شناسه خبر:35481
1399/10/30 09:33:04

سپهرغرب، گروه خبر: داستان اتصال کردستان به خط ریلی کشور به بیش از دو دهه قبل بازمی‌گردد و هر دولتی که در این مدت به سر کار آمده، اتمام این پروژه را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرده است.

امروز بیش از دو دهه از زمانی که مسئولان استانی و کشوری وعده داده بودند در آینده‌ای نزدیک کردستان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود، می‌گذرد و هنوز هم آینده نزدیک مدنظر مسئولان نرسیده است.

اگر نگاه گذرایی به وعده‌های متعدد مسئولان استانی و کشوری بیندازیم، می‌بینیم که حداقل در 15 سال اخیر هر دولتی که بر سر کار بوده، از این پروژه بازدید کرده‌ و هربار نیز پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده را به‌عنوان زمان نهایی اتمام پروژه راه‌‌آهن همدان– سنندج عنوان کرده؛ اما همه این سال‌های وعده داده‌شده به سر رسید و رؤسای جمهور، وزرا، استانداران و مسئولان بسیاری عمر مدیریتی آنان به پایان رسید و خبری از اتمام این پروژه نرسید.

      پایان سال وعده‌ای شیرین برای اتمام راه‌آهن سنندج

از زمانی که وزارت راه و شهرسازی کشور هنوز راه و ترابری نام داشت و چهره‌هایی همچون بهبهانی و نیکزاد وزیرش بودند، تا زمانی که آخوندی وزیر وزارتخانه تغییر نام داده شده بود، همه وعده شیرین پایان سال را برای افتتاح پروژه راه‌آهن سنندج مطرح می‌کردند، اما گویا پایان سال در کردستان عمری به درازای تاریخ حیات بشر دارد.

استانداران متعددی هم در این مدت در کردستان فعالیت کرده و عمر مدیریتی نجار، شهبازی و زاهدی به اتمام این پروژه نرسید و امروز این میراث تاریخی به مرادنیا رسیده که از جنس مردم همین خطه است و تا امروز نیز که بیش از سه سال از عمر استانداری وی می‌گذرد، در چندین جلسه و نشست پایان سال 99 را برای شنیدن سوت قطار در سنندج به مردم وعده داده بود که ظاهراً این اتفاق بازهم نخواهد افتاد و در وعده‌ای جدید پایان کار دولت تدبیر و امید را زمان بهره‌برداری از این پروژه عنوان کرده‌اند.

      قطار تدبیر و امید به سنندج نمی‌رسد

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بحث اتصال کردستان به خط ریلی کشور به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مطرح شد و از سال 92 تاکنون همانند گذشته هرسال پایان سال بعد به‌عنوان اتمام این پروژه مطرح می‌شود که متأسفانه هنوز پایان سال مدنظر تدبیر و امیدی‌ها فرا نرسیده است.

خط راه‌آهن تهران– همدان– سنندج به‌عنوان یک پروژه ملی در دهه 70 مطرح شد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار بود در دهه 80 این پروژه مهم و حیاتی در چندین قطعه و به‌صورت هم‌زمان کار اجرایی آن آغاز شود و نهایتاً پیش از آغاز دهه 90 به اتمام برسد.

تنها با گذشت یک دهه و با پیگیری‌های مناسب صورت‌گرفته از سوی مسئولان همدانی، چندین‌سال است که مسیر طولانی‌تر آن یعنی تهران– همدان، به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون مردم از آن بهره‌مند شده‌اند؛ اما مسیر کوتاه‌تر آن یعنی همدان– سنندج در میان وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان کشوری و استانی همچنان نیمه‌تمام باقی مانده است.

      پایان سال 99 آخرین وعده اتمام راه‌آهن سنندج

آخرین وعده برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور و شنیدن سوت قطار در سنندج را بهمن مرادنیا شامگاه روز یکشنبه 30 دی‌ماه سال 1398 در جریان برگزاری مراسم آغاز به‌کار احداث ایستگاه راه‌آهن سنندج اعلام کرد و پایان سال 99 را برای این پروژه مهم وعده داده بود.

