شناسه خبر:35548
1399/11/1 10:02:34

مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در ارزیابی‌های عملکرد شوراهای آموزش‌وپرورش، کردستان جزء 9 استان برتر کشور شناخته شد.

رسول پاپایی ظهر روز گذشته در نشست شورای آموزش‌وپرورش کردستان که به‌صورت ویدئوکنفرانس در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش ابزار و هدف توسعه است و شورای آموزش‌وپرورش نیز گام ارزشمندی برای ارائه ایده‌های جدید و تقویت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است.

وی با اشاره به اینکه امسال شوراهای آموزش‎وپرورش استان‌های کشور رصد شد، افزود: در ارزیابی‌های عملکرد شوراهای آموزش‎وپرورش، کردستان جزء 9 استان برتر کشور معرفی شد.

این مقام مسئول بیان کرد: شوراهای آموزش‎وپرورش براساس مؤلفه‌هایی ازجمله عملکرد دبیرخانه شورا، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، فعالیت‌ها و درآمدهای حاصله از اجرای قانون شوراهای آموزش‌وپرورش ارزیابی شدند.

مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش‎وپرورش اعلام کرد: نیاز است شورای آموزش‌وپرورش کردستان در شورای برنامه‌ریزی نقش و جایگاه پُررنگ‌تری داشته باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پاپایی افزود: ارزیابی وزارت آموزش‌وپرورش براساس شاخص‌هایی است که یک مورد از بُعد تحقق درآمد حاصل از مواد 11، 13، 16، 17، 18 قانون شوراها است و استان‌های برتر از این بُعد تهران، کرمانشاه و مازندران هستند.

وی بیان کرد: ازنظر سیاست‌گذاری که یکی از کارکردهای دبیرخانه است، استان‌های چهارمحال بختیاری، کردستان و یزد، واجد بیشترین امتیازها شدند.

پاپایی افزود: در ارتباط با عمکرد دبیرخانه‌ها در راستای مطالبه حق و حقوق آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های مختلف، استان‌های زنجان، اصفهان و شهرستان‌های تهران حائز رتبه‌های برتر شدند.

      لزوم تقویت آموزش‌وپرورش و مراکز علمی در کردستان

امام‌جمعه شهرستان سنندج نیز گفت: همه مسئولان، خیرین و نهادهای کردستان باید کمک کنند آموزش‌وپرورش و مراکز علمی آموزشی تقویت شوند.

ماموستا فایق رستمی اظهار کرد: آموزش‎وپرورش عامل توسعه و ترقی افراد جامعه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از افتخارات آموزش‎وپرورش این است که فعالیت‌های خود را براساس مشورت پیش می‌برد.

این مقام مسئول با بیان اینکه علم باید همراه تقوا باشد، اعلام کرد: آموزش‌وپرورش کردستان به‌خوبی می‌درخشد و تنها سرمایه گران‌بهایی که فروختن ندارد و مایه عمران، ترقی و تعالی جامعه از بُعد دنیوی و اخروی بوده، علم است.

امام‌جمعه سنندج با بیان اینکه علم تنها تعلیم و تعلم نیست، افزود: نیروهای آموزش‌وپرورش کردستان را پیش برده‌اند و موفقیت‌ها و دستاوردهای آموزش‌وپرورش مایه افتخار استان است.

استاندار کردستان نیز گفت: معلمان برای اینکه بتوانند بدون دغدغه به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپردازند، نباید در بحث معیشتی، مسکن و غیره دغدغه‌ای داشته باشند و نیاز است مشکلات آن‌ها رفع شود.

بهمن مرادنیا با تبریک هفته شوراهای آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: موفقیت‌ها و دستاوردهای آموزش‌وپرورش بیانگر جهش در حوزه آموزش‌وپرورش در استان است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: گرچه در کردستان امکانات کم است، اما استعدادهای درخشانی داریم که معلمین و آموزش‌وپرورش کمک و تلاش کرده‌اند استعدادها روزبه‌روز درخشان‌تر شوند.

این مقام مسئول با بیان آنکه کردستان با جمعیت 24 هزار نفره تشکیلات آموزش‌وپرورش و جمعیت دانش‌‌آموزی 300 هزار نفره روبه‌رو است، اعلام کرد: هر کاری برای تربیت نسل آینده‌ساز صورت گیرد، سرمایه‌گذاری است.

استاندار کردستان بیان کرد: توجه به سرمایه‌های انسانی برای رشد و ترقی آن‌ها لازم است.

مرادنیا تصریح کرد: امسال 100 میلیون اعتبار سازمانی و استانی به فضای آموزشی استان اختصاص یافته است تا در بحث فضای آموزشی مشکلی در استان نداشته باشیم.

وی گفت: در هر جلسه شورای آموزش‌وپرورش حداقل یک مشکل از مشکلات آموزش‌وپرورش را باید حل کنیم تا شاهد رفع مشکلات آموزشی استان باشیم.

استاندار کردستان همچنین بر لزوم جذب خیرین در کمک به آموزش‌وپرورش تأکید کرد و افزود: باید کمک‌های خیرین به سمت ‌آموزش‌وپرورش جذب شود و همه باید در این راستا تلاش کنند.

