد فرماندهی انتظامی استان با حضور فرمانده انتظامی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان چندین اصله نهال غرس خواهد شد و افتتاح چندین پروژه بیابان‌زدایی و اجرای کمربند سبز حفاظتی در برخی شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های اجرایی خواهد بود.

روز سه‌شنبه در تقویم هفته منابع طبیعی روز منابع طبیعی و آموزه‌های دینی است و در این روز کارکنان منابع طبیعی و دوست‌داران طبیعت با کاشت نهال در حوزه علمیه سفیران هدایت شهر و کاشت نهال در کارخانه قند همدان به مقام والای شهدای مدافع سلامت و مدافع حرم ادای احترام می‌کنند.

روز چهارشنبه بیستم اسفندماه روز منابع طبیعی، آموزش و پژوهش نام‌گذاری شده است؛ در پیش از ظهر این روز مراسم مشترک کاشت نهال و دیدار با اساتید دانشگاه منابع طبیعی و محیط‌زیست ملایر برگزار می‌شود و سپس پروژه 225 هکتاری بیابان‌زدایی در شهرستان کبودراهنگ افتتاح می‌شود و همچنین نهال‌کاری 50 هکتاری در مسیرجاده کربلا با مشارکت نیروگاه شهیدمفتح همدان و جنگل‌کاری میررضی‌الدین شهرستان تویسرکان رونمایی خواهد شد.

روز پنجشنبه بیست‌ویکم اسفندماه که به‌عنوان روز منابع طبیعی، خانواده و مسئولیت اجتماعی نام‌گذاری شده است، همکاران به اتفاق خانواده‌ها در مراسم پیاده‌روی در مرکز تفریحی و توریستی تپه عباس‌آباد شهر همدان شرکت خواهند کرد و به یاد هشت هزار شهید استان نهال غرس می‌کنند و مدیرکل منابع طبیعی استان به سؤالات مردمی در حوزه منابع طبیعی پاسخ می‌دهد و در این روز غرس نهال در پارک ملت شهرستان رزن از دیگر برنامه‌های محوری این استان است.

در روز 22 اسفندماه که به‌نام منابع طبیعی، ایثار و شهادت نام‌گذاری شده، با حضور اعضای ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی، کارکنان منابع طبیعی نهاوند و فرمانده بسیج پایگاه مقاومت شهید غفاری این اداره کل به یاد شهید سلگی از جانبازان دفاع مقدس نهاوند، در گلزار شهدای این شهرستان چندین اصله نهال غرس خواهد شد.

براساس این گزارش، کلیه مراسم هفته منابع طبیعی استان همدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا در محیط باز و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

شناسه خبر 37471