استاندار کردستان در این مراسم خبر آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن سنندج- همدان تا پایان سال 98 را داده بود که این عملیات رسماً از 12 آبان‌ماه سال 99 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و چیزی حدود هشت ماه تنها برای ریل‌گذاری تأخیر ایجاد شد.

بهمن مرادنیا وعده دولت برای شروع ریل‌گذاری این پروژه را قبل از پایان سال 98 اعلام کرد و به‌صراحت به مردم کردستان وعده داد پایان سال 99 این پروژه به اتمام می‌رسد و سوت قطار در سنندج به صدا درخواهد آمد.

      تخصیص اعتبار 740 میلیارد تومانی برای اتمام پروژه

استاندار کردستان مهم‌ترین عامل برای اتمام این پروژه را تخصیص به‌موقع اعتبارات عنوان کرده بود و به گفته مرادنیا در سال 97 و 98 حدود 130 میلیارد تومان اعتبار و 390 میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات مصوب برای این پروژه اختصاص یافت.

به گفته استاندار در سال 99 نیز در ردیف قانون بودجه 350 میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن همدان- سنندج اختصاص یافته بود که کمتر از چهار سال مالی حدود 249 میلیارد تومان آن به‌صورت نقدی تخصیص یافت و 100 میلیارد تومان نیز به‌صورت اسناد خزانه تأمین شد.

بنا بر اعلام مرادنیا در سال 98 و 99 حدود 740 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه‌آهن همدان- سنندج پیش‌بینی شد و این پروژه ازلحاظ اجرایی مشکل اعتباری نداشت، اما حالا که به پایان سال 99 وعده اتمام این پروژه نزدیک می‌شویم، مدیرکل راه‌وشهرسازی از کمبود اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی برای اتمام این طرح سخن به میان می‌آورد.

      اتمام راه‌آهن سنندج- همدان 1000 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه در پروژه ساخت راه‌آهن همدان- سنندج تاکنون یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: با برآوردهای انجام‌شده اتمام این پروژه یک‌هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

محمدصدیق ثابتی اظهار کرد: عملیات زیرسازی و روسازی راه‌آهن سنندج- همدان در جبهه‌های مختلف درحال انجام است، به‌صورتی که تاکنون زیرسازی قطعه یک به طول 64.5 کیلومتر 84 درصد، قطعه دوم به طول 65.5 کیلومتر 75 درصد و زیرسازی قطعه سوم نیز 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: روسازی و ریل‌گذاری از طرف همدان به‌طور مکانیزه شروع شده که به‌علت کمبود مصالح ازجمله ریل مقداری از برنامه عقب هستیم که با رایزنی‌های صورت‌گرفته به‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: از طرف سنندج نیز ریل‌گذاری دستی درحال انجام است و کار به‌خوبی پیش می‌رود و درمجموع تاکنون حدود 45 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است.

ثابتی با اشاره به پیشرفت مناسب 65 درصدی در احداث ایستگاه سنندج، یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به افزایش سرسام‌آور در قیمت‌ها، اتمام این پروژه مهم و حساس برای کشور و استان، یک‌هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد که درصورت تخصیص در سال 1400 این پروژه به اتمام می‌رسد.

امروز بعد از گذشت دو دهه بازهم مسئولان وعده خود را تغییر دادند و فعلاً از پایان سال 99 به پایان کار دولت تدبیر و امید رسیده‌اند و سال آینده بدون شک با تغییر دولت شاهد تغییر مسئولان استانی نیز خواهیم بود و همه می‌روند و حسرت و آرزوی شنیدن صدای سوت قطار تنها برای مردم کردستان به‌جا می‌ماند.

شناسه خبر 35481