مرادنیا پوشش تحصیلی صددرصدی پیش‌دبستان و ابتدایی را مورد تأکید قرار داد و ابراز کرد: باید پوشش این مقاطع در استان به صددرصد برسد.

وی با بیان اینکه کسب رتبه‌های برتر نویدبخش آن است که مشارکت و تلاش خوبی در استان کردستان درحال انجام است، اضافه کرد: تربیت بدنی در آموزش‌وپرورش باید جدی‌تر پیگیری شود و دانش‌آموزان را به سمت ورزش سوق دهیم تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان نیز گفت: میانگین دانش‌آموزان زیر پوشش شبکه شاد در کشور 83 درصد بوده و کردستان با پوشش 87 درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد بالاتر از میانگین کشوری است.

رشید قربانی اظهار کرد: از 24 تا 30 دی‌ماه به‌نام شورای آموزش‌وپرورش نام‌گذاری شده و با توجه به شرایط بیماری کرونا برنامه‌های این نظام تعلیم و تربیتی در فضای مجازی پیگیری و دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود شورای آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و استان در راستای پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش تلاش کنند، افزود: شورای آموزش‌وپرورش کردستان به‌عنوان شورای فعال استان‌های کشور معرفی شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: راه‌اندازی شبکه شاد با زیر پوشش قرار دادن 15 میلیون دانش‌آموز در کشور از اقداماتی بود که برای استمرار آموزش در ایام کرونا شکل گرفت، 87 درصد دانش‌آموزان استان زیر پوشش شبکه شاد، 11 درصد زیر پوشش برنامه‌های حضوری و دو درصد با برنامه‌های تلویزیونی و بسته‌های محتوایی تدوین‌شده آموزش می‌بینند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان اعلام کرد: میانگین دانش‌آموزان زیر پوشش شبکه شاد در کشور 83 درصد بوده و کردستان با پوشش 87 درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد بالاتر از میانگین کشوری است.

قربانی نیاز دانش‌آموزان به تبلت و گوشی هوشمند را ضروری خواند و گفت: نیاز است خیرین در راستای تهیه تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شورای آموزش‌وپرورش کردستان شورای برتر کشور در فعالیت‌های امسال معرفی شده، بیان کرد: شعار امسال هفته شوراها نگاه ملی تحول منطقه‌ای در نظام تعلیم و تربیت است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش کردستان نیز گفت: کسب 143 رتبه اول تا سوم کشوری در شاخص‌های پرورشی، تربیت بدنی و سوادآموزی از دستاوردهای آموزش‌وپرورش کردستان در سال 99 است.

مهدی نامدار اظهار کرد: آموزش‌وپرورش کردستان در سال جاری موفقیت‌های بسیاری در شاخص‌های مختلف پرورشی، تربیت بدنی و سوادآموزی کسب کرده است که کسب 143 رتبه اول تا سوم کشوری در جشنواره‌ها و مسابقات و افزایش شاخص باسوادی به 94 درصد در سال جاری از موفقیت‌های کسب‌شده است.

وی کسب رتبه‌های برتر کشوری در حوزه تربیت بدنی توسط کردستان که از رتبه 28 کشوری در سال 92 به رتبه 6 کشوری ارتقا یافته است را از موفقیت‌های دیگر آموزش‌وپرورش برشمرد.

این مقام مسئول افزود: افزایش پوشش تحصیلی و جذب دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل و پوشش 93 درصدی نوآموزان پیش‌دبستان از دیگر دستاوردهای آموزش‌وپرورش است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش کردستان عنوان کرد: افزایش سهم دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای و کاردانش در پایه دهم به بیش از 37 درصد و ارتقای رتبه استان در میزان درصد پذیرش کنکور که از 27 کشوری در سال 95 به رتبه 19 کشوری در سال 99 رسیده‌ایم، از موفقیت‌های آموزش‌وپرورش کردستان به‌شمار می‌رود.

نامدار اضافه کرد: راهیابی 97 نفر از کردستان به مرحله المپیادهای علمی از دیگر دستاوردهای آموزش‎وپرورش کردستان است.

وی همچنین کسب رتبه‌های برتر المپیادهای نانو و مسابقات دیگر را نیز جزء افتخارات آموزش‌وپرورش کردستان در سال جاری دانست.

توسعه اینترنت در 155 مدرسه استان، اختصاص 50 میلیارد ریال به تجهیز هنرستان‌های کردستان، اجرای پویش همکلاسی مهربان در استان، اختصاص 70 میلیارد ریال اعتبار به بازسازی سرویس بهداشتی مدارس و اختصاص پنج میلیارد ریال برای جذب دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل ازجمله مصوبات شورای آموزش‌وپرورش کردستان در سال 99 است.

در پایان این جلسه لوح تقدیر وزارت آموزش‌وپرورش به‌دلیل معرفی شورای آموزش‌وپرورش کردستان به‌عنوان شورای برتر کشور به استاندار کردستان اهدا شد.

شناسه خبر 35548