شناسه خبر:26124
1399/5/13 00:03:06

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: آبی کردن دیم‌زارهای شهرستان رومشکان با تخصیص آب از رودخانه سیمره، یک مطالبه عمومی و خواسته مشترک مردم و مسئولان است.

اسفندیار حسنی‌مقدم روز گذشته در جلسه شورای کشاورزی رومشکان افزود: در حالیکه رودخانه خروشان سیمره از کنار این شهرستان عبور می‌کند، اما میانگین اراضی آبی کشاورزی آن هشت درصد و 92 درصد کشاورزی منطقه دیم است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی مبحث آب است، ادامه داد: نیم‌درصد سدهای کشور در لرستان وجود دارد و میزان حجم آب ذخیره شده در استان، بالغ بر 200 میلیون مترمکعب و این حجم در کشور 50 میلیارد مترمکعب است.

وی تصریح کرد: بدون‌شک 11 درصد آب‌های کشور در لرستان وجود دارد و از طرفی با عنایت به اینکه 4.7 درصد زمین‌های زراعی کشور در استان قرار دارد، باید دو تا سه برابر، امکان بهره‌برداری از این میزان آب برای زمین‌های کشاورزی این منطقه‌ ایجاد شود.

حسنی‌مقدم گفت: تخصیص آب موردنیاز جهت آبی کردن اراضی کشاورزی استان، همچنین استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک و افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح، نیازمند حمایت مقامات ارشد، مجمع نمایندگان استان و مسئولان کشوری است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات آبخوانداری و آبخیزداری، کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده، احداث جاده‌های بین مزارع، مجوز احداث کارخانه خوراک دام و مرکز جمع‌آوری شیر، احداث بازارچه‌های محلی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در رومشکان ضروری است.

فرماندار رومشکان نیز گفت: این شهرستان حدود 42 هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد و منبع درآمد 90 درصد آن‌ها از طریق کشاورزی تأمین می‌شود.

نعمت‌الله دستیاری افزود: این شهرستان دارای 35 هزار هکتار زمین حاصلخیز با عالی‌ترین خاک‌و آب‌وهوای مستعد برای کشت در چهارفصل بوده، اما به‌علت عدم تخصیص آب، حق استفاده از آب ندارد و اصلی‌ترین مطالبه و اولویت مردم نیز حق برداشت از رودخانه سیمره است که درصورت تحقق این امر، 42 هزار نفر به‌صورت چهارفصل مشغول کار خواهند شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 26124